۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
میزبانی حداکثری خراسان رضوی از میهمانان حداقلی نوروزی؛ آماده‌باش در جاده‌های ارتباطی
بازار گزارش می‌دهد؛

میزبانی حداکثری خراسان رضوی از میهمانان حداقلی نوروزی؛ آماده‌باش در جاده‌های ارتباطی

مشهد- هم‌زمان با اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر بلامانع بودن سفرهای نوروزی جاده‌های خراسان با افزایش محسوس خودروها روبرو شده و حجم ترافیک را در مسیرهای اصلی افزایش داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اگرچه بنا بر تصمیم ستاد ملی کرونا سفر به شهرها با شاخص رنگ‌بندی زرد بلااشکال است اما همواره از ورود خودروها با پلاک غیربومی و متعلق به شهرهای نارنجی و قرمز به مشهد مقدس ممنوع است.

در همین حال هرچند که انتظار نمی‌رود مانند سال‌های گذشته شاهد حضور گردشگران باشیم اما مسئولان خراسان رضوی برای حضور همین حداقلی مسافران نسبت به تمهیدات حداکثری برای حضور درراه‌های مواصلاتی وامداد رسانی به خودروهای درراه مانده آماده شدند.

ورود خودروهای  شهرهای نارنجی ممنوع
در این راستا رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی بابیان اینکه از زمان اعلام بلامانع بودن سفر به شهرهای زرد بر حجم ترافیک در راه‌های مواصلاتی این استان افزوده‌شده است در پاسخ به این سؤال که تکلیف خودروهای شخصی چیست به خبرنگار ما گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و ابلاغیه پلیس راهور ناجا، تردد در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و پلاک خودروهای شهرهایی با وضعیت قرمز و نارنجی اجازه ورود به مشهد را ندارند.

میزبانی حداکثری خراسان رضوی از میهمانان حداقلی نوروزی؛ آماده‌باش در جاده‌های ارتباطی

سرهنگ حسین میش مست بابیان اینکه در مقایسه زمان مشابه در سال گذشته شاهد افزایش ۴۰ درصدی ورود مسافران به مشهد مقدس هستیم اظهار کرد: با توجه به وضعیت زرد مشهد، ورود خودروهای غیربومی به مشهد بلامانع است و همین موضوع بر حجم ترافیک در جاده‌های استان افزوده‌شده است.

وی با این حال به تمامی هم وطنان توصیه کرد تا حتی المقدور از سفر به مشهد مقدس خودداری کنند.

کمین پلیس در جاده‌ها ممنوع
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در همین راستا در نشست مشترک گروه ایمنی و شورای ترافیک استان بر تمهیدات لازم برای به حداقل رساندن سوانح رانندگی احتمالی در ایام نوروز در جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری و ارائه خدمات مطلوب توسط ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پلیس‌راه و راهنمایی و رانندگی تأکید کرد.

سید کمال‌الدین میر جعفریان برترمیم سطح جاده‌ها، تکمیل علائم ایمنی، ترمیم خط‌کشی‌های عابر پیاده و خطوط بین آن ها و اطراف جاده و لکه‌گیری هر چه سریع‌تر تأکید کرد.

وی اظهار کرد: از دستگاه‌های خدمات رسان وامدادی، عوامل راهنمایی و رانندگی و پلیس‌راه انتظار می‌رود با سعه‌صدر، قوانین و مقررات را برای رانندگان تبیین کنند و از انجام رفتارهای خشونت‌آمیز با آنان خودداری نمایند، همچنین کمین کردن پلیس برای کنترل تخلفات در جاده‌ها جایز نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بهتر است مأموران پلیس آشکارا نسبت به کنترل رفت‌وآمد خودروها اقدام کنند و از دادن فرصت تخلف به رانندگان پرهیز نموده و به نحوی رفتار کنند که رانندگان ناگزیر به رعایت قوانین و مقررات باشند.

جعفریان افزود: لازم است در ایام نوروز کشیک‌های قضایی، پایش‌های میدانی لازم را انجام دهند و در زمان مناسب برخورد قانونی لازم را داشته باشند تا عوامل انتظامی بتوانند با رانندگان خاطی مواجهه درستی داشته باشند.

وی تاکید کرد: تذکرات باید به‌صورت مکتوب به شرکت‌های حمل‌ونقل داده شود و رعایت فاصله اجتماعی به این شرکت‌ها گوشزد گردد، همچنین شیوه‌نامه عمل به پروتکل‌های بهداشتی نیز باید در محل شرکت‌ها و حمل‌ونقل مسافر نصب شود.

استقرار گروه‌های راهداری در محورهای ارتباطی
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز به استقرار ۴۱۳ گروه و ماشین‌آلات راهداری در جاده‌های این استان اشاره و بیان کرد: این اقدام به‌منظور تمهید سفر کم‌خطر درراه‌ها ویژه زائران و مسافران نوروزی، به حداقل رساندن سوانح رانندگی و ارائه خدمات مناسب در این ایام صورت گرفته است.

ابراهیم نصری افزود:بر این اساس هم‌اینک ۹۷ گروه راهداری، ۳۱ گروه امداد تعمیراتی، پنج ایستگاه ثابت خدمت‌رسانی، ۲۴۷ دستگاه ماشین‌آلات راهداری و ۳۳ باب راهدارخانه ویژه ایام نوروز ۱۴۰۰ در طول مسیرهای جاده‌ای خراسان رضوی مستقرشده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین نصب ۵۱ دوربین نظارت تصویری در ۱۳۶ جاده، ۱۸۷ سامانه نظارتی و ثبت تخلف، نصب ۱۲ تابلو پیام متغیر و یک تابلو ترافیک نما به‌منظور پایش وضعیت ترافیک در مسیرهای جاده‌ای خراسان رضوی صورت گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: هم چنین۱۵ گروه نظارتی، ۱۳۱ شرکت مسافربری، هزار و ۴۵۶ دستگاه اتوبوس، دو هزار و ۴۲۴ دستگاه مینی‌بوس، هزار و ۲۱۹ دستگاه سواری کرایه، هفت هزار و ۷۱۷ راننده، ۱۱ دستگاه ناوگان کشیک و ۴۴ مجتمع خدماتی رفاهی نیز به‌منظور نظارت بر نحوه تأمین و ارائه خدمات مطلوب سفر در نوروز ۱۴۰۰ در جاده‌ها و پایانه‌های مسافری خراسان رضوی مستقرشده‌اند.

میزبانی حداکثری خراسان رضوی از میهمانان حداقلی نوروزی؛ آماده‌باش در جاده‌های ارتباطی

وی افزود: سامانه‌های تلفنی به شماره ۱۴۱، ۱۰۰۰۵۲۵ و شماره تماس ۳۸۵۱۹۵۰۲ نیز به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان در خصوص وضعیت راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای در خراسان رضوی است.

نصری ادامه داد: همچنین ۱۵۲ پایگاه اورژانس شبانه‌روزی شامل ۹۱ پایگاه شهری و ۶۱ پایگاه جاده‌ای با تعداد ۱۶۵ دستگاه آمبولانس فعال در طول ایام نوروز در مسیرهای جاده‌ای خراسان رضوی فعالیت خواهند داشت.

وی گفت: گروه‌های عملیاتی هلال‌احمر نیز در ایام نوروز برای مقابله با سوانح برف و کولاک احتمالی، حوادث ترافیکی وامداد هوایی در جاده‌های خراسان رضوی به‌صورت آماده‌باش خواهند بود و پلیس‌راه هم از همه ظرفیت‌های گروه‌های گشت محسوس و نامحسوس خود بهره خواهد گرفت.

امداد گران هلال‌احمر در جاده‌ها مستقر شدند
در همین حال معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی اعلام کرد: پایگاه‌های ثابت جاده‌ای در اجرای طرح امداد و نجات نوروزی با استقرار واحد سیار در کنار خود به استعداد ۱۸۰ نیروی نجات گر، امدادگر و کارکنان مجری این طرح آماده رسانی به مسافران در نوروز امسال هستند.

غلامرضا صیادی بابیان اینکه طرح امداد و نجات نوروزی  از ۲۵ اسفند این ماه آغازشده و تا ۱۶ فروردین‌ماه سال آینده ادامه دارد. افزود:  در این قالب پایگاه‌های ثابت بین جاده‌ای، گشت جاده‌ای با عنوان گشت سیار دارند.

وی تصریح کرد: تمامی نیروهای هلال‌احمر در قالب این طرح دوره‌های بازآموزی ویژه را نیز گذرانده‌اند و همچنین یک فروند بالگرد هلال‌احمر در حالت آماده‌باش برای عملیات احتمالی قرار دارد.

 نکته تأمل‌برانگیز اینکه بر اساس گفته‌های رییس پیس راه خراسان رضوی در روزهای اخیر تعداد خودروهای ورودی به شهر مشهد به نسبت روزهای مشابه در پایان سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و بی‌تردید این رقم سیر صعودی خواهد داشت و نباید از این مسئله هم غافل شد که کرونای جهش‌یافته انگلیسی با شیوع سریع و گسترده هم در شهر مشهد و برخی شهرهای دیگر به کمین نشسته است.

افزایش سفرها و ازدیاد خطرات
نکته تأمل‌برانگیز اینکه بر اساس گفته های رییس پیس راه خراسان رضوی در روزهای اخیر تعداد خودروهای ورودی به شهر مشهد به نسبت روزهای مشابه در پایان سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و بی‌تردید این رقم سیر صعودی خواهد داشت و نباید از این مسئله هم غافل شد که کرونای جهش‌یافته انگلیسی با شیوع سریع و گسترده هم در شهر مشهد و برخی شهرهای دیگر به کمین نشسته است.

کد خبر: ۷۹٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha