۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
روستای گردشگری قلعه بالا تا روستای گردشگری رضاآباد از جاده کویر
مسیرهای گردشگری زیبا برای آفرود؛

روستای گردشگری قلعه بالا تا روستای گردشگری رضاآباد از جاده کویر

شاهرود- «مسیرهای گردشگری سمنان زیاد است اما یکی از زیباترین آن‌ها روستای گردشگری قلعه بالا تا روستای گردشگری رضاآباد است» این بخشی از یادداشت مهدی کریمی کارشناس اقتصادی برای بازار است.

مهدی کریمی، بازار: معمولا گردشگران(نه مسافران) و مخصوصا آفرودکاران همیشه جلوه های تازه و مسیرهای پر چالش را بیشتر از مسیرهای یکنواخت و عادی را انتخاب می کنند. به عبارتی جاده آسفالت برای مسافران و جاده های کویری و درگیرانه برای گردشگران است. مثلث گردشگری شرق استان(شهرستان های شاهرود و میامی) که بیشتر مورد توجه گردشگران واقع شده است ، یک مکان سرسبز و دو مکان کویری است. این مثلث گردشگری شامل جنگل و روستای ابر در بخش بسطام، روستای قلعه بالا و روستای رضاآباد در بخش بیارجمند است.

ورود گردشگران به کویر
این مثلث بر مبنای آمار ورود گردشگر نسبت به بقیه موقعیت ها معرفی شده گردشگران بیشتری دارد همچنین با وجود دوری فاصله تا مرکز شهرستان  این موقعیت ها توانسته با تلاش و تبلیغات مضاعف و مناسب، نسبت به سایر مکان های گردشگری از جایگاه خوبی برخودار باشد. ضمن این که باید تلاش شود سایر مکان های گردشگری که در فرصت مناسب به معرفی آن خواهیم پرداخت،جایگاه خود را تقویت نمایند

پس از ورود به روستای گردشگری قلعه بالا و بازدید از این روستای خوش منظر، قبل از حرکت به سمت رضاآباد، دو روستای بسیار زیبا و دیدنی همجوار و چسبیده به روستای قلعه بالا نمایان است. روستای گیور با بافتی دالانی و مکان های دیدنی مانند حمام گیور، تپه و غار تپه گیور و کوچه باغ های بسیار زیبا  و خوش فرم برای گردشگران دلچسب و لذت بخش است. روستای دزیان با چنارهای سربلند و سایه های گسترده فضایی دلپذیر و رویایی را به گردشگران ارزانی می دارد . غار ملحدون، قلعه تاریخی ملحدان ، دره غارها بسیار زیبا و جذاب است، از جمله جلوه های دیدنی و چشم نواز است که می تواند سفری جذاب و پر چالش را برای گردشگران به همراه داشته باشد.  

پس از ورود به روستای گردشگری قلعه بالا و بازدید از این روستای خوش منظر، قبل از حرکت به سمت رضاآباد، دو روستای بسیار زیبا و دیدنی همجوار و چسبیده به روستای قلعه بالا نمایان است

پس از بازدید این منطقه زیبا اکنون حرکت از سمت جنوب شرقی حرکت ،به روستای رضاآباد شروع می شود. ابتدا از کوه معروف به پای دزدان، عبور کرده و به حوز هوژده  می رسیم. و بعد از حدود یک و نیم کیلومتر طی مسیر ، در بالای کتل به آسیاب بادی می رسیم. البته این موقعیت در گذشته آسیاب بادی نصب بوده و آرد بخشی از مردم منطقه توسط این آسیاب بادی تولید شده است.

دکانچه میزبان بعد
سپس به دکانچه که ظاهرا محلی برای فروش محصولات بوده می رسیم. دکانچه و میدان کهنه را پشت سر گذاشته و در مزرعه زیبای عنابو قرار می گیریم. سپس به یک دوراهی رسیده، مسیر سمت راست به سمت چشمه مهاجران و مسیر سمت چپ به موقعیت قلیون فروش که در گذشته قهوه خانه ای جهت ارایه خدمات بوده می رسید. در این جا کوهستان پایان می یابد.

در ادامه روستا و پایگاه شکاربانی دلبر نمایان است این روستا ابتدای ورود به منطقه خارتوران و پارک حفاظت شده ملی توران است. از مسیر جاده کویر ادامه داده به حوز راه خار می رسیم. پس از مدتی طی مسیر به حوز پوزه مهرانو رسیده که سمت چپ مسیر چاه معدن را رها کرده و سمت راست به طرف چاه کال شور ادامه می دهیم. منظره پل کال شور و آب فصلی رودخانه که روان و به امان خدا رهاست، زیبا و دیدنی است.

کالشور همیشه زیبا
پس از پل کال شور، هم می توانین از جاده آسفالت استفاده کنیم و هم می توان مسیر کویر را ادامه دهیم. در مسیر کویر با عبور از حوز جهان و طی مسیر به چشمه سنگ آبو و گُدار سنگ آبو، جائیکه روستای احمد آباد رویت می شود، می رسیم. پس از طی مسیر به قبر(آرامگاه) معروف به قبر بامد می رسیم. با ادامه مسیر به کال مِغراب که سر جاده قدیم روستای رضا آباد و روستای درب آهنگ است،

در ادامه روستا و پایگاه شکاربانی دلبر نمایان است این روستا ابتدای ورود به منطقه خارتوران و پارک حفاظت شده ملی توران است

به سمت چپ حرکت کرده و پس از مدتی طی مسیر به روستای درب آهنگ می رسیم. این روستا در طی چهل سال اخیر کاملا زیر ماسه بادی ها مدفون شده است، به طوریکه تنها ستون های مدرسه که بعد از انقلاب ساخته شده نمایان بوده و در نوع خود جلوه ای زیبا و درسی است برای مردم امروزی که به چگونگی از بین رفتن آثار و تمدن گذشته پی ببرند. در ادامه به گَله چشمه رسیده و با عبور از دوچاهی به قُله(قلعه) دختر می رسیم.

در بالای قُله دختر یک حوز آجری زیبا و چند موقعیت سنگ چین و موقعیت اسکان وجود دارد که در جای خود دیدنی است. پس از عبور از قله دختر به روستای گردشگری رضاآباد می رسیم. جالب است بدانید عمر روستای رضاآباد حدود ۴۵ سال بیشتر نیست. این مسیر یکی از زیباترین مسیرهای کویرنوردی و طبیعت گردی در استان سمنان محسوب می شود.

کد خبر: ۷۹٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha