۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
 واردات بی رویه کالا مانع رشد و تولید و حمایت از تولیدکنندگان است
کارشناس اقتصادی مطرح کرد

واردات بی رویه کالا مانع رشد و تولید و حمایت از تولیدکنندگان است

شاه ویسی، کارشناس اقتصادی بیان کرد: یکی از مهم ترین بلیعه‌هایی که می‌تواند به عنوان مانع در مقابل رشد و تولید و حمایت از آن قرار گیرد، حمایت منابع ارزی و ریالی کشور از جریان واردات است.

به گزارش بازار، ساسان شاه ویسی با اشاره به فلسفه شعارهای سال گفت: مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۸ تا به امروز سالیانه بابی را در حوزه گفتمان سازی و فرهنگ عمومی مطرح کردند و آن هم نامگذاری شعارهای سال است. یکی از مهم ترین کارکردهای این قابلیت ارزشی در سطح رهبری، هماهنگ سازی رابطه بین سیاست گذاری‌های کلان و اقدامات اجرایی در سطح قوا است و در نهایت آنچه در دسترس مردم به عنوان سبک زندگی و رفتارسازی و روابط اجتماعی قرار می‌گیرد.

وی با اظهار به اینکه شعارها از ۱۳۸۹ به بعد عموما اقتصادی بوده است، بیان کرد: ما قریب به سه شعار تولیدی داشتیم و یک شعار هم که با عنوان حمایت از کالا و سرمایه ایرانی بوده، مضمون تولیدی داشته است.

این کارشناس اقتصادی افزود: به نظر می‌رسد رکن رکینی که می‌تواند پاشنه آشیل اقتصاد ما را که نقطه ضعف بسیاری دارد گره‌های ساختاری اقتصاد دولتی است بسیاری از توان فزاینده آن را محدود کرده، ضرورت دارد یکسری از بازنگری‌ها صورت بگیرد.

وی یادآور شد: از سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اتفاق افتاد. در سال ۱۳۹۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اتفاق افتاد یعنی در سطح سیاست‌های کلی کشور ما دست به جراحی‌های بزرگی زدیم که اقتصاد را مردمی و پرقدرت و با نشاط کنیم.

شاه ویسی متذکر شد: از همه مهمتر کشور ما که کشوری ثروتمند است و دارای منابع طبیعی خدادادی سرشاری است و نیروی انسانی زاید الوصفی را در اختیار دارد، در اندازه گیری‌ها در آنچه باید قرار بگیرد، نیست.

وی به چالش‌های موجود در حوزه اقتصاد در سطح کلان پرداخت و عنوان کرد: صرف نظر از فشارهای بیرونی، یکسری از تکانه‌های مدیریتی در داخل کشور وجود دارد که ما اسم آن را «چالش‌های ساختاری» می‌گذاریم. یک جای دیگر به چالش‌های رفتاری در سطح بازار برمی گردد و در نهایت آنچه ما انتظار داریم با استفاده از فناوری‌های نوین بتوانیم ظرفیت‌های موثر اقتصاد را بهتر کنیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: مضمون فرمایشات مقام معظم رهبری چه در شعار سال و چه در فرمایشاتی که در قالب یک سخنرانی یک ساعته مطرح کردند، به اشکالاتی چه در سطح مدیریت، چه در سطح سیاستگذاری، چه در سطح قانونی و چه در سطح رفتاری اشاره کردند و شاید مهمترین آن‌ها این است که ما با یک بازنگری مبتنی بر اصل قرار دادن تولید و تولید ملی، بکارگیری کالای ایرانی و فرهنگسازی آن و کیفیت بخشی آن را به شکل عمومی مطرح کردند. در عین حال منظورشان به بیان واضح این بود که تولید داخلی مورد پشتیبانی قرار بگیرد.

وی مهمترین مسئله را پشتیبانی همه جانبه از یک رویکرد و محور اصلی با عنوان تولید ملی بیان و تصریح کرد: امروز محور اقتصاد تامین مالی است و اگر قرار باشد بخش بزرگی از تامینات مالی در بازارهای غیرواقعی و یا بازارهای مالی و یا بازارهای سوداگرای کارکرد پیدا کند، یک رقیب جدی برای تامین منابع به منظور بهره گیری از منابع طبیعی است و از آن طرف منابع طبیعی ما به شکل خام صادر می‌شود به عبارتی ما ارزش افزوده‌اش را از دست می‌دهیم. از طرف دیگر آن تولیدکننده واقعی که با تمام سختی‌ها و مشکلات و در مواجهه با یک تغییر پارادایم بحران کرونا هم قرار می‌گیرد و سعی می‌کند خودش را حفظ کند، تقریبا خلع سلاح می‌شود.

شاه ویسی با بیان اینکه در مسیر تولید، یکسری از موانع هم وجود دارد، گفت: این موانع ساختاری، مدیریتی و اجرایی هستند و بخشی هم به مسئولیت‌هایی برمی گردد که مردم به شکل عمومی چه به عنوان مصرف کننده و چه به عنوان کارگران شریف و زحمتکش، چه به عنوان مهندسان و چه به عنوان افسران جنگ نرم اقتصادی و در نهایت سرمایه گذاران باید آن‌ها هم به مسئولیت خودشان در کنار مسولیت پذیری دولت عمل کنند. مجلس شورای اسلامی هم باید ریل گذاری مناسبی را هم برای رفع موانع و هم برای ایجاد ظرفیت‌های پشتیبانی به وجود بیاورد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های مختلف برنامه‌های توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را تدوین کردیم، اظهار کرد: یکی از کاربست‌های مهم این است که اگر برنامه‌های ما قله‌ای به نام رشد اقتصادی، تولید ناخالص و ارزش آفرینی اقتصادی تعریف می‌کنند و منابع کشور را به آن طرف هدایت می‌کنند، باید نسبت به ایفای وظایف خودشان در این ساحتی که برنامه ریزی‌های بلند مدت تعریف می‌شود، مسئولیت پذیر باشند و ما باید آن را در منصه ظهور بودجه ریزی‌های سنواتی و هدایت کردن منابع جهت رشد آفرینی جریان تولید در کشور را مشاهده کنیم.

این کارشناس اقتصادی واردات کالا را مانع رشد و تولید و حمایت از آن بیان کرد و توضیح داد: عمدتا می‌بینیم وقتی که یک مقدار شرایط اقتصادی سخت می‌شود، مدیریت عمومی کشور جای اینکه از تولید حمایت کند دست به واردات کالا می‌زند. یکی از مهم ترین بلیعه‌هایی که می‌تواند به عنوان مانع در مقابل رشد و تولید و حمایت از آن قرار گیرد، در کنار تامین مالی‌ها، حمایت منابع ارزی و ریالی کشور از جریان واردات است، تا اینکه ما این سرمایه را در اختیار تولید کنندگان و کارآفرینان قرار دهیم.

وی همچنین متذکر شد: البته متاسفانه اقتصاد ما در جنگ اقتصادی و در تنش ارزی است.

شاه ویسی با ابراز تاسف از اینکه بخش بزرگی از منابع اقتصادی کشور در رانت خواری‌های ارزی یا سوداگری‌ها یا فساد اقتصادی دچار از دست رفتگی می‌شود، گفت: رهبر انقلاب در متن بیاناتشان اشاره به مفاسد داشتند. بارها اشاره شده که فساد مانند موریانه پایه‌های استوار یک پدیده را دچار چالش بکند.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران دولتی است و ما هر انتظار عمومی را که داریم در وهله اول از دولتمردان داریم، در عین حال اظهار کرد: دولتمردان بخش بزرگی از آن قوه مجریه است که منابع، اختیارات، برنامه و بودجه کشور در دستش است و به فرموده رهبر انقلاب هزاران مدیریت اجرایی در کشور در اختیار قوه مجریه است اما از مسئولیت مجلس، قوه قضائیه و حتی مجمع تشخیص مصلحت نباید غافل شد که در کنار همدیگر و با اتحاد و همدلی می‌شود جریان تولید ملی کشور را تبدیل به یک اقتدار ملی کرد.

کد خبر: ۸۰٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha