۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
پیش‌بینی بورس ۱۴۰۰؛ منتظر رسیدن قیمت سهام‌ها به ارزش دلاری شرکت متناسب با روز باشید
مدرس بازار مالی در گفتگو با بازار؛

پیش‌بینی بورس ۱۴۰۰؛ منتظر رسیدن قیمت سهام‌ها به ارزش دلاری شرکت متناسب با روز باشید

دکتر امیرآبادی مدرس بازارهای مالی می‌گوید: در سال جاری قیمت سهم‌ها به حالت تعادل بر می‌گردد به نحوی که ارزش دلاری آن‌ها متناسب با شرایط تعادلی بازار شود.

وحید بلالی؛ بازار: «می‌گویند دزدی برای سال‌های زیاد در زندان، زندانی بود به گونه‌ای که  رئیس زندان، زندانیان و زندانبانان تغییر کردند، این زندانی تلویزیون زندان را به زندانیان و وسایل زندان را به زندانبان می‌فروخت و با همین  سبک و سیاق دولت در حال فروش اوراق است و رئیس جمهور بعدی باید کارهای این رئیس جمهور را جمع کند» دکتر امیر آبادی مدرس بازارهای مالی با این مثال سعی کرد شرایط بازارهای مالی ایران را برای سال ۱۴۰۰ بررسی کند. او می‌گوید محتمل‌ترین سناریو برای بازار بورس در سال اینده کاهش قیمت شرکت‌های کوچک و اصلاح قیمت شرکت‌های بزرگ است.

این کارشناس در گفتگو با بازار به پیشبینی بازارهای مالی به خصوص بورس برای سال ۱۴۰۰ پرداخت که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید.

 اگر کسی به شما بگوید وارد بورس شوید و بورس خوب است، مگر به شما دروغ گفته، ایراد از خود شما می‌باشد، چرا که بدون علم و دانش وارد بازار شدید

*وضعیت بازارهای مالی در ایران به خصوص بازار سهام را برای سال پیش رو چگونه پیشبینی می‌کنید؟
قبل از اینکه به سوال شما بپردازم ذکر این نکته به نظرم دارای اهمیت است، شما باید در ابتدا تحقیق کنید و تنها بر اساس گفته‌ها وارد یک بازار نشوید. فردی که قصد ورود به بازار مالی را دارد باید دانش بازار اعم از روانشناسی، تحلیلی‌ بنیادی و تکنیکال را یاد بگیرد، اما مشاهده می‌کنید که سرمایه‌گذاران هیچ کدام از این موارد را بلد نیستند. زمانی که از برخی از آن‌ها می‌پرسید، از این سهمی که خریداری کردید، کجا قرار است خروج کنید می‌گویند مگر باید خروج هم کنم زمانی که سهم بالا می‌رود، یا از در مورد حد ضرر می‌پرسید، جواب می‌دهند بازار که روبه رشد است مگر حد ضرر می‌خواهد، این موضوع نشان می‌دهد که افراد آگاهی از بازار مالی ندارد.

 اگر کسی به شما بگوید وارد بورس شوید و بورس خوب است، مگر به شما دروغ گفته، ایراد از خود شما می‌باشد، چرا که بدون علم و دانش وارد بازار شدید، پس در بیرون دنبال دشمن نگردید. خودتان بروید و ببنید  مشکل کارتان چیست. اگر فردی تصمیم به خرید یا فروش سهمی دارد باید حتما تحلیل تکنیکال و بنیادی، روانشناسی بازار، مدیریت ریسک و سرمایه را بلد باشد و بعد تصمیم به معامله گری در سهم بکند.

اما در پاسخ به سوال شما، چهار عامل باعث شد که بورس به سمت بالا حرکت کند، اول نرخ بهره، واقعی بود که به شدت منفی شد، دوم حمایت‌های دولتی بود که کج منژی ایجاد کرد، سوم دامنه نوسان بود که رفتار گله‌ای را به وجود آورد و چهارم احتکار سهام در دولت که کمبود سهم  در بازار ایجاد کرد؛ این چهار عامل جزو مواردی بودند که باعث شدند بورس آنچنان بالا ببرد که بزرگترین جهش رشد بورس ایران را رقم بزند. اما محتمل ترین سناریوی که ما در سال پیش رو داریم، یکی کاهش جدی قیمت شرکت‌های کوچک و اصلاح قیمت شرکت های بزرگ، به نحوی که ارزش دلاری آن‌ها متناسب با شرایط تعادلی بازار بشود، و این اتفاق باید داخل شرکت بیفتد که احتمالا بخشی از آن از طریق کاهش شاخص کل و بخشی هم از طریق افزایش ارز صورت خواهد گرفت.

می‌گویند دزدی برای سال‌های زیاد در زندان، زندانی بود به گونه‌ای که  رئیس زندان، زندانیان و زندانبانان تغییر کردند، این زندانی تلویزیون زندان را به زندانیان و وسایل زندان را به زندانبان می‌فروخت و با همین  سبک و سیاق دولت در حال فروش اوراق است و رئیس جمهور بعدی باید کارهای این رئیس جمهور را جمع کند و این اتفاق همیشه در کشور ما بوده است.

*وضعیت بازارهای دیگر مانند طلا را در ایران چگونه پیشبینی می‌کنید؟ آیا سال ۱۴۰۰ بورس ما رشد دارد یا اینکه شاهد تداوم شرایط کنونی خواهیم بود؟
شرایط سهام شرکت‌ها باید با شرایط تعادلی باز گردد و هم سطح یکدیگر قرار بگیرند، چون بازار بورس دستوری حرکت کرده و کنترل سهام در آن صورت می‌گرفت، باعث شده که برخی از قیمت‌ها غیر متعارف رشد کند و از حالت تعادلی خود خارج شوند بنابراین حالت تعادلی خود را باید به دست بیاورند.

وقتی من بورس را تحلیل می‌کنم، می‌بینم در بورس کشور احتکار سهام صورت می‌گیرد و قدرت دست بازیگری به اسم حقوقی است و زمانی که به این دو مسئله، دستوری بودن بازار را اضافه می‌کنید، مشاهده می‌کنیم که بازار از شرایط بررسی  خارج می‌شود.

 مبلغ مهم نیست بلکه شما باید یاد بگیرد در بازار بمانید، قانون شماره یک در معامله حفظ سرمایه است؛ شما باید سعی کنید پول خود را از دست ندهید و در بازار خود را حفظ کنید

در خصوص بازارهای رمز ارز هم باید اعلام کنم  که در سال‌های آینده خیلی بزرگتر از شرایط کنونی خواهد بود(برای سرمایه گذاری در رمز ارزها باید حتما تحلیل تکنیکال، روانشناسی بازار و تحلیل بنایدی را یاد بگیرید)

*پس چرا برخی از کارشناسان از حبابی بودن قیمت رمز ارزها صحبت می‌کنند و می‌گویند که به شدت قیمت رمز ارزها سقوط خواهد کرد؟
به هر حال اصلاح در بازار است، اما فرد باید دانش لازم در این بازار را داشته باشد که دچار زیان نشود.

*بازار نفت برای چند سال آینده چگونه خواهد بود؟
 در خصوص نفت، معتقدم از ۵ تا ۱۰ سال آینده نفت قدرت رهبری خود را از دست می‌دهد و زمانی که قدرت یک لیدر در بازار مالی حذف می‌شود قدرت خود در سایر بازارهای مالی مانند طلا و هر چیزی که قابل لمس در بازار مالی باشد و همچنین رمز ارزها پخش می‌کند.

*گفته می‌شود که آینده دنیا روی مس و سهم منحصر به فردی مانند فملی است؟ شما چقدر به این گفته اعتقاد دارید؟
لیدر اصلی که بازار را در حال حاضر حرکت می‌دهد، نفت است، اینکه برخی از کارشناسان می‌گویند مس خواهد بود، این گونه نیست بلکه قدرت نفت به این بازارها پخش می‌شود که یکی از آن‌ها ممکن است مس باشد. اما طلا مطمئناجزو فلزاتی است که در درجه اول قرار پخش شدن قدرت نفت می گیرد و کنار آن‌ها رمز ارزها هستند که بسیار قدرتمند ظاهر شدند.

*برای اینکه وارد بازارهای مالی بشویم، پیشنهاد می‌کنید با چند درصد از پول خود وارد این بازار شویم؟
با آن میزان پولی وارد شویم که اگر از دست دادیم ناراحت نشویم. من وقتی وارد بازار مالی می‌شویم باید این موضوع را تصور کنیم که چقدر پول از دست بدهیم ناراحت نمی‌شویم و این مسئله بسته به میزان درآمد افراد دارد، ممکن است کسی که در ماه ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد تحمل زیان ۱۰ میلیون تومان در بازار سهام را نداشته باشد اما کسی که ۵۰۰ میلیون درآمد داشته باشد اگر روزی ۵ میلیون تومان هم زیان کند ممکن است چندان ناراحت نشود.

*آیا با پول کم در بازارهای مالی می‌توان پولدار شد؟
اصلا مبلغ مهم نیست بلکه شما باید یاد بگیرد در بازار بمانید، قانون شماره یک در معامله حفظ سرمایه است؛ شما باید سعی کنید پول خود را از دست ندهید و در بازار خود را حفظ کنید.اما با پول کم هم می توان در بازارهای مالی ثروتمند شد به شرط این که نخواهیم یک شبه راه هزار شب را برویم.

کد خبر: ۸۰٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میرخانی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
      0 0
      ممنون از مجموعه بازار و جناب دکتر امیرآبادی در خصوص وضعیت بورس در روزهای آتی