۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۹
تحریم و کرونا به تجارت خارجی ایران آسیب وارد کرد
اولین کسری تجاری بعد از دو دهه؛

تحریم و کرونا به تجارت خارجی ایران آسیب وارد کرد

طی بالغ بر دو دهه تجارت ایران در فصول اول و دوم سال ۲۰۲۰ با کسری روبرو شد. این در حالیست که از ابتدای سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۱۹ ایران همواره شاهد مازاد تجاری در تمامی فصول بود. چین اصلی ترین شریک تجاری ایران و نفت اصلی ترین کالای صادراتی این کشور بود.

بازار؛ گروه بین الملل: تجارت یکی از کلیدی ترین بخش های اقتصاد است و در سال گذشته تجارت در دنیا تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفت. آمارها نشان می دهد ایران هم تحت تاثیر همه گیری کرونا قرار داشت و هم تحت تاثیر تحریم های اقتصادی با چالشهای زیادی روبرو بود.

از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۱۹  ایران همواره مازاد تجاری را تجربه کرده است که دلیل آن روند افزایشی صادرات نفت و فراورده های نفتی در دنیا بود. در این بازه زمانی بالغ بر ۸۲ درصد از درآمد صادراتی ایران کشور از فروش نفت و گاز طبیعی تامین شده است.البته در دوره های تحریم اقتصادی به خصوص در دوره های تحریم نفتی، سهم نفت در درامد صادراتی ایران کاهش پیدا کرد.

چین اصلی ترین شریک تجاری ایران است
طبق گزارشهای موجود اصلی ترین کالای صادراتی ایران نفت و گاز طبیعی است در حالیکه اصلی ترین کالاهای وارداتی به این کشور را می توان ماشین الات غیر الکترونیکی،اهن و فولاد، مواد شیمیایی  و فراورده های نفتی بود.

اصلی ترین شریک تجاری ایران در این بازه زمانی کشور چین بود که ۲۱ درصد از صادرات ایران و ۱۷ درصد از واردات این کشور را به خود اختصاص داده بود. چین حتی در دوره تحریم ها هم سهم زیادی در تجارت با ایران داشت و هم اکنون هم علیرغم برداشته نشدن تحریم های نفتی امریکا علیه ایران،صادرات نفت ایران  به چین روند افزایشی داشت. از دیگر شرکای تجاری ایران می توان به کره جنوبی، ترکیه و امارت متحده عربی اشاره کرد.

بررسی آمارهای ارایه شده توسط وب سایت tradingeconomics نشان می دهد در فصل دوم سال ۲۰۲۰ ایران با کسری تجاری  ۲۱۲ میلیون دلاری  روبرو شد به این معنا که ارزش واردات ایران بیش از میزان صادرات بود. البته شرایط تجاری ایران در فصل دوم سال قبل نسبت به فصل اول بهبود پیدا کرده بود.

آمارها نشان می دهد در فصل اول سال قبل ایران با کسری ۱۷۶۷ میلیون دلاری تجاری روبرو بود . این اولین بار از سال ۲۰۱۷ تا کنون بود که ارزش واردات کالا به ایران بیش از میزان صادرات بود.

یک دلیل مهم برای کاهش ارزش صادرات ایران را می توان صادرات کم نفت ایران و به دنبال آن قیمت پایین نفت در بازار جهانی بود. نفت ایران در فصل اول و دوم  سال جاری با قیمت بسیار پایینی معامله شد و همین مساله باعث شد تا درآمد کشور کاهش زیادی پیدا کند. از طرف دیگر محدودیتهای بانکی ناشی از تحریم هم سبب شد تا همان درآمد ناشی از صادرات نفت هم امکان انتقال به داخل کشور را نداشته باشد و اقتصاد  با کمبود ارز روبرو کند.

آمارهای تجاری ایران در فصل دوم سال ۲۰۲۰ چقدر بود
وب سایت tradingeconomics در مورد میزان صادرات در فصل دوم سال ۲۰۲۰ نوشت:« در این فصل ارزش صادرات ایران برابر با ۸۹۳۸ میلیون دلار بود در حالیکه هزینه واردات ایران برابر با ۹۱۵۰ میلیون دلار بود .در این زمان ایران با کسری حساب جاری روبرو بود که برابر با ۶۲۲ میلیون دلار بود.

درآمد ایران از صادرات نفت در فصل دوم سال گذشته برابر با ۲۹۰۱۶ میلیون دلار و درآمد صادرات غیر نفتی برابر با ۳۰۳۷۵ میلیون دلار بود. این کشور از محل صادرات خدمات هم درامد کسب کرد که در این گزارش اطلاعاتی در مورد آن وجود ندارد.

در فصل دوم امسال ارزش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور برابر با ۹۰۵ میلیون دلار بود  در حالیکه در فصل اول امسال ۲۴۲۸ میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده بود. کمترین میزان سرمایه گذاری خارجی فصلی انجام شده در ایران در بازه ۱۹۷۴ تا ۲۰۲۰ برابر با ۱۵.۶۰ میلیون دلار بود  در حالیکه بالاترین رکورد ثبت شده در دنیا برابر ۴۳۲۲ میلیون دلار بود.

تجارت ایران در سالهای قبل چگونه بود
این بحران در شرایطی ایجاد شد که ایران طی سه سال قبل از آن با مازاد تجاری روبرو بود.بیشترین مازاد تجاری ایران در فصل دوم سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد. در این زمان مازاد تجاری ایران برابر با ۱۲۹۸۳ میلیون دلار بود و رکورد خوبی برای ایران در بازه سه ساله موردمطالعه ثبت شد.در فصل سوم همین سال مازاد تجاری ایران برابر با ۹۵۸۵ میلیون دلار بود و در فصل اخر این سال به ۴۰۲۱ میلیون دلار تقلیل پیدا کرد.

بررسی اطلاعات تجاری ایران از سال ۱۹۷۴ تا ۲۰۲۰ نشان می د هد بالاتری میزان مازاد تجاری ثبت شده در ایران برابر با ۲۰۹۳۵ میلیون دلار بود و پایین ترین کسری تجاری فصلی ثبت شده در ایران برابر با ۶۵۲۹ میلیون دلار بود.

کد خبر: ۸۰٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha