۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
قیمت نجومی آجیل و جیب خالی مردم همدان؛ آجیل‎ها روی دست فروشندگان ماند
بازار از همدان گزارش می دهد؛

قیمت نجومی آجیل و جیب خالی مردم همدان؛ آجیل‎ها روی دست فروشندگان ماند

همدان - گرانی های این روزها موجب شده بسیاری از مردم سهمشان از بازار شب عید حتی رد شدن از درب مغازه های آجیل فروشی هم نباشد تا جایی که تنها شاهد تلخند پسته و آجیل به جیب مردم همدان هستیم و از سوی دیگر نیز آجیل‎ها روی دست فروشندگان مانده است

بازار؛ گروه استان ها: عید ۱۴۰۰ اگرچه به سان نوروز ۱۳۹۹ درگیر و دار کرونا است اما طبق رسم و رسوم، خرید آجیل و خشکبار همیشه یک پای ثابت سفره های هفت سین ما ایرانیان است؛ اما گویی مداوم باید از سنت ها و علایقمان در مسیر گرانی ها دست بکشیم و این بار (البته چون سال گذشته) نوبت به آجیل و خشکبار رسیده است؛ گرانی هایی که این روزها موجب شده بسیاری از مردم سهمشان از بازار شب عید، حتی رد شدن از در مغازه های آجیل فروشی هم نباشد!

وضعیتی که نه تنها مصرف کنندگان بلکه فروشندگان نیز از آن زخم خورده اند؛ بازار همدان این روزها علی رغم شیوع کرونا، شلوغی بسیاری را تجربه می کند که البته صف های مردمی برای گرفتن مرغ هم به آن اضافه شده و با ترافیک های انسانی در این بین هم روبرو هستیم.

صف آجیل زمین تا آسمان با صف مرغ فرق دارد
در بین این شلوغی ها، چشمم به مردی میانسال افتاد که مقداری شکلات در کیسه ای شفاف در دست داشت و از پشت شیشه به قیمت آجیل و میوه های خشک نگاه می کرد و به فکر فرو رفته بود.

با صحبت هایم اگرچه تاحدی رشته افکارش پاره شد اما پس حرف هایش همگی، نشان از وضعیت روحی و البته اقتصادی اش داشت.

مگر می شود با حقوق کارمندی و دو بچه لیسانس بیکار آجیل خرید؟! حتی دیگر نمی توانم تخمه کدو هم بخرم

آقای محمدیان به خبرنگار بازار گفت: قیمت ها را نگاه کن! مگر می شود با حقوق کارمندی و دو بچه لیسانس بیکار آجیل خرید؟! حتی دیگر نمی توانم تخمه کدو هم بخرم.

وی در ادامه صحبت های خود کیسه شکلات ها را نشانم داد و افزود: این شکلات ها را هم برای نوه ام خریده ام که وقتی به خانه ما می آید نگوید چرا شکلات ندارید.

قیمت نجومی آجیل و جیب خالی مردم همدان؛ آجیل‎ها روی دست فروشندگان ماند

این پدربزرگ همدانی آهی کشید و گفت: این روزها هر جا نگاه می کنی، صف مرغ است؛ اگرچه الان در همینجا هم صف کوتاهی برای آجیل هست اما این ها همه مردم نیستند و صف آجیل زمین تا آسمان با صف مرغ فرق دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد کارشان این است که حتی در صف می ایستند و مرغ های خریداری شده را در بازار آزاد می فروشند، ادامه داد: یادم هست، سال های پیش، آن قدر صف آجیل زیاد بود که برخی نوبتشان را در صف ها هم به فروش می رساندند ولی امروز وضعیت خیلی اسفبار شده است.

این مرد همدانی ضمن ابراز تاسف عنوان کرد: کرونا بهانه است که آجیل نخریم، می گوییم مگر مهمان می آید که آجیل بخریم اما واقعاً اگر کرونا هم نبود، نمی توانستیم خرید کنیم یعنی درآمدمان کفاف نمی داد که آجیلی بخریم!

با این تفاسیر و با نگاهی به قیمت های آجیل و خشکبار بر آن شدیم تا گفتگویی با محمد ارغوان؛ رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار همدان ترتیب دهیم که در ادامه آن را می خوانید.

از شیوع کرونا و کاهش قدرت مردم تا کسادی بازار آجیل فروشان همدانی
محمد ارغوان در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار به اینکه یک یا دو واحد صنفی در سطح شهر همدان برای خرید آجیل مشتری دارند، گفت: مهم ترین مسائلی که امسال در خرید آجیل وجود دارد اینکه یکی به سبب شیوع ویروس کرونا مردم زیاد راغب نیستند به بازار مراجعه کنند و دیگر این که قدرت خرید مردم کاهش یافته و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار همدان با بیان اینکه امیدواریم شرایط اقتصادی و مالی برای همه مردم مهیّا شود تا از این طریق چرخه اقتصادی به چرخش درآمده و از تبعات جبران ناپذیر کسادی بازار جلوگیری شود، اضافه کرد: هم اکنون، آجیل به وفور در بازار و انبارها وجود دارد اما با همه این اوصاف و فزونی آجیل در بازار تاکنون استقبال چندانی از طرف متقاضیان برای خرید مشاهده نشده است.  

ممکن است به دلایلی خاص از جمله افزایش قیمت دلار در برخی اقلام با افزایش مواجه باشیم ولی قیمت آجیل افزایش نداشته است

ارغوان در این راستا با بیان اینکه امسال قیمت آجیل نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است، اظهار کرد: ممکن است به دلایلی خاص از جمله افزایش قیمت دلار در برخی اقلام با افزایش مواجه باشیم ولی قیمت آجیل افزایش نداشته است.

وی در پاسخ به اینکه این روزها چه نوع آجیلی وارد سبد خانواده ها شده است؟ مطرح کرد: این موضوع سلیقه ای است و به قدرت و توان مالی خانوار بستگی دارد به نوعی که برخی می توانند چهار مغز بخرند اما دیگری ترجیح می دهد برای کاهش هزینه های خود یا آجیل نخرد یا آجیل فله ای خریداری کند.

قیمت نجومی آجیل و جیب خالی مردم همدان؛ آجیل‎ها روی دست فروشندگان ماند

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار همدان با اعلام اینکه ۹۵ درصد واحدهای صنفی این بخش در ایام نوروز فعال هستند، اظهار کرد: یکی از دلایلی که باعث شده آجیل فروشی ها و قنادی ها در ایام نوروز هم فعالیت داشته باشند این است که شهر همدان در ایام نوروز پذیرای مسافر و گردشگر است و دیگر اینکه چند سالی است باب شده و فرهنگ آن جا افتاده که کوچکترهای فامیل تا چند روز اول عید به دیدن بزرگترها می پردازند و سپس پذیرای میهمان می شوند به همین خاطر در ایام عید به خرید آجیل می پردازند.

بادام های هندی به صورت قاچاق وارد کشور می شوند به همین دلیل قیمت آن مقداری متفاوت است و هنوز تا آنجا که اطلاع دارم در زمینه تولید بادام هندی در کشور حرفی برای گفتن نداریم

وی در ادامه در پاسخ به وضعیت گرانی بادام هندی در بازار همدان نیز مطرح کرد: اکثر بادام های هندی به صورت قاچاق وارد کشور می شوند به همین دلیل قیمت آن مقداری متفاوت است و هنوز تا آنجا که اطلاع دارم در زمینه تولید بادام هندی در کشور حرفی برای گفتن نداریم.

ارغوان ادامه داد: طبق جلساتی که در کمیسیون تخصصی در اتحادیه آجیل و خشکبار همدان تشکیل شد، مقرر شد تا به طور مرتب گشت مشترکی متشکل از سازمان بازرسی و اتحادیه اصناف به بازدید و نظارت ها از واحدهای صنفی بپردازند تا واحدهای صنفی مرتکب تخلف نشوند.  

وی عنوان کرد: این قول را به مردم می دهیم که تمام واحدهای صنفی از نظر داشتن پروانه کسب به صورت مرتب و متداوم از طریق گشت زنی نماینده اتحادیه آجیل و خشکبار همدان، اتاق اصناف و سازمان بازرسی استان همدان رصد می شوند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار همدان در ادامه صحبت های خود به مردم و شهروندان همدانی توصیه کرد: از دستفروش ها آجیل خریداری نکنید چرا که مشخص نیست دست فروشان از کجا آجیل را تهیه کرده و نیز محصول در چه شرایطی نگهداری شده به همین دلیل توصیه می شود که مردم تنها از واحدهای معتبر مبادرت به خرید آجیل کنند.

قیمت نجومی آجیل و جیب خالی مردم همدان؛ آجیل‎ها روی دست فروشندگان ماند

وی در این راستا اظهار کرد: در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی نیز مدام و به صورت مرتب به همکاران خود در واحدهای صنفی مربوطه توصیه می کنیم که اگر مراجعین به واحد صنفی ماسک نداشتند، ماسک در اختیار آن ها قرار داده شود و سایر نکات بهداشتی را نیز رعایت کنند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار همدان در پایان این گفتگو دو شماره تلفن ۱۲۴ سازمان صمت و ۱۲۷ اتاق اصناف را برای رسیدگی به شکایات مردمی اعلام کرد و افزود: مردم از طریق این شماره تماس های معرفی شده می توانند شکایات خود را از واحد صنفی متخلف با مسئولین امر در میان بگذارند.

صحبت ها تاکید می کند که گرانی های این روزها موجب شده، بسیاری از مردم سهمشان از بازار شب عید، حتی رد شدن از درب مغازه های آجیل فروشی هم نباشد و به راستی که پسته های نوروز دیگر نمی خندند و تنها شاهد تلخند پسته و آجیل به جیب مردم همدان هستیم.

اما به راستی چرا وضعیت این روزهای بازار و گرانی ها به سمت و سویی رفته که تا حد زیادی آجیل و خشکبار از سفره های هفت سین رخت بر بسته است؟ باید پذیرفت به رغم اجرای طرح‌های مختلف نظارتی و بازرسی اما گاه به سبب نبود بازدارندگی مناسب این برخوردها از یک سو و مواردی دیگر شاهد گرانی اجناس و اقلام در بازار همدان هستیم و در این بین، گاه فروشندگان سود می کنند و گاه سودها عاید واسطه ها است اما در هر دو حالت این مصرف کنندگان و خریداران هستند که دردی مستدام را باید تجربه کنند.

کد خبر: ۷۹٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha