۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۱
خام فروشی ۲۰ میلیون تن گنج/ تعطیلی معادن حریم غار اسپهبد
بازار گزارش می‌دهد؛

خام فروشی ۲۰ میلیون تن گنج/ تعطیلی معادن حریم غار اسپهبد

ساری- در حالی بیش از ۲۰ میلیون تن فرآورده معدنی در مازندران تولید و به صورت خام خارج وسود آن نصیب دلالان و واسطه ها می شود. اینجا از معدنکاری جز زخم مانده بر طبیعت چیزی نصیب نمی شود.

بازار؛ گروه استان ها: حجم ذخایر معدنی در مازندران بیش از ۷۰۰ میلیون تن برآورد شده در حالی که اکنون فقط ۲۳ میلیون تن آن استخراج و به صورت خام به فروش می رسد.

در گوشه وکنار مازندران می توان زخم ناشی از معدنکاری را بر طبیعت با چشمان غیرمسلح دید، اما ثمره استان از این همه شخم وشیار کوه ها و طبیعت با معدن کاوی چیست؟

۲۵۷ معدن در مازندارن مجوز دریافت کردند و سه هزار و ۹۰۰ نفر در این معادن مشغول کار هستند و نیمی از مجموع معادن غیرفعال بوده و تولیدات دیگر معادن نیز به صورت کامیونی و خام به فروش می رسد.

سنگ های قیمتی مازندران رکوردار بازارها است
حسین اسماعیل زاده عضو انجمن معدن مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مازندران در برخی مواد معدنی از جمله سنگ های قیمتی رکوردار بازارهای کشور به شمار می رود، فرآوری محصولات معدنی را الزامی دانست و گفت: در حال حاضر بیشتر ذخایر استان به صورت خام به فروش می رسد.

وی با عنوان اینکه باید زیرساخت های فرآوری و صادرات را در استان تقویت کنیم، یادآور شد: به عنوان نمونه بهتزین ذغال سنگ کشور در استان تولید می شود که به صورت خام برای تامین نیازهای کارخانه های بزرگ کشور خارج می شود.

وی همچنین سرمایه گذاری برای حوزه اکتشاف معدنی در استان را الزامی برشمرد و گفت: به رغم تلاش های صورت گرفته درصد ناچیزی از ذخایر معدنی استان اکتشاف شده و باید در بخش اکتشافات به روز شویم و سرمایه گذاری کنیم.

خام فروشی ۲۰ میلیون تن گنج/ تعطیلی معادن حریم غار اسپهبد

اسماعیل زاده سهم استان را از صادرات معدنی ناچیز دانست و گفت: هم اکنون بخش کمی از فرآورده ها شامل فلورین صادر می شود.

ظرفیت استخراج معادن مازندران بیش از ۲۲ میلیون تن بوده که زغال سنگ، فورین و ماسه بیشترین مواد معدنی را تشکیل می دهند و شهرستان های آمل، نور، سوادکوه، ساری، چالوس بیشترین شمار معادن را به خود اختصاص داده اند.

غاری که معادن را تعطیل کرد
مهرداد سرمستی عضو هیئت مدیره انجمن معدن مازندران با اشاره به موانع متعداد فراروی فعالیت های معدنی در استان می گوید: به عنوان نمونه در منطقه سوادکوه غاری وجود دارد که به تازگی دغدغه ای را برای معدنکاران ایجاد کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود:در مازندران غاری به نام اسپبهد خورشید وجود دارد که حریم آن ۷۰ هکتار بوده اما به ناگاه حریم آن به ۱۷۰۰ هکتار افزایش می یابد.

وی ادامه داد: افزایش حریم غار سبب شده تا معادنی که در اطراف غار بودند در داخل محدوده جدید قرار گرفتند و متاسفانه از طریق بازرسی استان قرار شد، معادن تعطیل شود.

افزایش حریم غار سبب شده تا معادنی که در اطراف غار بودند در داخل محدوده جدید قرار گرفتند و متاسفانه از طریق بازرسی استان قرار شد، معادن تعطیل شود

سرمستی با بیان اینکه با تعطیلی این معادن ۵۰۰ اشتغال مستقیم بیکار و پنج میلیارد سرمایه گذاری که در آن نقطه شده باید جمع شود، خواستار ورود دستگاه قضایی به این مسئله شد.

رئیس انجمن معدن مازندران یادآور شد: طبق اصل ماده ۱۰ قانون معادن پروانه صادره معادن به عنوان سند قابل انتقال و معامله است ، آیا حق ما این است که سازمان بازرسی به عنوان متهم شکایت کند.

پایش ها نشان می دهد کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین آلات، بالابودن هزینه های تعمیر و نگهداری از جمله مشکلات معادن برای فرآوری ذخایر معدنی به شمار می رود، از این رو تجهیز معادن فعال استان روی میز دولت قرار گرفت.

معادن مازندران تجهیز می شود
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار شمار واحدهای معدنی فعال استان را ۱۰۵ واحد بیان کرد و گفت: بیشترین مواد معدنی استان شامل سنگ لاشه، واریزه کوهی، فلورین، باریت، ذغال سنگ و غیره است.

خام فروشی ۲۰ میلیون تن گنج/ تعطیلی معادن حریم غار اسپهبد

وی میزان اشتغال زایی در واحدهای معدنی فعال را دو هزار و ۴۶۸ نفر ذکر کرد و گفت: قرار شد بیش از ۵۸ میلیارد تومان برای تجهیز معادن در استان سرمایه گذاری شود.

رئیس سازمان صمت مازندران با عنوان اینکه شن و ماسه با ذخایر ۲۰ میلیون تنی بیشترین سهم را از استخراج مواد معدنی دارد، گفت: فلورین با ۲۵۰ هزار تن و زغال سنگ با ۷۵۰ هزار تن از دیگر مواد معدنی است.

وی از احیای معادن کوچک در استان خبر داد و گفت: با پیوستن معادن به چرخه تولید، اشتغال زایی و درآمد زایی افزایش می یابد و سعی داریم با مشارکت بخش خصوصی این معادن را فعال کنیم.

ذخایری که به دلیل غیرکارشناسی استخراج نمی شود
فروش فله ای و خام داستان گنج بی رنجی که نصیب دلالان و واسطه های می شود و سهم معدنکاران در این بخش بسیار ناچیز است، عباداله باران چشمه مسئول انجمن معدن غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ذخایر معدنی زیادی در منطقه وجود دارد که به دلیل عوامل غیرفنی و غیرکارشناسی استخراج نمی شود، افزود: به عنوان نمونه ذخایر معدنی گرانیت در منطقه کلاردشت وجود دارد که دارای عالی ترین کیفیت است اما شاهد تعطیلی این معدن و ورود سنگ گرانیت از اصفهان به منطقه هستیم.

وی افزود: همچنین در کجور می توان بزرگترین شهرک معدنی استان و منطقه را ایجاد کرد که به دلیل منطقه حفاظت شده با ایجاد آن مخالف می شود.

به گفته باران چشمه در حال حاضر فعالیت معدنکاری در منطقه به شیوه سنتی است و محصولات خام فروخته می شود درحالی که می توان روی صنایع فراوری هزینه و سرمایه گذاری کرد.

احیای معادن غیرفعال و سرمایه گذاری برای صنایع فرآوری و تبدیلی از جمله مولفه های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی در مازندران است که روی میز متولیان امر قرار دارد وبا عملیاتی شدن این طرح می توان از خروج سرمایه های ریالی و ارزی از استان جلوگیری کرد.

کد خبر: ۸۰٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha