۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
مهمترین تحولات دنیای انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۰
آیا در دوران کرونا، اتفاق مثبتی هم در دنیا افتاد؛

مهمترین تحولات دنیای انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۰

در سال گذشته دنیا با مشکلات زیادی روبرو شد ولی این مشکلات باعث شد تا توجه جهانیان به مساله تغییرات جوی و بحران های ناشی از آن جلب شود. به همین دلیل در این گزارش شماری از تحولات مهم دنیا در این عرصه را بر می شمریم.

بازار؛ گروه بین الملل: در این سالها دنیا با چالشهای زیادی روبرو بوده است ولی تغییرات جوی یکی از مهمترین تحولاتی است که در سالهای آتی می تواند به اقتصاد و سلامت دنیا آسیب وارد می کند.

در سال گذشته که دنیا درگیر بحران کرونا بود و اقتصاد با مشکلات زیادی روبرو بود، تحولات زیادی در زمینه توسعه استفاده از انرژی های پاک در دنیا انجام شد. رییس مرکز مطالعات انرژی های نو در امریکا در این مورد به سی ان بی سی گفت: «رشد سرمایه گذاری در انرژی های سبز در سال ۲۰۲۱ هم ادامه پیدا خواهد کرد که دلیل آن را می توان تحولات این صنعت در سال گذشته دانست. انتظار می رود چین تا سال ۲۰۶۰ بتواند  انتشار کربن را به صفر برساند. این کشور بزرگترین بازار برای ساخت نیروگاه های خورشیدی و بادی خواهد بود و با توجه به برنامه پنج ساله اعلام شده توسط دولت چین، به زودی نصب تجهیزات مورد نیاز برای این نیروگاه ها در این کشور پهناور آسیایی شروع خواهد شد. در امریکا هم وضعیت بر همین منوال است و تحقیقات نشان می دهد مصرف گاز طبیعی در بخش نیروی کشور امریکا به نقطه اوج رسیده است و هم اکنون زمینه برای نصب پنل های خورشیدی و ساخت نیروگاه های تولید برق پاک فراهم شده است.»

از مهمترین تحولاتی که در سال گذشته اتفاق افتاد می توان به موارد زیر اشاره کرد و تاکید داشت که این تحولات گوشه ای از تحولات بزرگی است که در این سال تجربه کرده ایم:

افزایش تولید انرژی خورشیدی در امریکا
به گزارش مرکز مطالعاتی وود مک کینزی در فصل دوم سال ۲۰۲۰ یعنی زمانی که همه گیری کرونا در این کشور به اوج خود رسیده بود، نصب پنل های خورشیدی در ساختمان های مسکونی امریکا ۲۰ درصد نسبت به فصل اول همان سال کاهش یافت. دلیل این مساله را می توان بحران های انسانی و اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا دانست ولی  این روند در فصل سوم و چهارم تغییر کرد و در انتهای سال ۲۰۲۰ تولید برق خورشیدی در این کشور نسبت به سال قبل از آن ۱۹ گیگا وات افزایش پیدا کرده بود.

این انرژی برق مازاد تولید شده با انرژی خورشیدی در سال ۲۰۲۰ معادل کل انرژی برق مصرفی در ایالت کلمبیای امریکا در سال ۲۰۱۹ بود . با همین مقایسه می توان به بزرگی مقیاس تولید برق خورشیدی در امریکا و تاثیر آن روی اقتصاد کشورها  پی برد.

نصب پنل های خورشیدی در چین دو برابر شد
حتی بعد از اینکه دولت چین در اوایل سال ۲۰۲۰ اقدام به تعطیلی فعالیتهای اقتصادی برای ممانعت از شیوع ویروس کرونا کرد، بازهم آمارهای ارایه شده توسط دولت چین خبر از افزایش تقاضا برای دریافت برق خورشیدی توسط کسب و کارهای بزرگ و متوسط داد.انتظار می رود اصلی ترین گروه  فعال در صنعت انرژی خورشیدی چین رشد بالغ بر ۷۹ درصدی میزان تقاضا را ظرف ۵ سال آتی تجربه کند.

این روند بعد از اعلام برنامه چین مبنی بر به صفر رساندن میزان انتشار کربن در این کشور تا سال ۲۰۶۰  شدت خواهد گرفت.چین یکی از کشورهایی است که به دلیل دارا بودن نیروگاه های زغال سنگی، انتشار کربن زیادی دارد ولی در سالهای اخیر تلاش کرد تا نیروگاه های زغال سنگی و فسیلی را تعطیل کند و نیروگاه های فعال با انرژی های احیا شدنی را جایگزین آن کند.

اسپانیا قطب تولید انرژی خورشیدی می شود
اسپانیا یکی از کشورهای بزرگ اروپایی است که ساعات زیادی از روز از نور مستقیم خورشید بهره مند است. آمارها نشان می دهد ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در این کشور  در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۶۰ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرد که این رشد نشان از اضافه شده ۱۵ هزار گیکاوات ساعت نیروی برق به شبکه برق این کشور دارد.

با وجود اینکه ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در کشور اسپانیا یک سوم کشور آلمان است ولی سرعت رشد این صنعت در اسپانیا در سال ۲۰۲۰ نشان از تحول بزرگی در این صنعت دارد و انتظار می رود با  توجه به منافع ناشی از این صنعت در سالهای آتی توان تولید این کشور و سرمایه گذاری در تولید انرژی خورشیدی با سرعت بالاتری رشد کند. بر طبق برآوردها تا سال ۲۰۳۰ اسپانیا به قطب تولید انرژی خورشیدی در قاره سبز تبدیل می شود و مصرف انرژی فسیلی در صنعت برق این کشور کاهش چشمگیری پیدا می کند.

کد خبر: ۸۰٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha