۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
افزایش تولیدات صادراتی بهترین مدل «مانع زدایی از تولید»
یادداشت؛

افزایش تولیدات صادراتی بهترین مدل «مانع زدایی از تولید»

اصفهان - بهترین مدل پشتیبانی و مانع زدایی تولید تلاش برای افزایش تولید صادراتی با هدف ارزآوری است، این بخشی از یادداشت احسان قمری مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران است که برای خبرگزاری بازار نگاشته شده است.

احسان قمری؛ بازار: سال ۱۴۰۰ در حالی از سوی رهبر معظم انقلاب، سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» نام گرفت که نامگذاری سالهای مختلف از سوی معظم له به عنوان یک نقشه راه فراروی سیاستگذاران و فعالان حوزه های مختلف علی الخصوص فعالان حوزه اقتصاد، تولید و تجارت قرار گرفته است.

در طول سالهای گذشته نامگذاری سال‌ها با نگاه به تولید بیانگر اهمیت این مقوله به عنوان مهمترین دغدغه همه اقشار جامعه است. عناوینی همچون جهش تولید؛ رونق تولید و تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها در این مسیر بوده و همانگونه که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود بیان داشتند اقدامات مثبتی در این مسیر انجام شده که لازم است استمرار داشته باشد.

نامگذاری سال ۱۴۰۰ با رویکرد حمایت از بخش خصوصی به عنوان طلایه دار تولید و اشتغال مهمترین رکن رکین سال جاری است؛. به دیگر سخن مسئولیت بخش حاکمیت متشکل از قوای مجریه، مقننه و قضاییه در دو بخش حمایت یا پشتیبانی و مانع زدایی از تولید خلاصه شده است که لازم است با همدلی و هماهنگی بیشتر در این مسیر گام برداشت.

تولید در کشور با وجود مشکلات ساختاری که ناشی از دیدگاههای متمایل به واسطه گری و ضعف زیربناهای تولیدی است در سال ۱۴۰۰ با دو متغیر تحریمهای ظالمانه و همچنین شیوع ویروس کووید ۱۹ روبرو بود که اقتصاد کشور و موضوع اشتغال، درآمد و معیشت و در نهایت رفاه آحاد مردم را نشانه گرفته بود. 

تهدید کرونا، فرصتی برای تولید و صادرات محصولات بهداشتی
اقدامات انجام شده در جهت خنثی نمودن تحریمهای ناجوانمردانه و مبارزه با شیوع ویروس کرونا در کنار تبدیل تهدید شیوع این ویروس مرموز به یک فرصت در جهت تولید و صادرات محصولات بهداشتی مقابله با کرونا، موفقیتی بود که استمرار آن با پشتیبانی و مانع زدایی تجلی پیدا می کند.

سال ۱۳۹۹ با همه ناملایمات و سختیها تجربه جدید در حوزه صادرات و توسعه صادرات غیر نفتی برای کشور فراهم کرد و این امیدواری را ایجاد کرد که می توان اقتصاد کشور را از یک اقتصاد نفتی خام فروش به یک اقتصاد تولید محور و واجد ارزش افزوده تبدیل کرد.

تناقض توسعه صادرات غیر نفتی با خام فروشی
اصولا توسعه صادرات غیر نفتی با خام فروشی در تناقض بوده و ویژگی صادرات غیر نفتی،‌ ایجاد ارزش افزوده و در نهایت افزایش تولید است و بر این اساس هر پشتیبانی و مانع زدایی که از صادرات غیر نفتی انجام پذیرد اثرات خود را به صورت مستقیم بر تولید به جا خواهد گذاشت.

با نگاهی به حجم تجارت حدود ۸۰ میلیارد دلاری کشور و تعادل نسبی در تراز تجارت خارجی کشور این نکته استخراج می شود که تولید صادرات محور و صادرات اثرگذار بر تولید مهمترین مولفه مورد نیاز این روزهای اقتصاد کشور است و صادرات حدودا ۴۰ میلیارد دلاری کالاها و خدمات در سال ۱۳۹۹ بیانگر وجود ظرفیتهای بالقوه و بالفعل در این مسیر می باشد.

ایران با دارا بودن ۱۵ کشور همسایه و قرار داشتن در مسیر کریدور شمال-جنوب از چنان موقعیتی برخوردار است که کمتر کشوری در جهان این خصوصیتهای منحصر به فرد را دارد؛ کشورهای همسایه ایران، سالانه یک هزار و ۶۰۰ میلیارد یورو از سایر کشورها کالا وارد می کنند که جمهوری اسلامی ایران، توانمندی صادرات ۱۰۰ میلیارد دلار از نیازهای این کشورها را دارد.

این در حالی است که در حال حاضر از میزان صادرات حدود ۴۰ میلیارد دلاری کشور، حدود ۲۴ میلیارد دلار یا ۶۰ درصد به کشورهای همسایه صورت می پذیرد که لازم است تلاش شود تا حداقل تا پایان سال ۱۴۰۱ این رقم به ۴۸ میلیارد دلار برسد که در این صورت لازم است میزان صادرات ایران به ۸۰ میلیارد دلار برسد که این ظرفیت و توانمندی بالقوه در کشور وجود دارد که با برنامه ریزی مناسب در سال تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها به اهداف از پیش تعیین شده می توان رسید.

شاید بهترین مدل پشتیبانی و مانع زدایی تولید، تلاش در جهت افزایش تولید صادراتی با هدف ارزآوری جهت تامین نیازهای بخشهای تولیدی بوده که در این صورت شاهد افزایش اشتغال و درآمد آحاد مردم خواهیم بود.

برنامه ریزی در راستای تحقق شعار سال جاری، نیازمند هماهنگی و همکاری کلیه بخشها و سازمانها و نهادهای مرتبط بوده که بدون موازی کاری از این فرصت بهینه استفاده نموده و مسیر را برای اجرایی شدن سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و در راس آن، دورنزایی و برونگرایی اقتصاد فراهم نمایند.

کد خبر: ۸۰٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha