۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳
خام فروشی سهم طلای سرخ آذربایجان| ظرفیت صادراتی سنگ گرفتار در مهلکه غفلت
بازار گزارش می‌دهد؛

خام فروشی سهم طلای سرخ آذربایجان| ظرفیت صادراتی سنگ گرفتار در مهلکه غفلت

تبریز- سنگ‌های قرمز و باارزش معادن شهرستان آذرشهر که از آنها به عنوان طلای سرخ آذربایجان یاد می‌شود، به صورت خام و بدون بهره وری خاصی به فروش می‌رسد.

بازار؛ گروه استان‌ها: آذربایجان شرقی از استان‌های غنی کشور از لحاظ دارا بودن معادن سنگ ساختمانی بوده و شهر آذرشهر از مهمترین شهرهای این استان و کشور در این زمینه است.

سنگ قرمز آذرشهر شهرت جهانی دارد و از نادرترین سنگ‌های تزئینی و ساختمانی است، معادن یک نوعِ مهم، پرمصرف و متنوع سنگ تراورتن در این شهر قرار دارد و این معادن به نام معادن سنگ تراورتن آذرشهر در بازار سنگ داخلی و خارجی شناخته می‌شوند.

معادن موجود در این شهر سنگ تراورتنی را استخراج می‌کنند که علاوه بر تأمین کردن نیاز بازار داخل، از پرطرفدارترین سنگ‌های صادراتی ایران هم به شمار می‌رود که متأسفانه در این سال‌های اخیر شاهد خام فروشی این سنگ‌های باارزش و گران قیمت هستیم و سنگ آذرشهر برای فراوری و تبدیل به سرامیک و دیگر سنگ‌های تزئینی به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود.

سنگ‌های تراورتن آذرشهر رنگ بندی بسیار زیبا و متنوعی دارند که در ادامه هریک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داده ایم.

انواع سنگ آذرشهر با هر نوع رنگ زمینه در ابعاد سنگ اسلب و سنگ تایل در دیگر شهرهای کشورمان فراوری می‌شود و سود اصلی به جیب واحدهای فراوری دیگر مناطق می‌رود.

انواع سنگ تراورتن آذرشهر
اگر به بازار سنگ یا وبسایت های فروش سنگ ساختمانی مراجعه کرده باشید، حتماً به فراوانی سنگ‌هایی با نام آذرشهر دقت کرده اید. از معدن‌های این شهر، سنگ‌های تراورتن آذرشهر قرمز، تراورتن آذرشهر لیمویی، تراورتن آذرشهر تنه درختی، تراورتن آذرشهر دودی استخراج می‌شود.

البته معدن سنگ ساختمانی از جنس دیگر هم در اذرشهر قرار دارد. سنگ‌های مرمر سبز و مرمر الوان (قرمز) از سنگ‌های طبیعی دیگر می‌باشند. اما انواع سنگ تراورتن آذرشهر از محبوبیت بسیار بیشتری برخوردار هستند.

خام فروشی سهم طلای سرخ آذربایجان/ غفلت مسئولان از صادرات سنگ

سنگ تراورتن لیمویی آذرشهر
سنگ تراورتن لیمویی آذرشهر یک سنگ بسیار خوش رنگی و زیبا است که گاهاً به نارجی هم متمایل می‌شود. این سنگ با رنگ جذابی که دارد، دارای مقاومت فشاری و صیقل پذیری بالایی است. در برابر تغییرات آب و هوا و تابش نور خورشید هم مقاوم بوده و این بدین معنا است که رنگ سنگ در برابر نور خورشید تغییر رنگ نمی‌کند.

سنگ تراورتن قرمز آذرشهر
در بین سنگ‌های تراورتن قرمز ایران، سنگ تراورتن قرمز آذرشهر به همراه سنگ تراورتن قرمز اصفهان جز بهترین و پرمصرف‌ترین سنگ‌های تراورتن قرمز هستند. همچنین از بین انواع مختلف سنگ تراورتن آذرشهر، تراورتن قرمز آن در صدر لیست قرار می‌گیرد.

سنگ تراورتن قرمز اذرشهر جز سنگ‌های تزئینی برای کارهای دکوراتیو و جز سنگ‌های ساختمانی برای مصارف ساختمانی سازی است. از ویژگی‌های این سنگ می‌توان به مقاومت بالا در برابر تغییرات اب و هوا از جمله سرد و گرم شدن هوا، دربرابر تابش نور خورشید، دربرابر فشار، براقیت و شفافیت بالا اشاره کرد. این سنگ دارای خلل و فرج هم است.

سنگ تراورتن سیلور آذرشهر
رایج‌ترین نوع سنگ تراورتن آذرشهر، سنگ نما سیلور آذرشهر است که سطح این سنگ تراورتن پوشیده از موج‌های رنگی سیاه و سفید است. گاهی علاوه بر موج‌های سفید و خاکستری موج‌های طلایی یا مسی هم دیده می‌شود. تراورتن سیلور آذرشهر از پررنگ‌ترین نوع تراورتن سیلور است.

تراورتن سیلور اذرشهر تخلخل کمتری نسبت به تراورتن قرمز آذرشهر دارد، اما سایر ویژگی‌های هردو سنگ یکسان است. اما سنگ دودی آذرشهر به صورت صیقلی، چرمی، کات بروکن و سنگ گیوتین تولید و فراوری می‌شود.

خام فروشی سهم طلای سرخ آذربایجان/ غفلت مسئولان از صادرات سنگ

سنگ تراورتن تنه درختی آذرشهر
متنوع‌ترین زمینه رنگی در سنگ‌های آذرشهر متعلق به سنگ تراورتن تنه درختی است. این سنگ به سنگ تراورتن گردویی آذرشهر هم شناخته می‌شود و دارای رگه‌هایی به رنگ قرمز تا قهوه‌ای است. این رنگ‌ها به صورت کم رنگ تا پررنگ دیده می‌شوند.

علاوه بر وجود موج‌های رنگی بر سطح سنگ، رنگ سفید مرمری هم دیده می‌شود. ترکیب این رنگ‌ها در کنار هم هارمونی رنگی فوق العاده زیبایی را به وجود آورده است.

سنگ تراورتن تنه درختی آذرشهر مانند دیگر سنگ‌های ساختمانی این خانواده مقاومت بالایی در برابر فشار، ضربه، آلودگی هوا، تغییرات جوی و تابش نور خورشید دارد.

کاربرد سنگ تراورتن آذرشهر
سنگ‌های تراورتن آذرشهر همگی دارای ویژگی‌های مشابهی هستند. شاخص ترین خصوصیت این سنگ‌های تراورتن مقاومت بالا در برابر عوامل مختلف است. زیبایی‌های منحصر به فرد هریک از آنها، ویژگی خاص دیگر آنها می‌باشد. بنابراین از هر نوع سنگ تراورتن هم در نمای داخلی کاربرد دارند و هم در نمای خارجی.

نمای داخلی شامل کفپوش، سنگ دیوارهای داخلی، سنگ و کابینت آشپزخانه، سرویس بهداشتی، راه پله و پارکینیگ است. گفتن این نکته هم ضروری است که سنگ‌های تراورتن آذرشهر به دو صورت موج دار و بی موج فراوری می‌شوند.

خام فروشی سهم طلای سرخ آذربایجان/ غفلت مسئولان از صادرات سنگ

تمام آرزوهای مردم به معدن ختم می‌شود
یکی از فعالان صنعت سنگ آذرشهر که سابقه‌ای ۳۰ ساله در معادن این شهر دارد، به خبرنگار بازار گفت: سال‌ها پیش و قبل از خشک شدن دریاچه ارومیه زمین‌های کشاورزی آذرشهر حاصلخیز بود و مردم از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کردند.

ابوالحسن کاظمی افزود: ولی در این سال‌های اخیر با خشک شدن دریاچه ارومیه، آب چاه‌های کشاورزی آذرشهر نیز که در مجاورت دریاچه قرار دارد، شور شده و زمین‌های کشاورزی غیرقابل استفاده شده است.

وی ادامه داد: مردم کشاورز آذرشهر حالا به معادن پناه آورده اند تا از این طریق امرار معاش کنند. بعد از شغل کشاورزی، کار معدن و سنگبری در این ناحیه از اهمیت بالایی برخوردار است و این شغل می‌تواند جایگزین بهتری برای شغل کشاورزی محسوب شود.

این شهروند آذرشهری گفت: امید مردم بعداز نمک زار شدن زمین‌های کشاورزی، به معادن است و تمام آرزوهای مردم به معدن ختم می‌شود ولی متأسفانه خام فروشی سنگ‌ها باعث کاهش اشتغال زایی در صنعت معدن سنگ شده است.

خام فروشی سهم طلای سرخ آذربایجان/ غفلت مسئولان از صادرات سنگ

عدم اجرای صحیح مقررات در بخش صادرات صنعت سنگ
مدیر کارخانه سیما سنگ آذرشهر که یکی از فعالان باسابقه صنعت سنگ در آذربایجان شرقی است به خبرنگار بازار گفت: مقررات صادرات در صنعت سنگ به شکل صحیح اجرا نمی‌شود و این مشکلات زیادی برای فعالان این صنعت ایجاد کرده است.

رضا رضایی با بیان اینکه سنگ ایران جایگاه سوم تولید جهانی را از آن خود کرده است گفت: یکی از مزیت‌های صنعت سنگ ایران تنوع معادن در آن بوده که گروه صنعتی و معدنی سیما سنگ به دلیل همجواری و در اختیار داشتن معادن متنوع تراورتن و مرمر آذرشهر که سبب تأمین مواد اولیه شرکت و کاهش بهای تمام شده و تداوم تولید در آن شده است.

وی یکی از نیازهای مهم این صنعت را وجود نیروی کار متخصص دانست و گفت: در گذشته با فعالیت هنرستان‌ها آموزش در بخش صنعتی به شکلی تأمین می‌شد اما در حال حاضر سمت و سوی این آموزش‌ها پاسخگوی نیاز بازار کار نیست.

رضایی با اشاره به اینکه در بخش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بخش آموزش سنگ نیز برنامه‌های آموزشی پیش بینی شده است اظهار داشت: متأسفانه استفاده از این پتانسیل غفلت شده است.

متأسفانه قوانین سلیقه‌ای به اجرا در می‌آید با وجود آنکه در سطوح مدیریتی تصمیمات خوبی در کشور اتخاذ شده، اما وقتی به سطح کارشناسان می‌رسد گرفتار مسائل دست و پا گیر می‌شود

وی به عدم اجرای صحیح مقررات در بخش صادرات اشاره کرد و گفت: متأسفانه قوانین سلیقه‌ای به اجرا در می‌آید با وجود آنکه در سطوح مدیریتی تصمیمات خوبی در کشور اتخاذ شده، اما وقتی به سطح کارشناسان می‌رسد گرفتار مسائل دست و پا گیر می‌شود.

خام فروشی سهم طلای سرخ آذربایجان/ غفلت مسئولان از صادرات سنگ

مدیر کارخانه سیما سنگ به نیازهای توسعه صادرات در استان اشاره کرد و گفت: برای نمونه در استان آذربایجان شرقی شعبه‌ای از سازمان تجارت خارجی وجود ندارد و باید برای هر کار صادراتی به تهران مراجعه شود.

وی با بیان اینکه محصولات این کارخانه به کشورهای اروپایی و همسایگان ازجمله امارات ، عمان، عراق، ترکیه و کشورهای cis صادر می‌شود اظهار داشت: تولیدات این کارخانه همچنین در پروژه‌های داخلی در پروژه‌های بزرگ ساختمانی، بیمارستانی و خدمات شهری از قبیل ایستگاه‌های مترو مورد استفاده قرار گرفته است.

۱۰۰ هزار تن سنگ در ۴۰ معدن شهرستان آذرشهر تولید می‌شود
رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: سالانه بالغ بر ۱۰۰ هزار تن سنگ در ۴۰ معدن شهرستان آذرشهر تولید می‌شود.

حبیب‌امین زاده با بیان اینکه معادن سنگ تزئینی و ساختمانی آذرشهر فرصت مهمی برای سرمایه گذاری در استان است، افزود: باید از ظرفیت بالای سنگ‌های تزئینی آذرشهر استفاده کرد.

ورود به عرصه بازیافت ضایعات معادن سنگ تزئینی جهت تولید سنگ‌های آنتیک و محصولات جدید فرصتی برای سرمایه‌گذاری است

وی با اشاره به اینکه می‌توان سنگ آذرشهر را به کشورهای همسایه صادر کرد، ادامه داد: سنگ تراورتن قرمز آذرشهر در بسیاری از بناهای تاریخی ایران و جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

امین زاده افزود: ورود به عرصه بازیافت ضایعات معادن سنگ تزئینی جهت تولید سنگ‌های آنتیک و محصولات جدید فرصتی برای سرمایه‌گذاری است و زمینه ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و توسعه صادرات صنایع‌دستی را فراهم می‌کند.

خام فروشی سهم طلای سرخ آذربایجان/ غفلت مسئولان از صادرات سنگ

انتظار ۱۰ ساله برای احداث شهرک سنگ آذرشهر
ایجاد شهرک صنعتی سنگ آذرشهر جزو مصوبات دومین سفر محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور وقت در سال ۱۳۹۰ به آذربایجان شرقی بوده که تاکنون به مرحله اجرا نرسیده و همچنان ۸۰ درصد سنگ‌های معدنی استخراج شده آذرشهر به صورت فله‌ای صادر می‌شود.

سنگ‌های معدنی آذرشهر از نظر کیفیت و زیبایی شهرت جهانی داشته، اما به‌دلیل نبود تجهیزات و امکان فرآوری، سنگ خام از این منطقه به سایر نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی صادر می‌شود

سالانه بالغ بر ۱۰۰ هزار تن سنگ در ۴۰ معدن شهرستان آذرشهر تولید می‌شود که از این تعداد در ۲۵ معدن سنگ تزئینی تولید و با توجه به نبود کارخانه‌های فرآوری سنگ معدن سنگ‌های تولیدی بدون فرآوری صادر می‌شود.

منطقه آذرشهر انباشته از معادن سنگ‌های تزئینی و ساختمانی است که از این معادن بیش از ۹ نوع سنگ استخراج می‌شود که برخی از آنها از جمله سنگ قرمز آذرشهر در هیچ نقطه جهان به این کیفیت و کمیت وجود ندارد و سنگ قرمز آن شهرت جهانی داشته و در کل جهان با نام سنگ قرمز آذرشهر مشهور است.

هم‌اکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در استخراج سنگ و سنگ‌بری‌های آذرشهر فعالیت می‌کنند که با افتتاح شهرک سنگ آذرشهر، خام فروشی دیگر معنایی ندارد و ارزش مالی صادرات این شهرستان رشد چشمگیری خواهد داشت.

کد خبر: ۷۹٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha