۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
صنعت کشور حال مساعدی ندارد | تصمیمات دولتی در محیط ایزوله اجازه رشد به بخش خصوصی نمی دهد
در نشست خبری پویش جمعیت متخصصین تولیدکنندگان و کارآفرینان تهران، مطرح شد:

صنعت کشور حال مساعدی ندارد | تصمیمات دولتی در محیط ایزوله اجازه رشد به بخش خصوصی نمی دهد

متاسفانه، حال و روز صنعت کشور مساعد نیست و صادرات فولاد به صورت خالص، یک نوع، خام فروشی، محسوب می شود و این در صورتی است که متخصصین داخلی می توانند در همه زمینه های صنایع پایین دستی فولاد برای کشور و جامعه، درآمد خالص ایجاد کنند.

سجاد صفری؛ بازار: رییس هیات مدیره تعاونی اعضای انجمن صنفی تولیدکنندگان سازه های فولادی کشور، گفت: تولیدات فولادی و اسکلت های فلزی که در صنایع ساختمانی، نفت و انرژی به کار می رود تخصصی است و بسترهای رشد آن در داخل کشور به راحتی قابل دست یابی است.
«سعید زارع حقیقی» اظهار داشت: در صورتی که همه مواد اولیه و توان مهندسی تولیدات فولادی و اسکلت های فلزی در کشور وجود دارد و می تواند ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد کند مورد غفلت مسوولان دولتی قرار گرفته است.
وی افزود: معمولا نهادهای حاکمیتی، تنها به توان صادراتی صنعت فولاد اشاره می کنند و صنایع پایین دستی فولاد که قادر هستند ارز آوری چشمگیری برای کشور داشته باشند مورد غفلت قرار گرفته اند.
این مقام مسوول، تاکید کرد: متاسفانه، حال و روز صنعت کشور مساعد نیست و صادرات فولاد به صورت خالص، یک نوع، خام فروشی، محسوب می شود و این در صورتی است که متخصصین داخلی می توانند در همه زمینه های صنایع پایین دستی فولاد برای کشور و جامعه، درآمد خالص ایجاد کنند.
زارع حقیقی، بیان کرد: دور هم جمع شدن و هم افزایی تشکل ها در کشور، کار بسیار سختی است اما می توان با تکیه بر اتحاد و هم افزایی تشکل ها بسیاری از مشکلات پیش روی صنعت کشور را برطرف کرد.
وی تاکید کرد: پویش جمعیت متخصصین تولیدکنندگان و کارآفرینان تهران، باعث شده است که سدهای فرهنگی گذشته که دغدغه های بخش خصوصی بوده را بشکند.
زارع حقیقی، گفت: این تشکل، همواره اعلام کرده است که برای رفع موانع تولید پیش روی کارآفرینان، برنامه هایی در دست اقدام دارد و معتقد هستیم که وجود زبان مشترک بین تشکل های صنعتی و تجاری بخش خصوصی باعث می شود مطالبه گری فعالان این بخش، راحت تر به گوش مسوولان دولتی برسد.

علت همه نابسامانی های موجود در بخش اقتصادی کشور، مربوط به این است که اقتصاد ایران، ساختاری دولتی دارد و در چنین ساختاری، بخش خصوصی، هرگز نمی تواند اعلام موجودیت کند

مردم مطالبه گر باشند
در ادامه این نشست، رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان تراکتور، کمباین، ماشین ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی  کشور، گفت: صنعت کشور با مشکلات عدیده ای روبرو است و باید در داخل کشور به دنبال عامل بوجود آمدن این مشکلات بود.
«حمیدرضا نامی» اظهار داشت: هر دولتی که بر سرکار می آید معتقد است که وارث مشکلات باقی مانده از دولت های قبلی است؛ مردم به یک فرد رای نداده اند و به برنامه های او رای داده اند و باید پیگیر مطالبات خود از رییس جمهور باشند.
وی افزود: علت همه نابسامانی های موجود در بخش اقتصادی کشور، مربوط به این است که اقتصاد ایران، ساختاری دولتی دارد و در چنین ساختاری، بخش خصوصی، هرگز نمی تواند اعلام موجودیت کند و یا در خلق ارزش افزوده، تلاش کند چون بلافاصله با رقبای بزرگ دولتی روبرو می شود و به او اجازه فعالیت و رشد را نمی دهند.
این مقام مسوول، تصریح کرد: نهادهای حاکمیتی، ۸۵ درصد اقتصاد کشور را در اختیار گرفته اند و تنها ۱۵ درصد آن در اختیار بخش خصوصی است.
این فعال بخش خصوصی همچنین تاکید کرد: دولت، برای رفع مشکلات اقتصادی به سراغ بخش خصوصی می آید و این موضوع، مشکلات اقتصادی کشور را برطرف نمی کند.
وی همچنین تصریح کرد: معتقد هستیم اگر اصولا حاکمیت و نه لزوما یک دولت خاص به بخش خصوصی اعتماد کند و فضای لازم برای کار را در اختیار آن، قرار بدهد بخش عمده ای از مشکلات جاری کشور حل خواهد شد.
نامی تصریح کرد: باید توجه داشت زمانی که کشور با تحریم ها دست به گریبان بوده و در تنگناهای اقتصادی قرار گرفته، این بخش خصوصی، بوده که همواره به داد مملکت رسیده است.
وی گفت: اگر سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور توسعه یابد و به آن، اجازه رشد داده شود بدون شک، در کشور، شاهد پیشرفت های بسیاری خواهیم بود.
این مقام مسوول، تاکید کرد: افرادی که در گذشته و به دلیل عدم قوانین سخت در کشور به دلالی مشغول بودند و در مقابل تولید داخل، قد علم می کردند تا حدودی دست آنها کوتاه شده است اما هنوز افرادی هستند که با وارد شدن در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلالی خود ادامه می دهند و بخش خصوصی را رقیب خود می دانند.
نامی در پایان، گفت: صنایع کوچک و متوسط سهم قابل توجهی در اشتغال کشور دارند و این صنایع متعلق به بخش خصوصی هستند ولی متاسفانه به مشکلات آن ها رسیدگی نمی شود.

در حال حاضر، میزان نرخ بیکاری، بخصوص در منطقه پاکدشت و شهرک صنعتی عباس آباد حدود ۵ درصد است

نقش چشمگیر واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در اشتغال  
در ادامه این نشست، یک کارآفرین بخش صنعت کشور، گفت: واحدهای صنعتی به رغم این که پرداختی هایی لازم را برای تامین زیر ساخت های لازم به شرکت شهرک های صنعتی تحویل داده اند اما کماکان از زیر ساخت های لازم برخوردار نیستند.
«مهدی بستان چی» اظهار داشت: در شرایطی که کشور با کمبود منابع انرژی روبرو است اولین جایی که با قطعی آب و برق و گاز روبرو می شود شهرک های صنعتی هستند و این معضل به واحدهای تولیدی آسیب می رساند.
وی افزود: شهرک های صنعتی با بسیاری از مشکلاتی از این قبیل روبرو هستند و به نظر می رسد با استقرار واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی، مسوولان راحت تر می توانند برق و آب و گاز آنها را قطع کنند، در حالی که اگر واحدهای صنعتی در داخل شهرها مستقر بودند امکان نداشت بتوانند با آنها اینگونه برخورد کنند.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران، گفت: در حال حاضر، میزان نرخ بیکاری، بخصوص در منطقه پاکدشت و شهرک صنعتی عباس آباد حدود ۵ درصد است که این درصدی، مطلوب است و نشان دهنده این است که واحدهای تولیدی توانسته اند به کار خود ادامه بدهند.
وی اظهار داشت: پایین بودن نرخ بیکاری در شهرک های صنعتی کشور به دلیل وجود واحدهای تولیدی کوچک و متوسط است و این ها بار اصلی اشتغال کشور را به دوش کشیده اند اما هیچگاه نماینده ای نداشته اند تا مطالبات آنها را پیگیری کند.
بستان چی در پایان، گفت: متاسفانه، بیشتر مشکلات موجود در بخش صنعت مربوط به واحدهای کوچک و متوسط است و به عبارتی دیگر، ضربه گیر تحریم ها در سال های گذشته بوده اند.

اگر در عرصه ایمنی، اقدامات مناسبی صورت نگیرد در سطح شهرها و صنایع کشور، حوادث جبران ناپذیری رخ خواهد داد

تصمیمات مسوولان پشت درهای بسته انجام می شود
در ادامه این نشست، رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های ایمنی و مهندسی حریق استان تهران، گفت: حادثه تلخ پلاسکو به همه یاد آوری کرد که در حوزه ایمنی ساختمان های شهری مشکلات بسیاری وجود دارد که بی توجهی به آنها می تواند تبعات بسیار ناگواری را بوجود بیاورد.
«مجتبی حجتی» اظهار داشت: حوادث پیش آمده نشان می دهد که سراسر کشور، می تواند آبستن حوادثی از این قبیل باشد و این در حالی است که تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا بین نهادهای تاثیرگذار و مسوول در این بخش، یک هم افزایی و همکاری مشترک ایجاد کنیم و همه در ظاهر از این موضوع، استقبال کردند اما در مواقعی که باید تصمیماتی در این زمینه، اتخاذ می شد کارها به تعویق افتاد و عملا کاری از پیش برده نشد.
وی افزود: وقتی ما به عنوان متخصص حوزه ایمنی طرح موضوع و آسیب شناسی می کنیم همه برای ما دست می زنند و مورد تشویق قرار می گیریم اما موقعی که قرار است یک قاعده و قانون در جهت رفع مشکلات مردم بوجود بیاید با مشکلات بسیاری روبرو می شویم.
این مقام مسوول، تصریح کرد: تصمیمات مسوولان در پشت درهای بسته گرفته می شود و بسیاری از آنها که پیشتر، از برنامه ها و مطالبات ما بصورت زبانی حمایت می کردند وقتی که وارد فضای پارلمانی و مدیریتی شدند به گفته های قبلی خود را فراموش کردند.
حجتی تاکید کرد: اگر در عرصه ایمنی، اقدامات مناسبی صورت نگیرد در سطح شهرها و صنایع کشور، حوادث جبران ناپذیری رخ خواهد داد.
وی گفت: متاسفانه، همه تصمیم سازی ها مربوط به  وزارت صمت، گمرک و سازمان استاندارد و بدون نظر خواهی و همفکری بخش خصوصی و متخصص خارج از سیستم های حاکمیتی، گرفته می شود.
حجتی در پایان، بیان کرد: معتقد هستیم استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی می تواند همه مشکلات موجود در کشور و حتی در همین شرایط شیوع پاندمی کرونا را برطرف کند و امیدوار هستیم در سال آینده، فضای همدلی و تفکر حاکم شود.

کد خبر: ۷۹٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha