۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
۴ میلیون واحد مسکونی کم داریم
رئیس کمیسیون عمران مجلس:

۴ میلیون واحد مسکونی کم داریم

رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بیش از چهار میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم، گفت: اگر سیاست‌گذاری درستی نکنیم باید شاهد موج‌های جدیدی از افزایش قیمت مسکن در کشور باشیم.

به گزارش بازار، محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره علت عدم اعمال تحولات ساختاری در بودجه ۱۴۰۰ گفت: هم در لایحه دولت و هم در بررسی‌های مجلس، متاسفانه تغییر ساختاری در بودجه شکل نگرفته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: ما همچنان بودجه‌ای را می‌نویسیم که درصد قابل توجهی از آن به سمت هزینه‌های جاری است و متاسفانه فقط ۱۵ درصد به بخش عمران تخصیص پیدا می‌کند که معمولاً این موضوع هم در اولویت نیست.

وی با انتقاد از تعدد پروژه‌های عمرانی و عدم اولویت بندی آن‌ها یادآور شد: ما حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی از سالهای گذشته داریم که متوسط عمر این پروژه‌ها بالای ده سال است و هنوز هم به نتیجه نرسیدند و فقط به هزینه‌های دولت اضافه می‌کنند.

رضایی تصریح کرد: ساختار سازمان برنامه و بودجه طوری است که برای کسی که قرار است پروژه‌ای انجام دهد و باید جوابگو باشد هیچ جایگاه و نقشی در تخصیص اعتبارات پیش بینی نشده و همین باعث می‌شود پروژه‌های بدون اولویت در کشور اجرایی شوند و در مقابل اجرای پروژه‌های مهم به تعویق بیفتد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه انتشار اوراق برای استفاده از درآمدهای آینده عملاً دولتهای بعدی را بدهکار می‌کند، افزود: متاسفانه این اوراق به شکل نقدی در اختیار پیمانکار قرار نمی‌گیرد و ضرر سنگینی به پروژه‌های عمرانی وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه درآمدهای فعلی کشور از محل مالیات، فروش نفت و اموال اضافی دولت و اوراق تأمین می‌شود، گفت: فروش اوراق صرفاً باری است که بر دوش دولت‌های آینده گذاشته می‌شود و فروش نفت و مالیات هم که صرف هزینه‌های جاری کشورمان و حقوق کارمندان می‌شود.

رضایی اظهارکرد: در کنار ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی که می‌تواند اقتصاد کشور را تکان دهد ۳۶۰ هزار میلیارد تومان نیز برای تولید مسکن تخصیص داده شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس حرکت نقدینگی‌های سرگردان به سمت پروژه‌های عمرانی و مسکن به منظور تأمین اعتبارات این بخش را ضروری دانست و بر آن تأکید کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم، گفت: اگر سیاست گذاری درستی نکنیم باید شاهد موج‌های جدیدی از افزایش قیمت مسکن در کشور باشیم.

کد خبر: ۷۹٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha