۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۷
رویای خانه های برقی؛ جای خالی انرژی های نو در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

رویای خانه های برقی؛ جای خالی انرژی های نو در مازندران

ساری- پشت بام بسیاری از خانه های روستایی پنل های خورشیدی نصب شده اما هنوز چراغ خانوارها با این صنعت گرم نشده و رویا خانه های خورشیدی و نو در مازندران محقق نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران که سهمش از انرژی های نو و پاک بالا نیست سعی کرد برای بالابردن سهمش از این سبد، نصب پنل های خورشیدی را در روستاها گسترش دهد تا خانه به خانه از این صنعت سهم خواهی کند.

طی سال های گذشته پنل های خورشیدی بسیاری روی پشت بام خانه های روستایی در مازندران نصب شد که هنوز برخی از آن ها فعال نشد و خانوارهای روستایی هم نتوانستند با بهره گیری از آن، انرژی گرمایی خانه هایشان را تامین کنند.

طرح پنل های خورشیدی در بسیاری از روستاهای مازندران با همت دستگاه های مختلف راه اندازی شده اما به رغم همه این تلاش ها مازندران تاکنون نتوانسته جایگاه خود را در حوزه انرژی های نو بازیابد. محدودیت های ایجاد شده طی سال های قبل، مازندران را از انرژی های پاک همانند صنایع بزرگ ومادر محروم کرده است.

در حالی جای انرژی های نو از سبد انرژی ها در مازندران خالی است که به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن مناطق کوهستانی و هزینه بر بودن انرژی های دیگر،سرمایه گذاری در حوزه انرژی های پاک در استان الزامی وضروری به نظر می رسد.

فرصت انرژی های نو به مازندران داده شود
علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه باید فرصت بهره گیری از انرژی های نو وجدید به استان مازندران داده شود، وضعیت مازندران را برای بهره گیری از این صنعت مناسب توصیف کرد و گفت: باید در بخش پژوهش برای این صنعت هزینه کنیم.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر بسیاری از استان های کشور انرژی مورد نیاز را از طریق پنل های خورشیدی تامین می کنند، افزود: مازندران از نظر حرارت ورطوبت وضعیت مناسبی دارد و باید در این بخش سرمایه گذاری کنیم.

رویای خانه های برقی؛ جای خالی انرژی های نو در مازندران

وی تصریح کرد: همچنین طبق مصوبه دولت باید دستگاه های اجرایی ۲۰ درصد انرژی مصرفی را از طریق پنل های خورشیدی تامین می کنند که این وضعیت در مازندران هنوز محقق نشده است.

بابایی ارائه تسهیلات برای راه اندازی پنل های خورشیدی برای تامین انرژی دستگاه ها را در استان لازم دانست و گفت: باید برای سرمایه گذاری در این بخش برنامه ریزی شود.

با آنکه زمینه برای انرژی های نو در مازندران فراهم است اما به نظر می رسد بخش خصوصی بیشتر به سمت نیروگاه های کوچک اقبال نشان داده است و چندان حاضر به سرمایه گذاری در زمینه انرژی های نو نیست

با آنکه زمینه برای انرژی های نو در مازندران فراهم است اما به نظر می رسد بخش خصوصی بیشتر به سمت نیروگاه های کوچک اقبال نشان داده است و چندان حاضر به سرمایه گذاری در زمینه انرژی های نو نیست. ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک، مازندران را به بهشتی برای سرمایه گذاری در این بخش تبدیل کرده است. حسین افضلی مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار، زودبازده بودن را دلیل رغبت سرمایه گذاران برای ساخت نیروگاه های کوچک ذکر کرد.

سرمایه گذاری در انرژی های نو الزامی است
وی با عنوان اینکه مشکلی در زمینه ساخت نیروگاه های نو و پاک نداریم و از هر گونه سرمایه گذاری در این بخش حمایت می شود، افزود: متاسفانه زمانی مجوز ایجاد انرژی های نو در استان به دلایل نظیر کم بودن تابش خورشید داده نمی شد اما اکنون این مسئله وجود ندارد.

وی با عنوان اینکه باید بهره گیری از انرژی های نو در استان رونق گیرد، سرمایه گذاری در این بخش را دارای بازدهی دانست و گفت: ایجاد و توسعه انرژی های پاک در استان به صرف بوده و سبب اشتغال زایی بالایی نیز می شود.

افضلی همچنین بااشاره به ایجاد نیروگاه های مقیاس کوچک در استان گفت: امسال ۹ نیروگاه مقیاس کوچک در استان بهره برداری شد که بخشی از آن با همکاری بخش خصوصی بوده است.

واردات پنل های خورشیدی و کم توجهی به ساخت تجهیزات در داخل از جمله عواملی است که ایجاد پنل های خورشیدی را تاحدودی گران و سرمایه گذاری در این بخش را تقلیل داده است، اما از آنجایی که مازندران در نیمه اول سال و فصل گرم با کمبود انرژی مواجه بوده، توسعه انرژی پاک می تواند فشار بر شبکه و صنعت برق را کاهش دهد.

در حال حاضر بیشتر انرژی مازندران از طریق نیروگاه های سیکل ترکیبی و بخاری تامین می شود و اتکای آنان به مازوت و گاز سبب فشار بر دیگر انرژی ها شده است. تجربه بی برقی در مازندران در ایام پیک تلخ وملال آور است و در این شرایط، نیروگاههای خورشیدی ونو می تواند، به داد مازندران برسد.

ادارات برای تامین برق از انرژی های نو استقبال نکردند
فرزاد سپری مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار شمار نیروگاه های کوچک ایجاد شده در استان را ۹ نیروگاه ذکر کرد و گفت: طبق قانون دستگاه های اجرایی باید بخشی از انرژی مورد نیاز را از طریق پنل های خورشیدی تامین کنند.

وی با عنوان اینکه برای توسعه این طرح تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت، یادآور شد: استقبال ادارات برای بهره گیری از انرژی ها نو کم است درحالی که با توجه آن بخش قابل توجهی از فشار به صنعت برق کاهش می یابد.

سپری با اظهار اینکه متاسفانه مصرف برق ادارات در استان قابل توجه است، یادآور شد: ادارات با بکارگیری از سلول های خورشیدی می تواند برق مورد نیاز را تامین کنند.

وی میزان مصرف برق عمومی را در استان ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: باید زمینه سرمایه گذاری برای استفاده از سلول های خورشیدی در استان فراهم شود و توسعه این طرح می تواند به اقتصاد استان کمک کند.

رویای خانه های برقی؛ جای خالی انرژی های نو در مازندران

هرچه دست مازندران از سبد انرژی نو کوتاه مانده در سال های اخیر روند ایجاد نیروگاه های برق آبی وکوچک در گوشه و کنار استان از جمله رودخانه ها، حاشیه سدها و غیره در استان رو به افزایش است.

۵۰۰ مگاوات نیروگاه کوچک برق آبی احداث می شود
محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشارکت بخش خصوصی برای توسعه ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک برق در استان اظهار داشت: این نیروگاه ها برای تولید انرژی و بهره وری بیشتری از منابع آبی استان در حال توسعه است.

وی با اظهار اینکه قابلیت ایجاد نیروگاه ها در خارج از فضای رودخانه ها و در دشت هستیم،افزود: در حال حاضر ۸۰ نقطه برای ایجاد نیروگاه های جدید در استان شناسایی شده است.

یخکشی با عنوان اینکه ظرفیت ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در دست بررسی است، ادامه داد: برای ایجاد نیروگاه نسبت به فراخوان سرمایه گذاران اقدام شده و خوشبختانه بخش خصوصی استقبال خوبی دارند.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران یادآور شد: با استفاده پاک از رودخانه ها در حوزه انرژی می توان ظرفیت نیروگاهی را در استان توسعه داد و این کار به ارزش آب و کاهش سوخت فسیلی کمک می کند.

یخکشی اشتغال ایجاد شده توسط نیروگاه های کوچک را پایدار دانست و گفت: از سرمایه گذاری در این بخش حمایت می کنیم.

میزان تولید انرژی در نیروگاه های مازندران حدود سه هزار مگاوات است و همچنان تامین انرژی در روزهای گرم و پیک سال دغدغه به شمار می رود و مازندران پنل هایی که روی بام خانه ها نصب شده دلخوش مانده تا سهمش را در سبد انرژی ارتقاء دهد.

کد خبر: ۷۹٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha