۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
بستن دامنه نوسانات، صف‌های بازار سرمایه را طولانی‌تر کرد
کارشناس بازار سرمایه:

بستن دامنه نوسانات، صف‌های بازار سرمایه را طولانی‌تر کرد

دارایی، کارشناس بازار سرمایه گفت: دامنه نوسانات بسته، جلوی خیلی از اتفاقات مهم را برای بازار سرمایه می‌گیرد از جمله اینکه صف‌ها را طولانی‌تر می‌کند و سرمایه‌گذار هم نمی‌تواند نقطه ورود و خروج خود را پیدا کند.

به گزارش بازار، دانیال دارایی کارشناس بازار سرمایه علت ریزش بازار سرمایه را در اقدامات نامناسب اخیر دانست و گفت: دامنه نوسانات بسته جلوی خیلی از اتفاقات مهم را برای این بازار می‌گیرد از جمله اینکه صف‌ها را طولانی‌تر می‌کند و سرمایه گذار هم نمی‌تواند نقطه ورود و خروج خود را پیدا کند.

وی افزود: ورود نابجا و بد موقع سهام عدالت و سهامداران آموزش ندیده و کم تجربه، تعداد کاربران این بازار را به شدت و بدون برنامه ریزی افزایش داد و حباب این بازار را بزرگتر کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد: در بازارهای سرمایه با فضای بسته مانند بازار بورس دو مدل سرمایه گذاری می‌شود؛ یا افراد روی بازار در حال رشد، سرمایه گذاری می‌کنند که هر چه بخرند سود خوبی نصیبشان می‌شود و یا اینکه به صورت پروژه محور و روی شرکتها سرمایه گذاری می‌کنند.

دارایی با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر روند بازارهای سرمایه گفت: ما این قضیه را در بورس و اخیراً هم در حوزه ارز دیجیتال دیدیم که تعداد اساتید و مخاطبان ناگهان به شدت زیاد شد.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار بورس از شاخص ۱۵۰۰ به بعد کشش نداشت اما شدت را بیشتر کردند گفت: وقتی شرکتها ۲۰ تا ۵۰ درصد رشد می‌کردند برای بازرسی آنها اقدام می‌شد اما وقتی دچار افت می‌شدند بازرسی صورت نمی‌گرفت.

همچنین امین بدیع رئیس اداره پیشگیری و ارتقای سلامت بازار سرمایه با اشاره به شروع به کار این اداره از سال ۹۶ گفت: این اداره از ابتدای کار، اقداماتی را در راستای متمرکز شدن برنامه‌ها و پیشگیری از جرایم، تخلفات، ناهنجاری‌ها و اختلافات انجام داد.

وی افزود: یکی از دستاوردهایی که سال گذشته در شورای عالی بورس به تصویب رسید «سند جامع پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات» بود که حدود ۲۰ راهکار و سیاست را تعیین کرد و به همه ارکان بازار سرمایه نیز از جمله سازمان بورس، کانونها و تشکل‌های خود انتظام و نهادهای مالی ابلاغ شد.

رئیس اداره پیشگیری و ارتقای سلامت بازار سرمایه ادامه داد: انواع راهکارها در قالب کمیته‌هایی در بورس و با همفکری بخش خصوصی، نهادهای مالی، فعالان بازار سرمایه و بخش‌های درگیر این موضوع پیگیری و فرآیندها نیز اصلاح می‌شود.

بدیع تعیین اصول و هنجارهای رفتاری برای مدیران نهادهای مالی و ناشران اوراق بهادار و تشکل‌های خودانتظام را از نتایج اصلی این جلسات عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال ما در سال گذشته دو نوع هنجار رفتاری را در هیئت مدیره سازمان به تصویب رساندیم و به همه مدیران بازار سرمایه ابلاغ کردیم.

وی درمورد اقدامات این اداره نسبت به اظهارنظرهای مختلف در رسانه‌ها و فضای مجازی در زمینه بازار سرمایه گفت: خیلی از این موارد در جلسات کمیته سیاست گذاری فضای مجازی و زیرکمیته‌ها مطرح شده است.

رئیس اداره پیشگیری و ارتقای سلامت بازار سرمایه از تهیه پیش نویس ضوابط این موضوع توسط سازمان بورس سخن گفت و افزود: اولین موضوع، اعطای مجوز مشاوره سرمایه گذاری به افراد و دومین مسئله هم فرهنگ سازی و ساده سازی قوانین و مقررات است.

بدیع با بیان اینکه این اداره، استفاده از خرد جمعی برای جلوگیری از ناهنجاری‌ها و تخلفات را در دستور کار قرار داده گفت: ما از کانون، نهادهای صنفی، متخصصان و بازیگران سازمان برای ارائه بهترین راهکارها استفاده می‌کنیم.

کد خبر: ۸۰٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha