۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
آخرین روز کاری بورس در سال ۹۹ سبز بسته شد | امید به سهامداران برگشت
تحلیل روزانه بورس؛

آخرین روز کاری بورس در سال ۹۹ سبز بسته شد | امید به سهامداران برگشت

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه آخرین روز کاری بورس با تزریق پول و بازگشت امید بسته شد، مطرح کرد: امروز افزایش پالس‌های مثبت داخلی باعث ایجاد روحیه و امید در بازار شده است.

فاطمه میرزایی؛ بازار: با رسیدن سال ۹۹ به واپسین لحظات خود، حمایت‌ها از بازار سرمایه باعث شد که این نهاد سرمایه‌گذاری با وضعیت سبز پرونده خود را ببندد. علاوه بر حمایت حقوقی‌ها از بازار سرمایه و از طرف دیگر، بازگشایی برخی از نمادها در معاملات امروز باعث شد تا صف فروش بسیاری از سهم‌ها جمع شود و در نهایت نمادهای شاخص‌ساز در گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و شیمیایی باعث سبز شدن بازار امروز شدند.

در معاملات روز جاری، شاخص کل از ابتدا با رشد قابل ملاحظه‌ای روز خود را آغاز کرد و در این میان، افزایش حجم معاملات در برخی از نمادهای شاخص‌ساز باعث شد تا شاخص کل که در ادامه معاملات کمی با سستی پیش رفته بود، سبز بماند. این شاخص با اینکه کمی رو به افت حرکت کرد و آن هم به علت دور شدن از ریسک‌های آخر سال بود، ولی در کل، امروز شاخص کل بازار ۱۷ هزار و ۱۸۳ واحد افزایش یافت و به یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۵۸ واحد رسید. کارشناسان عقیده دارند که افزایش عرضه سهم‌ها در دقایق پایانی بازار به دلیل ماومتی است که در ۱.۳ میلیون واحدی وجود دارد.

امروز، شاخص هم‌وزن نیز صعود خوبی را نسبت به روزهای گذشته اسفند داشت به طوری که در انتهای معاملات هزار و ۸۶۲ واحد رشد کرد و روی رقم ۴۳۹ هزار و ۷۹۵ واحدی ایستاد و شاخص فلزات اساسی هم که از ابتدای معاملات با استقبال خوب خریداران بازار سهام مواجه شده بود بعد از رشد قابل توجه در ابتدای معاملات، با فشار فروش همراه شد، ولی این فروش‌ها وضعیت را قرمز نکرد و در نهایت ۲۵ هزار و ۱۲۸ واحد بالا آمد و رقم ۹۹۵ هزار و ۷۵۳ واحد را نشان داد.

نمادهای «شپنا»، «اپال»، «فولاد»، «برکت»، «فملی»، «خودرو» و «پترول» فهرست پرتراکنش‌های بازار را تشکیل دادند و نمادهای «فولاد»، «فارس»، «فملی»، «وامید»، «شتران»، «شپنا» و «اخابر» بیشترین تأثیر مثبت را روی شاخص کل داشتند.

در این میان، نمادهای فولادی در انتهای معاملات اکثرا قرمزپوش شدند، ولی نمادهای «فسازان»، «فولاد»، «فولاژ» سبز باقی ماندند و نمادها «فنورد»، «کاوه»، «فخوز» و «فخاس» افت قیمت شدیدی را تجربه کردند. در گروه کانه‌های فلزی، «کچاد» افت قیمت تقریبا ۲ درصدی داشت و «کگل» با بازگشایی امروز خود سود یک درصدی کسب کرد.

تمایل پول هوشمند برای ورود به بورس
مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس در مجموع به حدود ۶هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان رسید که در این بین، آخرین قیمت ۱۷۲نماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۳۳۸نماد با کاهش بیش از یک درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

وی تصریح کرد: امروز جوی مثبت در بازار حاکم بود و این جو مثبت و امیدوارکننده به بازار در تداوم روند معاملات شکل گرفته طی چند روز گذشته بوده است که می‌توان این حدس را زد که شاخص کل بالای محدوده یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی باعث خواهد شد تا با افزایش حمایت‌ها، شاخص کل تا ۱.۵ میلیون واحد هم رشد کند.

این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به اینکه بازگشایی نماد «کگل» توانست تأثیر خوبی در بازار بگذارد، افزود: اینگونه اتفاقات برای بازار سرمایه روحیه‌بخش است و افزایش اندک ارزش معاملات خرد، جمع‌آوری برخی صفوف فروش و در نهایت مثبت شدن برآیند خرید و فروش حقیقی‌ها بعد از یک ماه، از دیگر نشانه‌های امیدبخش بورس در آخرین روزهای سال ۹۹ بود.

عقیلی درباره کلیت بازار در سال ۹۹ مطرح کرد: سالی که برای بورس گذشت، سالی پرتلاطم بود به گونه‌ای که باید درباره اتفاقات افتاده در بازار امسال و همچنین تغییر شرایط اقتصادی کشور چندین کتاب نوشته شود. امسال، در ۵ ماه نخست سال هجوم سیل عظیمی از سرمایه‌گذاران جدید را در بازار داشتیم که همراه با جوهای مثبت به بازار وارد شده بودند، اما از مرداد ماه مشاهده شد که بسیاری از همین سرمایه‌گذاران از بازار خارج شدند که همین مسئله نشان‌دهنده این بود که بازار خارج از تحلیل حرکت می‌کند.

وی در پایان در پیش‌بینی از بازار سهام عید سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: آنگونه که معاملات سال گذشته نشان می‌دهند، بازار در ۱۵ روز ابتدایی سال، یعنی در روزهایی که بازار در عید نوروز فعالیت می‌کند، احتمالا بازاری سبز خواهیم داشت که می‌تواند نوید سالی خوب را برای کل سال بازار بدهد.

کد خبر: ۷۹٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha