۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
آخرین جزئیات تولید واکسن کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام(ره)/ ایران قطب تولید واکسن در منطقه می شود
رئیس مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره):

آخرین جزئیات تولید واکسن کرونا در ستاد اجرایی فرمان امام(ره)/ ایران قطب تولید واکسن در منطقه می شود

کاشان - نیکی ملکی، رئیس مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: ایران به زودی به قطب تولید واکسن در منطقه تبدیل خواهد شد.

هادی نجف زاده ؛ واکسن آنلاین: بیش از یک سال است که از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد و در این میان مردم به همراه نهادهای مردمی و انقلابی با تمام وجود در میدان مبارزه با کرونا حاضر شده اند.

حضور فعال گروه های جهادی در گندزدایی، تهیه بسته‌های معیشتی و بهداشتی و همچنین انجام خدمات بهداشتی و درمانی نمونه‌ای از فعالیت های گروه های جهادی در میدان مبارزه با کرونا بوده و هست.

اما از سوی دیگر نهادهای انقلابی هم با توجه به رسالت وجودی خود جانانه و با تمام وجود در کنار مردم و کادر بهداشتی و درمانی ایستادند و مبارزه کردند تا به سهم خود هر چند کوچک دین خود را به مردم و انقلاب ادا کنند.

به گفته تمامی کارشناسان مهمترین نقطه قوت ایران در مبارزه با ویروس منحوس کرونا با وجود تمام تحریم‌ها، مشکلات، سختی‌ها و ظلم هایی که از طرف نظام استکبار بر آنها وارد شده بود، حضور فعال همین گروه‌های جهادی و نهادهای انقلابی بود که خارج از مسائل اداری و معمول و بر حسب وظیفه انقلابی و مردمی خود پای در کارزار مبارزه با کرونا گذاشتند.

در این میان یکی از نهادهایی که از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا جانانه در میدان مبارزه با کرونا در کنار مردم بود و ماند و هنوز هست، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) است که این روزها حرکت جهادی این نهاد مردمی و انقلابی با واکسن ایرانی کرونا بیشتر برای مردم عیان شده است.

برای اطلاع از فعالیت های این ستاد به خصوص در مورد واکسن کرونا گفت و گویی با حجت نیکی ملکی رئیس مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) انجام داده ایم.

جناب آقای دکتر! مقداری درباره فعالیت های ستاد در ابتدای شیوع ویروس کرونا بفرمائید.
از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در حوزه های مختلف برای مقابله با پاندمی کرونا وارد شد که تولید و توزیع مواد ضدعفونی کننده و تاسیس کارخانه ماسک سازی در آن زمان از جمله این فعالیت‌هاست؛ به عبارتی از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا تمام امکانات و فعالیت های ستاد برای مقابله با این بیماری متمرکز شد و این روند تاکنون ادامه دارد.

آیا تولید واکسن هم در حوزه همین فعالیت هاست؟!
بله، یکی از مهمترین فعالیت هایی که مدنظر ستاد اجرایی قرار گرفت، تولید واکسن بود.

دقیقا از چه زمانی به فکر تولید واکسن افتادید؟
بحث واکسن کرونا از اوائل سال ۱۳۹۹ و از چهارم یا پنجم فروردین به صورت جدی مطرح و فعالیت های تحقیقاتی آن آغاز شد.

در بحث فعالیت های تحقیقاتی واکسن کرونا در آن زمان با توجه به اینکه گونه جدید ویروس ناشناخته بود آیا مشکلی ایجاد نشد؟
ما در این زمینه خوشبختانه مشکلی نداشتیم چراکه تیمی از زبده‌ترین محققان، پژوهشگران و دانشمندان کشور در تیم تحقیقاتی واکسن کرونا مشارکت داشتند. فعالیتهای تحقیقاتی بر روی ۶ پلت فرم آغاز شد و در نهایت پلت فرم ویروس کشته شده به مرحله تستهای پیش بالینی رسید.

آیا سابقه و توانایی ۱۰۰ ساله ایران در امور تحقیقاتی و تولید واکسن در پلت فرم ویروس ضعیف شده، در انتخاب این پلت فرم برای واکسن کرونا هم موثر بوده است؟
اینکه سابقه ایران در تولید واکسن درخشان است شکی در آن نیست چرا که بسیاری از واکسن هایی که ما از کودکی استفاده کرده و می کنیم تولید داخل و بر پلت فرم ویروس ضعیف شده است ولی در واکسن کرونا چون ویروس جدید کرونا ناشناخته بود برای واکسن باید فعالیت های تحقیقاتی کامل انجام می شد و بر همین مبنا بعد از مراحل تحقیقاتی تست واکسن بر روی حیوانات که ساختار ژنتیک آنها مشابه انسان است، انجام شد که خوشبختانه نتایج آن بسیار خوب و قابل توجه بود.

آیا مراحل تحقیقاتی و آزمایش بر روی حیوانات زیر نظر نهادهای بهداشتی بود؟
بله، تمام مراحل انجام شده زیر نظر مستقیم کارشناسان بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت انجام گرفت و آزمایش های انجام شده بر روی حیوانات هم همین گونه بود؛ بعد از انجام موفقیت‌آمیز تست‌های حیوانی، فرآیندهای لازم برای کسب مجوز از کمیته اخلاق وزارت بهداشت برای  آزمایشهای بالینی بر روی انسان نیز انجام شد تا اینکه در نهم دیماه امسال اولین تزریق بر روی انسان برای تست واکسن کرونای ایرانی انجام شد.

سازمان غذا و داروی ایران به عنوان یکی از سخت گیرترین سازمان های غذا و دارو در منطقه و حتی جهان ما را ملزم به رعایت بالاترین استاندارهای جهانی کرده بود؛ از این رو بعد از تایید اجرایی این استاندارها مجوز تست های بالینی صادر شد

آیا کمیته اخلاق وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو مماشاتی هم برای انجام مراحل تست های انسانی داشتند؛ یعنی اینکه برای تست بالینی انسانی از استاندارهای تولید واکسن عقب نشینی کرده باشند.
به هیچ عنوان؛ کمیته اخلاق وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سخت ترین استاندارها را برای اعطای مجوز تست بالینی از ما خواستند. حقیقت این است که چون باید مردم به واکسن ایرانی اعتماد داشته باشند مجموعه محققان و پژوهشگران ما در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تولید و تست های حیوانی واکسن کرونا را با بالاترین استاندارهای موجود در سطح جهان و در حد اعلا انجام دادند و سازمان غذا و داروی ایران به عنوان یکی از سخت گیرترین سازمان های غذا و دارو در منطقه و حتی جهان ما را ملزم به رعایت بالاترین استاندارهای جهانی کرده بود؛ از این رو بعد از تایید اجرایی این استاندارها مجوز تست های بالینی صادر شد.

البته همکاران شما هم اولین افرادی بودند که این واکسن بر روی آنها تست شد.
بله دقیقا، به جز دختر آقای مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) دو نفر دیگر از مدیران ارشد این نهاد نیز واکسن اولیه را دریافت کردند.

مراحل تست انسانی چگونه گذشت؟
مرحله اول تست بالینی واکسن ایرانی کرونا بر روی ۵۶ داوطلب انجام شد که این افراد دو دُز دریافت کردند که شکر خدا حال تمامی آنها خوب و مساعد گزارش شده است.؛ دُزهای تزریق شده واکسن کرونای ایرانی در دو نوبت روز صفر و روز چهاردهم بر روی داوطلبین انجام شد که هیچگونه عوارض حاد و جانبی در آنها گزارش نشده است.

در مورد تولید انبوه واکسن ایرانی ستاد اجرایی فکری شده است؟
بله، به دلیل اینکه در نتایج تست های بالینی این واکسن بسیار امیدوار بودیم از همان روزهای شروع آزمایش بالینی فعالیت های لازم برای تامین زیرساخت های تولید انبوه واکسن کرونا را مهیا کردیم‌.

یکی از مهمترین نقاط قوت واکسن کرونای ایرانی این است که زیرساخت های لازم برای تولید انبوه آن ایجاد شده است و هر زمان که مجوز تولید آن توسط وزارت بهداشت صادر شود می توان به سرعت آن را انجام داد.

آیا پیش تولید هم برای واکسن کرونای ایرانی انجام شده است؟
ما تولید واکسن کرونای ایرانی را در سه مرحله تعریف کرده ایم. مرحله اول تولید آزمایشگاهی است که همین واکسن هایی است که به داوطلبین تست بالینی تزریق شده است؛ مرحله دوم تولید واکسن کرونای ایرانی به صورت نیمه صنعتی است که ظرفیت خط تولید در این مرحله بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا دو میلیون دُز در ماه است و به محض اعلام نتایج تست های بالینی و موفقیت آمیز بودن تستها تولید نیمه صنعتی آغاز می شود و اما مرحله سوم تولید صنعتی است که ظرفیت تولید تا هفت برابر مرحله نیمه صنعتی افزایش می یابد.

فکر می کنم ایجاد زیرساخت های تولید صنعتی طی هفته ها و ماه های گذشته انجام شده است، درست است؟
بله، مجموعه خط تولید صنعتی واکسن کرونا با همت بخش فنی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و با فعالیت شبانه روزی و جهادی آنها طی ۵۰ روز منطبق بر بالاترین استاندارهای لازم در سطح جهانی ساخته شد و خط تولید هم در آن راه اندازی شد.

لطفا جزئیاتی بیشتر از خط تولید صنعتی واکسن کرونای ایرانی بفرمائید.
بخش زیادی از تجهیزات و دستگاه های این خط تولید در ایران تولید و تعدادی هم از خارج کشور وارد شد و هم اکنون آماده راه اندازی است؛ امیدواریم بعد از مراحل تست بالینی بتوانیم از ابتدای خردادماه تولید صنعتی و انبوه واکسن کرونای ایرانی را آغاز کنیم.

ظرفیت تولید این خط تولید چقدر است؟
پیش بینی می کنیم با راه اندازی این خط تولید بتوانیم در ماه ۱۲ تا ۱۵ میلیون دُز واکسن کرونای ایرانی تولید کنیم.

برنامه برای صادرات هم داریم ولی تا رفع نیاز داخل کشور و هموطنانمان در داخل کشور حتی یک دُز هم به بیرون از مرزها صادر نمی کنیم به محض واکسیناسیون تمام هموطنانمان صادرات واکسن را با اعطای مجوز از طرف وزارت بهداشت انجام می دهیم

آیا برنامه ای هم برای صادرات واکسن تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) دارید؟
این خط تولید جوابگوی نیاز داخل کشور خواهد بود و با توجه به برنامه ریزی و با پیش بینی انجام شده امیدواریم در نیمه دوم سال آینده همه مردم ایران واکسینه شوند؛ بله، برنامه برای صادرات هم داریم ولی تا رفع نیاز داخل کشور و هموطنانمان در داخل کشور حتی یک دُز هم به بیرون از مرزها صادر نمی کنیم. به محض واکسیناسیون تمام هموطنانمان صادرات واکسن را با اعطای مجوز از طرف وزارت بهداشت انجام می دهیم.

آیا کشوری برای خرید واکسن ایرانی کرونا درخواست داده است؟
بله چند کشور درخواست هایی داده و مذاکراتی هم برای صادرات به برخی دیگر از کشورها در حال انجام است که به محض اینکه قطعی شود اسامی کشورها اعلام می شود.

بعد از اپیدمی کرونا آیا از این امکانات و خط تولید واکسن استفاده می شود؟
به طور قطع همین گونه خواهد بود. همانطور که پیشتر گفته شد کشور ما در زمینه فعالیت های تحقیقاتی و تولید واکسن سابقه ای بسیار درخشان با قدمت ۱۰۰ ساله دارد.

بعد از اپیدمی کرونا و انجام تولیدات لازم برای واکسن کرونا تمام این امکانات و خط های تولید برای تولید دیگر واکسن ها برای بیماری های دیگر استفاده می شود که این واکسن ها هم دامی و هم انسانی خواهد بود.

با توجه به سخنان شما آینده ای روشن برای صنعتی واکسن سازی ایران می توان پیش بینی کرد.
بله، ان شاء الله بعد از کرونا و با برنامه ریزی های انجام شده ایران قطب تولید واکسن در منطقه می شود.

سخن پایانی؟!
تمامی فعالیت های انجام شده در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بر مبنای اعتماد به تخصص و دانش بومی و دانشمندان وطنی شکل گرفته است. همانطور که این نهاد انقلابی در فعالیت های اقتصادی عزم جدی برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در موضوع اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و راه اندازی کارخانه ها و کارگاه های تولیدی راکد دارد در بخش حمایت از علوم و فناوری و نخبگان وطنی هم تمام تلاش و همت خود را به خرج می دهد تا نیازهای داخلی در حوزه های مختلف بهداشتی، درمانی، صنعتی، فناوری و غیره را تامین کند.

از این رو ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از تمامی جوانان، محققان، دانشمندان و پژوهشگران که در عرصه های مختلف طرح های تعریف شده و موجه دارند، حمایت می کند.

کد خبر: ۷۹٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha