۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
۶۵ میلیون دوز واکسن در چین تزریق شده است
دلیل سرعت پایین واکسیناسیون در چین چیست؛

۶۵ میلیون دوز واکسن در چین تزریق شده است

در شرایطی که بالغ بر ۱۰۵ میلیون دوز واکسن در امریکا تزریق شده است و بالغ بر ۲۵ میلیون نفر در بریتانیا حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده اند، دولت چین خبر از تزریق ۶۵ میلیون دوز واکسن داد. سوال این است که دلیل سرعت پایین تر واکسیناسیون در این کشور در مقایسه با امریکا و اروپا چیست؟

بازار؛ گروه بین الملل: دنیا برای مقابله با ویروس کرونا به استفاده از واکسن روی آورده است و تمامی کشورها تلاش می کنند تا در واکسیناسیون مردم خود از دیگران پیشی بگیرند ولی مساله اصلی این است که تا زمانیکه تمامی  مردم دنیا در برابر کرونا واکسینه نشوند نمی توان از بحران رها شد.

چین یکی از کشورهایی است که برای واکسینه کردن مردم از واکسن های تولید داخل استفاده کرده است.به گزارش وزارت امور خارجه چین تا هفته قبل  بالغ بر ۶۵ میلیون دوز واکسن به مردم تزریق کرده است. البته تا زمانیکه ۸۰ درصد از جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری کشور واکسینه نشوند نمی توان انتظار داشت که بحران کرونا در کشور کنترل شود.

دولت اعلام کرد در نظر دارد تا تابستان سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۹۰۰میلیون نفر  از جمعیت کشور را واکسینه کند. این کشور یک میلیارد نفر جمعیت بزرگسال دارد و تا زمانیکه ۹۰۰ میلیون نفر واکسن بزنند، پروژه واکسیناسیون عمومی در کشور ادامه دارد.چین چندین واکسن تولید کرده است ولی هم اکنون دو واکسن سینوفارم و سینوواک در کشور تایید شد و مورد استفاده قرار گرفته است. چین اولین کشوری است که توانست بحران کرونا را کنترل کند و هم اکنون هم نرخ ابتلا در کشور بسیار پایین است.

چین گواهی واکسیناسیون برای مسافران خارجی صادر می کند
چین از اولین کشورهایی بود که اعلام کرد گواهی واکسیناسیون را برای مسافران خارجی صادر می کند. این کشور گواهی واکسیناسیون را برای دانشجویان خارجی و افرادی که برای کار به خارج از کشور سفر می کنند صادر خواهد کرد و هدف از اجرای این سیاست در کشور آزاد کردن سفر به کشورهای خارجی و بازکردن مرزهای کشور عنوان شده است. در این گواهی اطلاعاتی در مورد سابقه واکسیناسیون افراد و دیگر اطلاعات مربوط به سلامتی  افراد وجود دارد همچنین اطلاعاتی در مورد آزمایش کوید-۱۹  افراد و نتایج مربوط به سطح آنتی بادی های موجود در بدن فرد نیز در آن قابل دسترس خواهد بود.

کشورهای دیگری هم در مورد ارایه گواهی واکسیناسیون به مردم برای باز شدن مرزهای کشورها مذاکراتی انجام داده اند. این مساله دو جنبه دارد. از یک طرف ارایه گواهی واکسیناسیون به افراد که برای حضور در جامعه در داخل کشور ضروری است و دوم اینکه باید گواهی واکسیناسیون به گونه ای باشد که تمامی کشورها آن تاییدیه را بپذیرند و قابل رصد  ارزیابی توسط مقامات بهداشتی و درمانی کشورهای مقصد مسافران باشد. اهمیت این مساله تا آنجا است که در کشورهایی مانند سنگاپور مراکز واکسیناسیون برای دانشجویان خارجی و نیروهای کاری خارجی که به قاره اقیانوسیه سفر می کنند راه اندازی شده است و قرار است گواهی واکسیناسیونی که توسط سنگاپور ارایه می شود توسط کشورهای اقیانوسیه تایید شود.

چرا سرعت واکسیناسیون در چین پایین تر از کشورهای دیگر است
سرعت واکسیناسیون در کشور چین بسیار پایین تر از کشورهای صنعتی است. امریکا تا کنون بالغ بر ۱۰۵ میلیون دوز واکسن تزریق کرده است و در بریتانیا بالغ بر ۲۵ میلیون نفر را واکسینه کرده است که برخی یک دوز و برخی دیگر دو دوز تزریق کرده اند.

این در حالیست که در کشور چین از ابتدای سال جاری تا کنون  تنها ۶۵ میلیون دوز واکسن تزریق شده است.فایننشال اکسپرس در این مورد نوشت:«دلیل کاهش سرعت واکسیناسیون در چین نسبت به دیگر کشورها این است که بحران کرونا در این کشور به اندازه زیادی کنترل شده است و شمار کمی از مردم در این کشور به کرونا مبتلا شده اند. در چین اقتصاد عملکرد عادی دارد و فعالیتهای اقتصادی به طور کامل  از سر گرفته شده است. در نتیجه نگرانی زیادی در داخل کشور وجود ندارد و مقامات این کشورشمار زیادی از واکسن های تولیدی در کشور را به خارج صادر می کنند.»

به گزارش مقامات چین شمار واکسن های چینی که به خارج از کشور صادر می شود ۱۰ برابر شماری است که در داخل کشور تزریق شده است.دولت چین سیاستهایی برای تشویق واکسینه شدن مردم با واکسن های چینی در نظر گرفته است. به عنوان مثال اعلام کرده است  مسافرانی که قصد سفر از هنگ کنگ به چین را دارند در صورتی که واکسن چینی را دریافت کرده باشند و گواهی تزریق را ارایه دهند دیگر نیازی به انجام آزمایش کرونا قبل از سفر یا قرنطینه ندارند.

دولت چین اعلام کرد تا کنون بالغ بر ۵۰ کشور واکسن چینی را وارد کرده اند و بالغ بر ۲۵ کشور واکسن های چینی را به عنوان هدیه دریافت کرده اند. بسیاری از رسانه ها در مورد دیپلماسی واکسن در چین صحبت کرده اند.

کد خبر: ۷۹٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha