۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۰
معاملات اندک مصنوعات طلا در هفته آخر سال ۹۹| روند قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهشی بود
«بازار» گزارش می دهد

معاملات اندک مصنوعات طلا در هفته آخر سال ۹۹| روند قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهشی بود

با وجود افزایش مشتریان و خریداران در بازار برای خرید شب عید در آخرین هفته سال ۱۳۹۹، تقاضا و داد و ستد مصنوعات طلا در هفته جاری به علت گرانی قیمت طلا و ارز اندک بود.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: هرچند که در آخرین هفته سال جاری نیز شاهد ثبات قیمت ها در بازار سکه و ارز بودیم اما خریداران کمتری برای خرید مصنوعات طلا به بازار مراجعه کردند.

در آخرین روز هفته جاری قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران به ۱۰ میلیون و ۷۶ هزار تومان رسید که نسبت به هفته گذشته حدود ۴۰۰  هزار تومان کاهش یافت.

قیمت نیم سکه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت ربع سکه ۴ میلیون و۲۵۰  هزار تومان و قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۴۴۵ هزار تومان بود و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران به یک میلیون و ۷۳۳ هزار تومان رسید.

نرخ ارز نیز در بازار روز چهارشنبه ۲۷ اسفند ماه سال جاری، دلار به رقم ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان، یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۴۸۰  تومان، پوند ۳۴ هزار و ۹۳۷ تومان، درهم امارات ۶ هزار و ۸۷۴ تومان و لیر ترکیه به ۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

وضعیت خرید و فروش طلا در بازار تهران در هفته جاری
در این خصوص «محمد کشتی آرای» نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «بازار» در تحلیل وضعیت فروش مصنوعات طلا در هفته جاری و هفته آینده در بازار تهران اظهار داشت: خوشبختانه در مجموع در اسفند ماه جاری شاهد آرامش و ثبات در بازار طلا و ارز بودیم، ولی همچنان داد و ستد مصنوعات طلا بسیار کم و در واقع در حد اندکی بود.

همواره در سال های گذشته بخصوص در اسفند ماه هموطنان و مردم برای دادن هدیه های نوروزی برای خرید سکه کامل،  نیم سکه، ربع و یک گرمی به بازار مراجعات زیادی داشتند، اما امسال مردم کارت های بانکی را برای هدیه دادن انتخاب کرده اند

وی تاکید کرد: همواره در سال های گذشته بخصوص در اسفند ماه هموطنان و مردم برای دادن هدیه های نوروزی برای خرید سکه کامل، نیم سکه، ربع و یک گرمی به بازار مراجعات زیادی داشتند، اما امسال مردم کارت های بانکی را برای هدیه دادن انتخاب کرده اند.

کشتی آرای در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه علت کاهش خرید انواع سکه برای هدیه دادن چیست گفت: عمده دلیل این مساله گرانی قیمت طلا و ارز در بازار است که سبب شده با کاهش قدرت خرید مردم توان خرید سکه را نداشته باشند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: با روند مثبت اقتصادی کشور و فراهم شدن زمینه های احیای برجام با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهو امریکا در روزهای پایانی سال، قیمت طلا و ارز نیز روند کاهشی داشت و این در ثبات نسبی قیمت ها در بازار طلا بسیار موثر بود.  

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود تحلیل ما از بازار اوایل سال ۱۴۰۰ نیز این است که در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ بازار طلا شاهد رکود و کاهش داد و ستد مصنوعات طلا در بازار خواهیم بود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص قیمت اونس جهانی طلا نیز گفت: تحت تاثیر نشانه های مثبت اقتصاد امریکا هم اکنون قیمت اونس جهانی در محدوده ۱۷۰۰ دلار مانده است.

 قیمت اونس جهانی روند کاهشی
همزمان با روند کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، یک کارشناس اقتصادی در حوزه و طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در هفته جاری نسبت به هفته قبل قیمت هر اونس طلای جهانی با کاهش جزیی به ۱۷۳۰ دلار رسید که نسبت به روزهای گذشته آنچنان تفاوتی نداشته است.

«اکبر نقوی نیا» بیان کرد: سکه در روزهای پایانی هفته با توجه به قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی در کانال ۱۰  میلیون تومانی باقی ماند و قیمت اونس جهانی طلا  نیز در هفته جاری روند کاهش داشت و هم اکنون یک گرم طلا در بازار به قیمت یک میلیون و ۷۳ هزار تومان خرید و فروش می شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی ما این است همچنان قیمت اونس جهانی روند کاهشی داشته باشد، گفت: اکثر کارشناسان اقتصادی در بازارهای جهانی پیش بینی می کنند با توجه به آغاز گسترده واکسیناسیون کرونا در کشور های مختلف جهان و بهبود اقتصاد جهانی به احتمال زیاد قیمت اونس جهانی طلا همچنان روند نزولی خود را ادامه خواهد داد.

قیمت طلا در معاملات روز گذشته بازار جهانی در آستانه آغاز نشست بانک مرکزی آمریکا افزایش ملایمی داشت به طوری که بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۱/ ۰ درصد افزایش، به ۱۷۳۴ دلار و ۹۸ سنت رسید.

مارگارت یانگ، استراتژیست شرکت دیلی‌فارکس در این باره گفت: بانک مرکزی آمریکا ممکن است به نگرانی‌ها پیرامون رشد تورم بپردازد و حتی خرید اوراق قرضه را جلو بیندازد تا رشد بازده اوراق قرضه را جبران کند و این امر برای قیمت طلا بسیار مثبت خواهد بود.

در مجموع با در نظر گرفتن خوش‌بینی مربوط به عرضه واکسن‌های کووید - ۱۹ و تصویب بسته کمک اقتصادی در آمریکا، احساسات منفی است و انتظار می‌رود سیاست‌گذاران در نشست هفته جاری کمیته بازار آزاد فدرال پیش‌بینی کنند که اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۱ سریع‌ترین نرخ رشد چند دهه گذشته را خواهد داشت و افزایش روند واکسیناسیون و بسته کمک اقتصادی ۹. ۱تریلیون دلاری باعث کاهش بیکاری و رشد تورم می‌شود.

از طرفی تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند که احیای قوی از پاندمی، نگرانی‌ها را نسبت به افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی آمریکا برانگیخته است.

با این حال جرومی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا و همکارانش کاملا اصرار داشته‌اند که هنوز فاصله زیادی با اشتغال حداکثری وجود دارد که به آنها اجازه می‌دهد صبور باشند.  

در این بین، صعود بازارهای سهام آسیایی تحت‌تاثیر خوش‌بینی به احیای اقتصادی سریع‌تر، عاملی است که قیمت طلا را تحت‌ فشار قرار خواهد داد.  

بر اساس گزارش رویترز، موجودی طلای «اس پی دی آر گلد تراست» که بزرگ‌ترین صندوق ETF تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز دوشنبه ۲/ ۰ درصد کاهش یافت و به ۳۲. ۱۰۵۰تن رسید.

قیمت طلا در معاملات امروز بازارهای جهانی تقریبا  ثابت ماند، زیرا سرمایه گذاران انتظار دارند، بانک مرکزی آمریکا سیاست پولی خود را متناسب نگه دارد و نگرانی ها در مورد افزایش تورم و بالا رفتن سود دهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را برطرف کند.

برخی از سرمایه گذاران، طلا را پشتوانه ای در برابر تورم می دانند و افزایش سوددهی اوراق قرضه خزانه داری امریکا از جذابیت طلا برای سرمایه گذاری می کاهد. زیرا طلا دارایی بدون سوددهی است.

در عین حال، شاخص دلار برای سومین هفته متوالی افزایش یافت و این فلز گران بها را برای مالکان ارزهای دیگر گران تر ساخت.

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی این کشور را در انتهای سال گذشته نزدیک صفر نگه داشته و متعهد شده است همین نرخ را تا بازگشت شرایط بازار کار به شرایط کاملا مساعد حفظ کند.

بیت کوین در کانال ۵۶ هزار دلار
علیرغم روند نزولی معاملات رمزارزها در ساعات آغازین روز گذشته اما چشم انداز کلی بازار رمزارزها بیانگر آن است که رمزارزهای پایه مسیر صعودی دارند.

در حال حاضر ارز کل بازار رمزارزها حدود ۱.۷۲۳ تریلیون دلار است که ۶۰.۸ درصد از بازار در اختیار بیت‌کوین به عنوان محبوب‌ترین رمزارز این بازار است.

در پایان معاملات روز گذشته بیت‌کوین با افزایش ۰.۰۴ درصدی به قیمت ۵۶ هزار و ۳۴۵ دلار معامله شد.

کد خبر: ۷۹٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha