۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
فولاد در رکود مصرفی عمیق

فولاد در رکود مصرفی عمیق

طبق آمار های میدانی از بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور بیانگر آن است که فعالان این بازار انتظار رشد یا سقوط یکباره قیمت در این بازار را حداقل تا سه ماه ابتدایی سال آینده ندارند و براین باورند که به احتمال قوی قیمت‌ها در سه ماه ابتدایی سال در محدوده‌های فعلی نوسان کنند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، برخلاف سال های گذشته درهفته پایانی قرن بازار شمش و مقاطع طویل فولادی کشور همانند رویه سنتی سال های قبل رنگ رونق به خود ندید. سردرگمی تولیدکنندگان و خریداران این بازار نسبت به آینده صنعت فولاد در هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی سال موجب شد تا کمتر از ۵۰ درصد عرضه شمش و مقاطع طویل فولادی در بورس کالا معامله شود؛ به گفته کارشناسان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی، حتی افزایش نرخ ارز در روزهای پایانی سال نیز نتوانست رونق چندانی به تقاضاهای این بازار بدهد.

در روزهای پایانی سال عرضه در بورس کالا بر این منوال بود،   ۱۰۲ هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه ۱۰هزار و ۶۷۰ تومان که خریداران در مجموع تقاضایی برابر ۱۱۶ هزار تن را در رینگ و بازار مچینگ به ثبت رساندند اما در نهایت این عرضه‌ها به معامله ۵۵ هزار تن شمش فولاد منجر شد.

اما نگرانی ها از بابت افت قیمت ها در تامین مواد اولیه با شروع سال جدید سبب گشت تا عرضه های صورت گرفته در روز های پایانی سال که در حدود۵۰ درصد شمش فولاد عرضه شده در رینگ معاملاتی بورس کالا بوده برخلاف روال سنتی بازار با استقبال گرمی مواجه نشده و نتواند نابه سامانی جدیدی را در بازار ایجاد کند. اما فعالان حوزه فولاد معتقدند که حتی با اعلام قیمت پایه ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومانی میلگرد برای عرضه در رینگ معاملاتی بورس در کنار سایر هزینه های تولید و مالیات بر ارزش افزوده به واقع سودی برای نوردکار ندارد و این شرایط موجی از امید به صادرات بخشی از محصول و جبران زیان با درآمد صادراتی را به بار خواهد آورد که باعث می‌شود نوردکاران در شرایطی که بازار داخل در رکود مصرفی عمیقی به سر می‌برد به تولید خود ادامه دهند. از این رو با توجه به عدم تغییر محسوس در شرایط اقتصادی کشور و بودجه عمرانی فعالان بازار چشم‌انداز مثبتی نسبت به تقاضای مصرفی بخش فولاد تصور نمی‌کنند و همین موضوع نیز باعث شده حتی در این قیمت‌ها که سودی برای تولیدکننده و تاجر به همراه ندارد نیز خبری از خریدار در بازار نباشد.

طبق آمار های میدانی از بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور بیانگر آن است که فعالان این بازار انتظار رشد یا سقوط یکباره قیمت در این بازار را حداقل تا سه ماه ابتدایی سال آینده ندارند و براین باورند که به احتمال قوی قیمت‌ها در سه ماه ابتدایی سال در محدوده‌های فعلی نوسان کنند.

از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بهای میلگرد در بازار آزاد کشور رشدی ۱۰۸درصدی داشته و از بهای ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۱۲هزار و ۵۰۰تومان در روزهای پایانی سال رسیده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی نرخ ارز نیمایی رشدی حدود ۶۴درصدی و نرخ ارز آزاد افزایش ۴۴درصدی داشته‌اند.

به همین ترتیب قیمت میلگرد در بازار آزاد کشور بسیار فراتر از رشد نرخ ارز افزایش پیدا کرده که این موضوع به علت رشد بهای جهانی شمش و محصولات فولادی در بازار جهانی بوده است. درواقع بهای شمش و محصولات فولادی در بازار داخل در گرو دو عامل تعیین‌کننده نرخ یعنی قیمت جهانی و نرخ ارز داخلی، سیگنال‌های افزایشی دریافت کرده و مجموع این عوامل باعث رشد قیمتی آن شده‌اند. برآورد چگونگی نوسان قیمتی شمش و محصولات فولادی در کشور ظرف سال آینده نیز متاثر از همین دو پارامتر است. در حال حاضر برآورد قطعی نسبت به نوسان نرخ ارز در کشور وجود ندارد؛ اما پیش‌بینی می‌شود که روند رو به رشد بهای جهانی شمش و محصولات فولادی در کوتاه‌مدت ادامه یابد.

کد خبر: ۷۹٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha