۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و بنگلادش اجرایی شود
معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش؛

توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و بنگلادش اجرایی شود

در دیدار کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش، ضمن بررسی راهکارهای توسعه همکاری، بر لزوم اجرای توافقنامه تجاری دو کشور تاکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، جولیا معین، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش با حضور در محل اتاق ایران با محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این جلسه رایزنی در خصوص همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور، زمینه‌ها و امکانات لازم برای توسعه تجارت دو کشور ایران و بنگلادش نیز موردبررسی قرار گرفت.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این دیدار ضمن استقبال از توسعه روابط دوجانبه تجاری دو کشور، برخی ضعف‌ها و مشکلات موجود در همکاری‌های تجاری دو کشور را برشمرد و گفت: تجارت ایران و بنگلادش در حالی حجم پایینی دارد که اراده سیاسی خوب دو کشور، تمایل بخش خصوصی و ظرفیت‌های موجود برای همکاری، خلاف آن را نشان می‌دهد و رسیدن به حجم تجارت ۱ میلیارد دلاری، حداقل میزانی است که با توجه به روابط خوب دو کشور انتظار می‌رود.

او معتقد است: توسعه روابط تجاری دو کشور نیازمند یک بررسی و شروعی دوباره است.

کرباسی افزود: بخش خصوصی ایران در همه زمینه‌ها به‌ویژه در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک آماده همکاری با فعالان اقتصادی بنگلادش است.

او یکی از موانع عمده روابط دو کشور را مسائل بانکی برشمرد و اضافه کرد: این مانع می‌تواند با ایجاد سازوکارهایی همچون جهت تهاتر کالا مرتفع شود، چراکه همکاری دو کشور به لحاظ صادرات و واردات می‌تواند در موازنه خوبی قرار گیرد. در ضمن لازم است توافقنامه تجارت ترجیحی که سال‌ها پیش به امضای دو کشور رسیده است، به اجرا گذاشته شود و در صورت لزوم موردبازنگری قرار گیرد.

کرباسی همچنین به فرصت‌های مذاکرات تجاری در جریان برگزاری اجلاس وزرای گروه دی ۸ در انتهای سال میلادی جاری در داکا اشاره کرد و افزود: با توجه به دعوت فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع کشور بنگلادش، اتاق ایران در صورت استقبال فعالان اقتصادی، این آمادگی را دارد هم‌زمان با برگزاری این اجلاس، هیاتی تجاری متشکل از فعالان اقتصادی به کشور بنگلادش اعزام کند. ازاین‌رو لازم است تاریخ دقیق برگزاری این اجلاس و برنامه‌های جانبی آن از سوی کشور بنگلادش هر چه زودتر اعلام شود تا بتوان برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم به عمل آید.

در ادامه این دیدار، صبور حسین، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران نیز ضمن اشاره به قرابت‌های فرهنگی و تاریخی دو کشور مسلمان و همچنین از دست رفتن فرصت‌های همکاری در سال‌های گذشته، ارتقای تجارت دو کشور با تلاش بخش خصوصی را امکان‌پذیر دانست.

صبور حسین با تأکید بر اینکه بخش خصوصی می‌تواند فارغ از موضوعات و مسائل ناشی از سیاست و تحریم‌ها، پیوندهای اقتصادی را توسعه دهد، گفت: دو کشور می‌توانند انگیزه‌های زیادی برای همکاری داشته باشند. کشور بنگلادش با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای خود، نیازهای زیادی ازجمله در بحث پتروشیمی دارد و ایران نیز در حوزه‌های مختلف می‌تواند نیازهای خود را از طریق بازار بنگلادش تأمین کند.

 به گفته او سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان دو کشور نیز باید موردتوجه جدی قرار گیرد.

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران با تأکید بر اهمیت راه‌اندازی اتاق مشترک بازرگانی ایران و بنگلادش، خواستار پیگیری اتاق ایران در این خصوص شد و پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه فعالان اقتصادی دو کشور از شناخت کافی بابت فرصت‌های اقتصادی موجود میان دو کشور برخوردار نیستند، اتاق ایران با همکاری سفارت بنگلادش سمینار آشنایی با فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری را با حضور هیاتی از فعالان اقتصادی بنگلادشی برگزار کند.

در پایان دو طرف بر لزوم پیگیری موضوع اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی امضاشده میان دو کشور، پیگیری ایجاد شرایط تأسیس اتاق مشترک بازرگانی از سوی اتاق ایران، همکاری در برگزاری سمینار فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و بنگلادش در تهران، اعلام تاریخ دقیق اجلاس دی ۸ و برنامه‌های جانبی در داکا از سوی سفارت، همکاری جهت تبادل هیات‌های تجاری میان دو کشور و همچنین همکاری جهت رفع مشکلات و موانع بر سر راه فعالیت تجار دو کشور و ارتقای سطح تجارت تأکید کردند.

کد خبر: ۷۹٬۴۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha