۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
روزگار نخ‌نمای نساجی مازندران؛ روزهای اوج بازمی‌گردد؟
بازار گزارش می‌دهد؛

روزگار نخ‌نمای نساجی مازندران؛ روزهای اوج بازمی‌گردد؟

قائمشهر- چشم امید خانوارهای مازندرانی به نساجی دوخته شده و نبض این صنعت پرطرفدار با ورود دستگاه قضایی روبه احیا ودر حال تپیدن است.

بازار؛ گروه استان ها: مردم مازندران روی کارخانه نساجی حساسیت ویژه ای دارند و در گذشته نه چندان دور کمتر خانواری پیدا می شد که یک یا دو نفر از اعضای آن در این کارخانه شاغل نباشد.

سه واحد نساجی در گذشته های نه چندان دور در مازندران فعالیت داشت که اثری از کارخانه یک و دو آن نیست و حتی محوطه کارخانه به مخروبه وتلی از خاک تبدیل شده است.

تخریب محوطه های دو کارخانه قدیمی نساجی مازندران، داد قوه عدلیه و رئیس این قوه را درآورد و حجت الاسلام رئیسی در بازدید سرزده از این کارخانه با تاکید براینکه باید پیگیری لازم صورت گیرد، عنوان کرد مسئولان مربوطه که باید این سرمایه را حفظ،نظارت و مراقبت می کردند، امروز باید پاسخگو باشند.

نساجی مازندران گذشته پرافتخاری دارد و سال های سال جوانان بیشماری را از استان های مختلف در خود جای داده بود، تا آنکه خصوصی سازی و بهتر آنکه خصوصی خواری تیشه به ریشه این کارخانه قدیمی زد.

اوایل دهه ۹۰ بود که متولیان امر کارخانه نساجی را به سرمایه گذاری واگذار کردند و قرار بود با توسعه کارخانه دو هزار شغل ایجاد کند و یک دهه بعد از این وعده و وعیدها، نه تنها وعده ها محقق نشد بلکه اکنون بیش از ۴۰۰ کارگر فقط در یک کارخانه نساجی مشغول کار هستند.

در حال حاضر چراغ کارخانه شماره ۳ نساجی روشن است و بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر سفره هایشان از این واحد تولیدی رنگین می شود. بازدید سرزده رئیس قوه قضاییه از این واحد تولیدی ظلم رفته سال های گذشته در این واحد تولیدی را نمایان ساخت و سرانجام مقرر شد ظرف دو ماه و نیم گذشته وضعیت مالکیت کارخانه نساجی تعیین تکلیف شود تا کارگران و مدیران از آن راضی شوند.

نساجی مازندران از اوج تا موج؛ بارقه امید در دل نساج ها

همچنین در این بازدید برای از سرگیری خط تولید کارخانه که متوقف شده بود، دستورات لازم از سوی رئیس دستگاه قضا صادر شد و به نظر می رسد ماه های آینده خبرهای خوشی از صنعت نساجی به گوش رسد.

خصوصی سازی در مازندران چیزی جز تخریب و اخراج نبوده است
نصراله دریابیگی دبیر خانه کارگر مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت نساجی مازندران با تقدیر از ورود آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه به کارخانه نساجی گفت: در مازندران کلیه واگذاری های بخش خصوصی طی دو دهه اخیر چیزی جز تخریب، از بین رفتن منابع و اخراج کارگران نداشته است.

وی ادامه داد: یکی از واحدهایی که در گذشته در مازندران بیش از هفت هزار کارگر داشت، نساجی مازندران بود و از سه کارخانه دو واحد شامل نساجی شماره دو یا طبرستان و گونی بافی کاملا تعطیل شده است.

وی با اظهار اینکه نساجی شماره سه زمانی هزار و۸۰۰ کارگر داشت و امروز شمار آن به ۲۵۰ نفر تقلیل یافت، واگذاری ان را خلاف دانست و گفت: این کارخانه به یک شرکت خارجی واگذار شده و اکنون نیز مالکیت آن مشخص نیست.

دریابیگی با تقدیر از دستور ویژه حجت الاسلام رئیسی رئیس قوه قضاییه برای مشخص شدن وضعیت مالکیت کارخانه گفت: همچنین مسئولان استان وشهرستان سعی کردند با تعیین مدیری کارامد طی یکسال گذشته اقدامات خوبی در این کارخانه انجام شود و اکنون کارگران این کارخانه دغدغه معیشت، حقوق و عیدی وپاداش را ندارند.

دبیر خانه کارگری مازندران ادامه داد: قطعا دستورات و پیگیری های رئیس قوه قضاییه منجر به شکوفایی ورونق دوباره کارخانه نساجی خواهد شد و بارقه امید در دل مردم ایجاد شده است.

نساجی مازندران به روزهای اوج گذشته می اندیشد و قطعا دستور ویژه رئیس دستگاه قضا می تواند روحی تازه به کالبد نیمه جان نساج ها بدمد و دوباره نام صنعت نساجی مازندران را در ایران و خاورمیانه طنین انداز کند.

شرایط کنونی کارخانه مطلوب است
فرشباف مدیر کارخانه نساجی مازندران با بیان اینکه وضعیت کارخانه شماره سه نساجی استان خوب و مطلوب است، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حال حاضر شرایط این کارخانه خوب و ایده آل است و به خوبی در حال فعالیت است.

وی با عنوان اینکه تولید کارخانه در گذشته کم بود، افزود: در حال حاضر شرایط تولید کارخانه نرمال شده و تمام معوقات را در حال پرداخت هستیم و اگر حاشیه های بیرونی اجازه دهند، وضعیت وشرایط روز به روز بهتر می شود و نساجی به دوران اوج برخواهد گشت.

در حال حاضر شرایط تولید کارخانه نرمال شده و تمام معوقات را در حال پرداخت هستیم و اگر حاشیه های بیرونی اجازه دهند، وضعیت وشرایط روز به روز بهتر می شود و نساجی به دوران اوج برخواهد گشت

مدیر کارخانه نساجی مازندران یادآور شد:  در حال حاضر تقاضا داریم وامی که به شرکت داده شد، از ذمه کارگران برداشته شود و به ذمه شرکت گذاشته شود.

وی با بیان اینکه وام بابت حقوق ۴۱۵ کارگر به شرکت پرداخت شده بود، رقم آن را بیش از دو میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اکنون با احتساب سود و غیره به بیش از هفت میلیارد تومان رسید و وقتی که این وام به عنوان حقوق پرداخت شد نباید در ذمه کارگران باشد.

فرشباف با عنوان اینکه کارگران توان پرداخت تسهیلات را ندارند، گفت: در حال حاضر به دلیل عدم پرداخت وام، تمامی کارگران به نوعی ممنوع المعامله هستند و نمی تواند کاربانکی انجام دهند و یا تسهیلات دریافت کنند.

نساجی مازندران از اوج تا موج؛ بارقه امید در دل نساج ها

مدیر کارخانه نساجی با اظهار اینکه عمده تولیدات کارخانه شامل پرده وملحفه است، افزود: انواع پارچه با تکنولوژی جدید در این کارخانه قابلیت تولیددارد.

وی گفت: کارخانه نساجی که تا پایان سال ۹۷ درحال تعطیل شدن کامل بود و هر روز با احتساب های کارگری و غیره مواجه بود اما اکنون به رغم شرایط کرونایی ومشکلات، حدود ۵۰۰ کارگر در آن ارتزاق می کنند و حقوقشان را به موقع دریافت می کنند.

فرشباف یادآور شد: همچنین ماشین آلاتی که ۲۰ سال در انبارها در حال خاک خوردن و از بین رفتن بود، دوباره راه اندازی شد و بخش بافندگی آن نصب شد و بخش رنگرزی نیز به زودی راه اندازی خواهد شد.

مدیر کارخانه نساجی مازندران یادآور شد: تا شش ماه آینده خط رنگرزی نساجی مازندران فعال خواهد شد و تمام سعی ما این است که با تلاش پرسنل، کارخانه را سرپا نگه داریم.

وی درباره حمایت و سرمایه گذاری بنیاد برکت گفت: بنیاد برکت سال گذشته اقدام به سرمایه گذاری کرده بود واین کار منجر به سرعت کارها شده است.

ضرب العجل رئیس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف مالکیت کارخانه
حجت‌الاسلام رئیسی رئیس قوه قضاییه نیز در بازدید سرزده از نساجی مازندران بر ضرورت رونق تولید و احیای کارخانه‌هایی ازجمله نساجی مازندران تأکید کرد و گفت: قرار بود مالک کارخانه نساجی نسبت به فعال کردن و ایجاد دو هزار شغل اقدام کند که نکرد و روزبه‌روز وضعیت کارخانه بدتر و سرانجام تعطیل شد.

رئیس قوه قضاییه با عنوان اینکه قرار شد ظرف مدت دو ماه ونیم وضعیت مالکیت کارخانه در هیئت داوری و قضایی بررسی و رسیدگی شود، بر لزوم راه‌اندازی خط تولید کارخانه نساجی مازندران تأکید کرد و گفت: تا شش ماه آینده باید خط تولید آن راه‌اندازی شود.

نساجی مازندران به روزهای خوش می اندیشد  و به نطر می رسد با تعیین تکلیف وضعیت مالکیت و راه اندازی خط تولید جدید، امید به قائمشهر که شهر خسته نام دارد، برگردد.

کد خبر: ۷۹٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha