۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
یک بام و دو هوای اروپا در مورد واکسن آسترازنکا
حواشی خبر توقف تزریق واکسن استرازنکا در اروپا؛

یک بام و دو هوای اروپا در مورد واکسن آسترازنکا

در این روزها دنیا برای تسریع روند واکسیناسیون در تلاش است ولی توقف تزریق واکسن آسترازنکا به دلیل لخته شدن خون در بدن ۳۷ نفر در این اتحادیه یکی از خبر سازترین تحولات این روزهای دنیای واکسن است.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها خبرهای زیادی از دنیای واکسن مخابره می شود، از یک طرف توقف تزریق واکسن آسترازنکا در بیش از ۱۱ کشور اروپایی است که به دلیل لخته شدن خون و مرگ ۳۷ نفر در این منطقه اتفاق افتاد  و از طرف دیگر  ادامه روند مطالعات واکسن های کرونا در دنیا است.

در میان میلیونها نفری که واکسن استرازنکا را در اتحادیه اروپا دریافت کردند، سی و هفت مورد مرگ در اثر لخته شدن خون گزارش شده است و که تمامی این افراد چند روز بعد از دریافت واکسن این وضعیت را تجربه کردند. در نتیجه شماری از کشورهای اروپایی اعلام کردند برای حصول اطمینان از بی خطر بودن واکسن تزریق آسترازنکا را متوقف می کنند.

البته قرار بر این است که بعد از اعلام نتیجه بررسی این واکسن توسط سازمان بهداشت جهانی و آژانس دارویی اروپا و تایید بی خطر بودن آن، تزریق ازسر گرفته شود. سازمان بهداشت جهانی هم بعد از بررسی اعلام کرد ارتباطی بین این مرگ ها و تزریق واکسن یافت نشده است و واکسن استرازنکا ایمن و کارامد است و تمامی کشورها باید با اطمینان از این واکسن استفاده کنند.

گاردین به نقل از مقامات بهداشتی بریتانیا نوشت که لخته شدن خون در بزرگسالان یک عامل مرگ است که در دنیا اتفاق می افتد و با توجه به اینکه شمار افرادی که در اثر لخته شدن خون بعد از دریافت واکسن مرگ را تجربه کرده اند بسیار کمتر از متوسط تعداد افرادی است که این وضعیت را در هر ماه تجربه می کنند، می توان اطمینان داشت این شرایط کاملا عادی و بی ارتباط به واکسن است.»

بریتانیا و استرالیا به تزریق استرازنکا ادامه می دهند
 اما دو کشور بریتانیا و استرالیا اعلام کردند که به کمپین توقف تزریق واکسن نمی پیوندند. بوریس جانسون نخست وزیر کشور بریتانیا در سخنرانی خود تاکید کرد این واکسن کاملا ایمن و کارامد است و ما به تزریق واکسن ادامه می دهیم. او تاکید کرد طرف هفته های اتی اولین دوز از واکسن استرازنکا را دریافت می کند تا از این طریق بدن خود را در مقابل کرونا ایمن کند.

این کشور که تا کنون بالغ بر ۲۵ میلیون دوز واکسن تزریق کرده است، در نظر دارد از ماه آینده محدودیتهای کرونایی را کاهش دهد، رستوران ها و کافی شاپ ها را باز کند و اجازه سفرهای داخلی را به مردم بدهد. جانسون از مردم بریتانیا خواست بدون نگرانی و با اطمینان به سیستم درمانی کشور برای دریافت واکسن پیش قدم شوند.

 در استرالیا هم همین دیدگاه مطرح شده است. وزارت بهداشت استرالیا تاکید کرد که از هفته اتی واکسن استرازنکا در سطح وسیع در استرالیا توزیع می شود. این واکسن در کارخانه های داروسازی ملبورن تولید می شود و هر هفته یک میلیون دوز از این واکسن در اختیار مردم قرار می گیرد.  

تا کنون بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در استرالیا واکسینه شده اند و قرار است سرعت واکسیناسیون از هفته اینده افزایش یابد.این کشور یک هزار مرکز واکسیناسیون را راه اندازی کرده است و قرار است تا ابتدای ماه آوریل شمار مراکز واکسیناسیون به مرز ۴ هزار مرکز برسد.افراد بالاتر از ۷۰ سال ساکن در استرالیا هم از هفته اینده می توانند برای دریافت واکسن به پزشک خانواده خود مراجعه کنند.

اروپا همچنان مانع از صادرات واکسن استرازنکا می شود
با وجود تمامی این اختلاف نظرها در مورد واکسن استرازنکا در دنیا، ولی همچنان صادرات این واکسن از اتحادیه اروپا ممنوع است. بعد از توقیف محموله واکسن استرازنکا از کارخانه ایتالیا به مقصد استرالیا توسط دولت ایتالیا و تایید این کار توسط اعضای کلیدی اتحادیه از قبیل فرانسه، خبرهایی در مورد تداوم ممنوعیت صادرات واکسن از اروپا منتشر شد.  از طرف دیگر اتحادیه اروپا اعلام کرده است صادرات واکسن به بریتانیا را نیز محدود می کند که این سیاست بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تشدید شد.

اما سوال این است که دلیل این سیاست یک بام و دو هوای اروپا چیست؟ چرا از یک طرف تزریق واکسن استرازنکا به طور موقتی متوقف می شود و از طرف دیگر صادرات ان محدود می شود؟ گاردین در این مورد نوشت:« با توجه به مطالعات انجام شده مرگ افراد ارتباطی به واکسن ندارد ولی توقف تزریق واکسن توسط دولتهای اروپایی بیشتر جنبه سیاسی دارد. آنها با این کار می خواهند به مردم نشان دهند که واکسنی را برای جامعه پیشنهاد می کنند که کاملا به آن اطمینان دارند  و حتی در صورت یک نگرانی کوچک هم تزریق ان را متوقف می کنند.»

این رسانه در ادامه نوشت: «بدون شک ظرف چند هفته آینده ، تزریق واکسن در اروپا شروع می شود زیرا سازمان بهداشت جهانی این واکسن را تایید کرده است و هیچ ارتباطی بین مرگ ها و دریافت واکسن کشف نشده است.»

کد خبر: ۷۹٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha