۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
کرمان در قلب «ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی»؛ بهره وری اقتصادی از ۳۰۰ روز آفتابی
بازار گزارش می دهد؛

کرمان در قلب «ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی»؛ بهره وری اقتصادی از ۳۰۰ روز آفتابی

کرمان - موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی کرمان این استان را به منطقه ای مستعد برای بهره وری از انرژی های پاک قرار داده و کرمان در قلب ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی کشور قرار دارد.

بازار؛ گروه استان ها: مصرف منابع تجدید ناپذیر مثل نفت، گاز و زغال سنگ به شدت در حال بالا رفتن است اما بالاخره زمانی می‌رسد که این انرژی‌ها محدود می‌شوند یا به پایان می‌رساند به همین دلیل باید به دنبال منبع انرژی‌های تجدیدپذیری مانند انرژی‌های خورشیدی بادی و... باشیم.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از انرژی خورشیدی را به صورت گسترده آغاز کرده‌اند اما تا رسیدن به نقطه‌ای مطلوب که بتوان تمامی نیازهای روزانه بشر به انرژی را تامین کرد راه طولانی پیش روست.

در حال حاضر اکثر منابع انرژی آلودگی ایجاد می‌کنند لذا یکی از  مهمترین فایده‌های استفاده از انرژی خورشیدی این است که هیچ آلودگی ای تولید نمی‌کند ضمن این که انرژی خورشیدی، منبع تجدید پذیر است و استفاده از آن آسان و کاملا رایگان و فراوان است.

از موارد استفاده از انرژی خورشیدی می‌توان به گرم کردن آب اشاره کرد به طوری که در بعضی از مناطق دنیا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد آب گرم مصرفی توسط گرمای خورشید تولید می شوند.  یکی از موارد دیگر استفاده از انرژی خورشیدی تولید برق است در این روش پرتوهای بزرگ خورشید با استفاده از لنز و آینه به پرتوهای کوچکتر تبدیل می شوند.

کرمان در ذوزنقه طلایی تابش ایران 
استان کرمان به دلیل تابش خورشید در بیش از ۳۰۰ روز از سال، فضای طبیعی بی ‌نظیر و همچنین زیرساخت‌های قابل قبول، در مرکز ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی کشور قرار گرفته است که این مزیت مهم می‌تواند جایگاه این استان در بخش تامین انرژی‌های پاک و همچنین جلب سرمایه گذاران خارجی را ارتقا بخشد.

محمداسماعیل محمدی کارشناس شرکت برق شمال در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر در زمینه استفاده از انرژی‌های پاک در استان نیروگاه‌های خورشیدی را داریم که محصول آن برق است.

در حال حاضر در استان کرمان حدود ۴۶ مگاوات نیروگاه در حال بهره‌برداری در حوزه احداث نیروگاه‌های خورشیدی داریم که از این آمار حدود ۴ نیروگاه ۱۰ مگاواتی در حال بهره‌برداری در کرمان داریم

وی اظهار کرد: در حال حاضر در استان کرمان حدود ۴۶ مگاوات نیروگاه در حال بهره‌برداری در حوزه احداث نیروگاه‌های خورشیدی داریم که از این آمار حدود ۴ نیروگاه ۱۰ مگاواتی در حال بهره‌برداری در کرمان داریم که سه نیروگاه‌ در ماهان و یک نیروگاه در بافت قرار دارد. همچنین یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی در بردسیر داریم که هم‌اکنون ۲.۶ مگابایت از ظرفیت آن در حال بهره‌برداری است و فاز دوم آن در حال احداث است.

وی افزود: نیروگاه ۱۰ مگاواتی دیگری در رفسنجان و یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی هم در سیرجان داریم که جزو نیروگاه‌های فعال ما هستند در حال حاضر حدود ۲۰۰ مگابایت قرارداد تضمین نیروگاه‌های خورشیدی در استان کرمان منعقد شده است.

کارشناس شرکت برق شمال استان کرمان در خصوص دریافت مجوز نیروگاه‌های خورشیدی اظهار کرد: قرارداد نیروگاه‌های خورشیدی به صورت ۲۰ ساله تضمینی است؛ بر این اساس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران در مدت ۲۰ سال و با نرخ تضمینی این برق را از نیروگاه‌های انرژی پاک از جمله انرژی خورشیدی خریداری می‌کند.

محمدی با بیان این که ما از سرمایه‌گذاران در این زمینه استقبال می‌کنیم، گفت: ما در حوزه احداث نیروگاه‌های خورشیدی با توجه به موقعیت استان کرمان و قرارگیری در ذوزنقه طلایی تابشی ایران، از هر گروه از سرمایه‌گذاران استقبال می‌کنیم.

حمایت از سرمایه گذاری در حوزه انرژی های پاک
وی ادامه داد: شرکت ملی برق منطقه‌ای شمال استان کرمان با توجه به رسالتی که دارد در حوزه احداث نیروگاه‌های خورشیدی بسیار مشتاق و طالب جذب سرمایه‌گذار است ضمن این که تمام تلاش خود را در خصوص همکاری با سرمایه‌گذار در این بخش به کار می‌گیریم.

محمدی معتقد است: در حوزه مجوزها؛ سرمایه‌گذار ابتدا باید پروانه احداث نیروگاه‌ها را از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی‌های ساتپا از تهران اخذ کند و در ادامه از حفاظت محیط زیست مجوز تایید اتصال به شبکه از شرکت برق منطقه‌ای کرمان و مجوز اخذ زمین از سازمان‌های مرتبط کسب کند پس از اخذ همه این مدارک قرار داد خود را با شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر منعقد می‌کند.

وی گفت: با بهره برداری از ۴۶ مگاوات نیروگاههای خورشیدی مگاواتی در استان، تاکنون۶۳۳ میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی تولید و ۱۸۰ میلیون متر مکعب در مصرف گاز طبیعی صرفه جویی شده است. همچنین ۲ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف آب شده و از انتشار ۶ هزار تن گاز گلخانه‌ای co۲ جلوگیری شده است؛ بنابراین احداث نیروگاههای خورشیدی در مناطق دارای هوای خنک و آسمان صاف بهینه خواهد بود.

انرژی خورشیدی هیچ آلودگی و یا تاثیرات مخربی روی محیط زیست ندارد و از نظر زیست محیطی کاملا قابل قبول است.  یکی از موارد استفاده از انرژی خورشیدی آبگرمکن‌های خورشیدی هستند که انرژی خود را از خورشید می گیرد و با آن، آب را گرم می کنند امروزه با پیشرفت تکنولوژی به منظور صرفه جویی در مصرف  سوخت می‌توان از آبگرمکن‌های خورشیدی استفاده کرد.

انواع آبگرمکن خورشیدی از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند که می‌توان با استفاده از نیروی طبیعی انرژی مورد نظر آنها را تهیه کنید. در استان کرمان بردسیر و ماهان دارای بهترین موقعیت استفاده از پنل‌های خورشیدی هستند.

مددجویان کمیته امداد فروشنده برق به دولت شده اند
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان در این خصوص به بازار گفت: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که کمیته امداد استان کرمان پیش رو دارد، بحث تامین درآمد پایدار برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد است که از راه‌های مختلف در جهت تحقق این مهم گام برداشته‌ایم.

 یحیی صادقی افزود: طی چهار سال گذشته یعنی از سال ۹۵ به این نتیجه رسیدیم که طرح نیروگاه‌های خورشیدی ۵ کیلووات می‌تواند به عنوان یک منبع درآمدی برای خانواده‌های تحت پوشش این نهاد باشد.

صادقی یادآور شد: از انتهای سال ۹۶ کار بر روی طرح نیروگاه‌های خورشیدی را شروع کردیم و کار سختی پیش رو داشتیم زیرا عمده قطعات و ابراز نیروگاه خورشیدی باید از خارج از کشور تامین می‌شد و با توجه به تحریم‌ها و قیمت محصولات کار سخت‌تر می‌شد اما به یاری خداوند و اراده و عزمی که پشت این ماجرا بود در حال حاضر حدود ۷۵۰ پنل خورشیدی مددجویان وارد مدار شده و این خانواده‌ها فروشنده برق به دولت شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت خوب استان کرمان که در مرکز ذوزنقه نوردهی خورشیدی یعنی بهترین موقعیت خورشیدی قرار دارد نتایج خوبی از این طرح گرفته‌ایم.

صادقی ادامه داد: البته در کشور استان‌های دیگری هم هستند که در موقعیت ذوزنقه نوردهی خورشیدی قرار دارند اما کرمان در بین آن‌ها از بهترین موقعیت برخوردار است که این خود مزیتی برای استان محسوب می‌شود.

در حال حاضر به طور میانگین ماهانه ۲ میلیون تومان فروش برق این خانواده‌ها به دولت است و نکته حائز اهمیت این که دولت برق این خانواده‌ها را به صورت تضمینی خریداری می‌کند که از بابت فروش برق مشکلی نداریم

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان گفت: در حال حاضر به طور میانگین ماهانه ۲ میلیون تومان فروش برق این خانواده‌ها به دولت است و نکته حائز اهمیت این که دولت برق این خانواده‌ها را به صورت تضمینی خریداری می‌کند که از بابت فروش برق مشکلی نداریم.

وی ادامه می‌دهد: در نظر داریم این طرح را ادامه دهیم ضمن این که قرار بود پیمانکاران ۴۰۰ نیروگاه دیگر را تا پایان سال ۱۳۹۹ وارد مدار کنند که این اتفاق نیفتاد و انشاالله تا پایان فروردین ۱۴۰۰ شاهد اضافه شدن این نیروگاه‌ها به مدار خواهیم بود و تا پایان سال جدید ۱۰۰۰ نیروگاه به مدار خواهند پیوست.

صادقی یادآور شد: پنل‌های خورشیدی بیشتر در مناطقی که در ارتفاع هستند و هوای معتدل‌تری دارند جواب می‌دهند در حال حاضر ما این پنل‌ها را در کهنوج، جیرفت، عنبرآباد، راور، بافت، رابر، ماهان، بردسیر و ... داریم اما بهترین موقعیت در منطقه بردسیر و ماهان است.  اگر هوا گرم باشد اثر این نیروگاه‌ها معکوس خواهد بود و درآمد خانواده‌ها کمتر خواهد بود.

صادقی گفت: پنل‌های خورشیدی انرژی و نور را جذب و تبدیل به برق می‌کند که وارد مدار می‌شود اما اگر در جایی نصب باشد که هوا معتدل‌تر باشد درآمد بیشتری دارد و برق تولید می‌شود و به عنوان مثال این پنل‌ها در منطقه شهداد اصلا جواب نمی‌دهد و این طرح قابل اجرا نیست. این طرح علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده‌های تحت پوشش به اقتصاد کشور و همچنین استان هم کمک می‌کند.

در حال حاضر مزیت‌های استفاده از انرژی پاک در برابر آلایندگی و هزینه‌های بالای مصرفی و زیست محیطی سوخت های فسیلی، بشر را به سمت بهره گیری از انرژی و سوخت پاک سوق داده است، به طوریکه بسیاری از کشورها به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند در حال حاضر طرح‌های زیادی در این بخش توسط مراکز و نهادهای مختلف در دست اجرا است که علاوه بر صرفه‌جویی در منابع گران بهای فسیلی، می‌تواند به اشتغال‌زایی و درآمدزایی در کشور کمک شایانی بکند.

کد خبر: ۸۰٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha