۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
برگزاری ۴۹ مرحله حراج عملیات بازار باز

برگزاری ۴۹ مرحله حراج عملیات بازار باز

بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹، ۴۹ حراج عملیات بازار باز را برگزار کرد و در مجموع ۱۸۲۹.۱ هزار میلیارد ریال اعتبار کوتاه‌مدت در اختیار بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی قرار داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، با توجه به پیش‌بینی این بانک از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته جذب نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی در روز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه عملیات بازار باز نداشت. لذا تنها معاملات مربوط به سررسید توافق بازخرید روز دوشنبه ۲۵ اسفند به ارزش ۵۸.۷ هزار میلیارد ریال توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه انجام شد.

در دو روز گذشته بانک‌ها و موسسات اعتباری در نه نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند در مجموع به ارزش ۲۵۴.۸ هزار میلیارد ریال استفاده کردند. همچنین در دو روز گذشته ۹.۸ میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی متعلق به بانک مرکزی توسط کارگزاری این بانک در بازار ثانویه فروخته شد.

در سال ۱۳۹۹، بانک مرکزی ۴۹ حراج عملیات بازار باز را برگزار کرد و در مجموع ۱۸۲۹.۱ هزار میلیارد ریال اعتبار کوتاه‌مدت در اختیار بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی قرار داد. لازم به ذکر است که مانده توافق بازخرید در عملیات بازار باز در پایان اسفندماه سال جاری صفر است. از طرف دیگر، بانک‌های و موسسات اعتباری غیربانکی در سال ۱۳۹۹ در ۳۳۱ فقره قرارداد و ۸۸ نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند جهت رفع نیازهای نقدینگی اضطراری استفاده کردند و مانده اعتبارگیری قاعده‌مند در پایان سال جاری ۲۲۷ هزار میلیارد ریال است.

شایان ذکر است، بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع این بانک (خرید یا فروش قطعی یا اعتباری اوراق بدهی دولتی) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.
بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند.

کد خبر: ۸۰٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha