۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
افزایش ۷۰ درصدی تورم تولید محصولات مرغداری
مرکز آمار ایران اعلام کرد

افزایش ۷۰ درصدی تورم تولید محصولات مرغداری

مرکز آمار ایران از افزایش ۷۰.۶ درصدی شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی در فصل پاییز امسال در مقایسه با فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولید کننده بخش مرغداری‌های صنعتی (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۵) در فصل پاییز سال ۹۹ برابر با ۳۷۰/۲ بوده است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۳۰/۰ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۷۰/۶ درصد افزایش یافته است.
 
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، میانگین شاخص چهار فصل منتهی به فصل پاییز امسال نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) ۳۰/۶ درصد افزایش یافته است.

تورم فصلی
تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی در فصل پاییز ۹۹ نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) به ۳۰/۰ درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل (۴۱/۴ درصد)، ۱۱/۴ واحد درصد کاهش دارد. در میان قلم‌های مرغداری‌های صنعتی، کمترین تورم فصلی مربوط به قلم تخم مرغ خوراکی (۱۳/۱ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم کود  (۵۳/۵ درصد) است.

تورم نقطه به نقطه
تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی در فصل پاییز ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به ۷۰/۶ درصد افزایش رسید که در مقایسه با فصل قبل (۴۴/۷ درصد)، ۲۵/۹ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان محصولات مرغداری‌های صنعتی به ازای تولید قلم‌های خود در داخل کشور، در فصل پاییز ۱۳۹۹ نسبت به فصل پاییز سال قبل، ۷۰/۶ درصد افزایش دارد.

در بین قلم‌های مرغداری‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم  تخم مرغ نطفه دار  (۳۴/۸ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم  کود (۹۵/۲ درصد) است.

تورم سالانه
تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی در داخل کشور در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۰/۶ درصد رسید که نسبت به فصل قبل (۱۵/۲)، ۱۵/۴ واحد درصد افزایش نشان میدهد. کمترین تورم سالانه در فصل مورد بررسی، در میان قلم‌های مرغداری‌های صنعتی در کشور، مربوط به قلم " مرغ حذفی " (۹/۴ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم تخم مرغ خوراکی (۷۳/۹ درصد) است.

شاخص استانی
بررسی شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در پاییز ۹۹ نشان میدهد که شاخص کل استان‌های کشور نسبت به فصل قبل با افزایش روبه رو بوده است. بیشترین میزان افزایش مربوط به استان آذر بایجان غربی با ۵۷/۳ درصد و کمترین میزان افزایش مربوط به استان مرکزی با ۹/۳ درصد افزایش است.
 
مقایسه شاخص کل استان‌ها در فصل پاییز نسبت به فصل مشابه سال قبل نشان می‌دهد که کل استان‌ها با افزایش روبه رو بوده اند بطوریکه بیشترین میزان افزایش مربوط به استان لرستان با ۱۰۸/۱ درصد و کمترین میزان افزایش آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۰ درصد افزایش است.

کد خبر: ۷۹٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha