۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
تعداد کانون های بیماریهای دامی استان همدان کاهش یافت
مدیرکل دامپزشکی استان همدان:

تعداد کانون های بیماریهای دامی استان همدان کاهش یافت

همدان - رسولی، مدیرکل دامپزشکی استان همدان از کاهش تعداد کانون های بیماریهای دامی استان همدان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از هفت میلیون راس دام سبک و سنگین در استان همدان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

محمود رضا رسولی در گفتگو با خبرنگار بازار از کاهش تعداد کانون های بیماریهای دامی استان همدان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ خبر داد و گفت: با اقدامات پیشگیرانه و انجام واکسیناسیون، ضدعفونی و آموزش تعداد کانون های بیماریهای دامی استان همدان کاهش چشمگیری داشت.

وی کانونهای بیماری‌ واگیر دامی را شامل آبله،شاربن، تب برفکی، هاری، طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr) لمپی اسکین عنوان کرد و گفت: تعداد این کانون ها نسبت به سال ۹۸ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

رسولی با یاداوری اینکه سال گذشته بیش از هفت میلیون راس دام سبک و سنگین در استان همدان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته است که این دام‌ها در راستای مقابله با شیوع احتمالی بیماری‌های دامی و مشترک ایمن شده اند؛ از اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه ایام نوروز توسط اکیپ‌های بازرسی بهداشتی دامپزشکی به منظور نظارت بر مراکز تولید و عرضه انواع فرآورده‌های خام دامی در استان همدان نیز خبرداد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: با توجه به ضرورت تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، عرضه فرآورده‌های خام دامی و حفظ سلامت مصرف کنندگان در ایام نوروز، طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی به منظور کنترل بهداشتی انواع گوشت و فرآورده‌های خام دامی در مراکز عرضه، رستوران‌ها و غذاخوری‌های فعال با ساماندهی ۲۹ اکیپ بازرسی بهداشتی دامپزشکی ثابت و سیار با بکارگیری نزدیک به ۴۹ نفر ناظرین بهداشتی دامپزشکی در دو شیفت کاری صبح و بعدازظهر تا ۱۴ فروردین ماه در سطح استان همدان در حال اجرا است.

وی افزود : در طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ایام نوروز مراکز توزیع و عرضه فرآورده های دامی، رستوران ها، هتل ها و سایر اماکنی که از فرآورده های خام دامی برای طبخ غذا استفاده می شود، خودروهای ویژه حمل فرآورده های خام دامی و کشتارگاه های دام و طیور، سردخانه های نگهداری فرآورده های خام دامی، کارگاه های فرآوری و بسته بندی فرآورده های خام دامی و سایر موارد حسب مورد تحت پوشش طرح قرار دارند.

رسولی با توجه به خطر انتقال بیماری‌های مختلف در اثر عرضه غیربهداشتی فرآورده‌های خام دامی از  شهروندان خواست فرآورده‌های خام دامی خود را از مراکز مجاز تهیه و از خرید گوشت قرمز فاقد مهر دامپزشکی، گوشت از پیش چرخ شده، آلایش مرغ بدون بسته‌بندی و یا فرآورده‌های خام دامی بسته‌بندی شده  با برچسب مخدوش خودداری کرده و هنگام خرید محصولات بسته‌بندی، به تاریخ تولید، انقضا و کد بهداشتی دامپزشکی توجه کنند.

کد خبر: ۸۰٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha