۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
شهروندان و مسئولان در یک بام ولی در دو هوا | «حال» مردم کجا و «قال» رئیس کل کجا؟!
نظر کارشناسان درباره وضعیت واقعی اقتصاد کشور

شهروندان و مسئولان در یک بام ولی در دو هوا | «حال» مردم کجا و «قال» رئیس کل کجا؟!

با وجودی که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است از رکود خارج شده ایم اما خبرگان اقتصادی و نمایندگان مجلس می گویند؛ مردم، فعالان اقتصادی و بازار باید در این زمینه قضاوت کنند چرا که به قول رئیس جمهور ملاک وضعیت اقتصادی جیب مردم است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: خروج از رکود اقتصادی خبری بسیار خوشحال کننده است، اما با توجه به اینکه اکنون مردم و بنگاههای اقتصادی همچنین فعالان بازار در بخش های مختلف تحت فشار قرار دارند این خبر هرچند امیدوار کننده است اما به قول کارشناسان باید مردم آن را لمس کنند. فشاری که در پی تحریم های ناجوانمردانه گرفتاریهای زیادی را هم برای مردم و هم مدیران دولتی ایجاد کرده است. چرا که خیلی از کارگاه ها، بنگاههای اقتصادی، مشاغل و کسب و کارها به دلیل هزینه های بالای تولید، رشد نرخ تورم، بیماری کوئید ۱۹ و ... تعطیل و یا با حداقل ظرفیت فعالیت می کنند.

هر چند مدیریت درست و کارشناسی اقتصادی می تواند بر رشد اقتصادی و رونق بخشی تولید و ... کمک کند اما ناکارآمدی های مدیریتی باعث شده است تا اقتصاد کشور در رکود بسر برد. در این میان اخیرا رئیس کل بانک مرکزی، اعلام کرده است؛ از رکورد خارج شده ایم. این خبر مسرت بخش اگرچه روزنه های امید را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است اما با توجه  مشکلات موجود و نیز فشاری که بر اقتصاد کشور حاکم است نیازمند بررسی است.

مثبت شدن رشد اقتصادی کشور که رئیس کل بانک مرکزی از آن می گوید دستاوردی قابل توجه است اما معلوم نیست با تورمی که اکنون کشور را فرا گرفته مدیریت اقتصادی و برنامه ریزی ها برای تداوم چنین رشدی در کشور چگونه باشد

مثبت شدن رشد اقتصادی کشور که رئیس کل بانک مرکزی از آن می گوید دستاوردی قابل توجه ای است اما معلوم نیست با تورمی که اکنون کشور را فرا گرفته است مدیریت اقتصادی و برنامه ریزی ها برای تداوم چنین رشدی در کشور چگونه باشد.

رییس کل بانک مرکزی اخیرا گفت: براساس گزارش اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور، که از فصل دوم سال جاری مثبت شده بود، در سه ماهه سوم سال نیز مثبت بوده است و این بیانگر آن است که اقتصاد ایران از رکود خارج شده است. طبق گفته همتی  رشد ۳.۹+ درصد با نفت و ۲.۹ + درصد بدون نفت در سه ماهه سوم سال ثبت شده است. بنابراین، اقتصاد در دو فصل متوالی دوم و سوم سال ۱۳۹۹ رشد مثبت داشت. در چنین شرایطی امروز با اطمینان می‌توان از گذر اقتصاد ایران از دوره سخت تحریم و رکود ناشی از آن و ورود به دوره رشد مجدد اقتصادی خبر داد. از طرفی  با توجه به تداوم تحریم حداکثری علیه ایران و شیوع کرونا، که موجب رکود و رشد منفی شدید در بسیاری کشورها شده است، رشد حاصله مهم و حاصل اجرای اقتصاد مقاومتی و نماد جهش تولید در شرایط تحریم است.  به گفته وی این اتفاق خوب نتیجه مقاومت مردم، قدرت انعطاف اقتصاد ایران در مقابل شوک‌های وارده به آن است و امیدوارم فصل‌های آینده نیز رشد اقتصاد تداوم پیدا کند.

مردم و فعالان اقتصادی باید خروج از رکود و رشد اقتصادی را لمس کنند
سخنان رئیس کل بانک مرکزی درباره مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی کشور در حالی مطرح است که عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» می گوید: نکته ای که آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص خروج کشور از رکود به آن اشاره کرده و مورد تاکید قرارداده است باید سنجیده و قابل درک برای عموم باشد، زیرا همانطور که آقای رئیس جمهور گفته است "ملاک تورم جیب مردم است"  بنابراین مثبت شدن رشد اقتصادی باید به وضوح برای مردم نمایان شود که چگونه از رکود خارج شده ایم و نشانه های آن چیست؟

خبرخروج از رکود آن هم از سوی رئیس کل بانک مرکزی هرچند باید به فال نیک گرفته شود اما آن گونه که مشاهده می شود خیلی ازبنگاههای اقتصادی و کسب و کارها این روزها شرایط سختی را سپری می کنند. از طرفی مردم نیز به دلیل رشد بالای تورم، کاهش ارزش پول ملی و گرانی هایی که زندگی را برای آنها سخت کرده نالان هستند

علی رضا سلیمی، با بیان اینکه چنین خبری(خروج از رکود با مثبت شدن رشد اقتصادی درکشور) آن هم از سوی رئیس کل بانک مرکزی به عنوان مدیر عالی رتبه و متخصص اقتصاد پولی هرچند باید به فال نیک گرفته شود اما آن گونه که مشاهده می شود خیلی ازبنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارها این روزها شرایط سختی را سپری می کنند. از طرفی مردم نیز به دلیل رشد بالای تورم، کاهش ارزش پول ملی و گرانی هایی که زندگی را برای آنها سخت کرده نالان هستند. با این وجود معلوم نیست که مثبت شدن رشد اقتصادی در کشور آیا ادامه دار خواهد بود یا نه. البته رشد اقتصادی ۲ درصدی با وجودی که باید به آن امیدوار بود اما این رقم چنانچه ادامه دار نباشد نمی تواند مشکلات اقتصادی حل کند.  بنابراین برنامه ریزی ها و مدیریت اقتصادی باید طوری انجام شود که این رشد مستمر باشد.

قضاوت ایجاد رشد اقتصادی با مردم، بازار و فعالان اقتصادی است
وی با اشاره به اینکه اعلام آمار شاخص های اقتصادی چون رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم، بهبود معیشت و...باید به گونه ای باشد که مردم آن را به خوبی حس کنند، افزود: به نظر می رسد خود بازار، فعالان اقتصادی و مردم باید در مورد رشدی که در اقتصاد ایجاد می شود، قضاوت کنند چرا که محاسبات آماری از سوی مراجع آمار به راحتی می تواند انجام شود اما نتیجه ای که مردم از آمارها باید ببینند شرط اصلی است.

انتشارهرگونه آماری از رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم و... آنگونه که تحولی را در اقتصاد کشور و خانوارها ایجاد کند خوشایند و باعث خوشبختی است اما ملاک ارزیابی و سنجش ها  آن مردم هستند

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته انتشار هرگونه آماری از رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم و... آنگونه که تحولی را در اقتصاد کشور و خانوارها ایجاد کند خوشایند و باعث خوشبختی است اما ملاک ارزیابی و سنجش ها دقیق همانطور که گفته شد مردم هستند.

اعلام آمادگی مجلس برای کمک به دولت 
سلیمی به جلسه دیروزمجلس شورای اسلامی با دو وزیر صمت و کشاورزی که با هدف ایجاد راه حل و رفع مشکلات وضعیت اقتصادی کشور بخصوص تامین نیازهای اساسی خانوارها برگزارشد اشاره کرد واظهارداشت: طی جلسه ای که با آقای خاوازی وزیر کشاورزی و آقای رزم حسینی وزیر صمت داشتیم، مشکلات اقتصادی و تلاش برای بهبود معیشت مردم و رونق اقتصادی مطرح شد و اعلام کردیم؛ مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل دارد برای حل مشکلات مردم و وضعیت اقتصادی کشور دولت را با جدیت همراهی کند و از هر کمی که نیاز است دریغ نخواهد کرد.

محمدباقر صدری، عضو انجمن اقتصاددانان ایران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در این باره گفت: طی چند سال اخیربه دلیل مدیریت ناکارآمد اقتصادی در کشور سفره مردم کوچک شده است و مسئولان  تلاشی برای بهبود معیشت مردم آنگونه که باید و باشد نکرده اند.

رشد اقتصادی در کشور باید طوری باشد که مردم نتایج آن را بر فعالیت های اقتصادی و سفره خود ببینند. این در حالی است که قیمت همه کالاها و خدمات در بازار روز به روز بیشتر می شود ومردم توان تامین مایحتاج و سبد مصرفی خانوار را ندارند

 وی با بیان اینکه نرخ تورم اکنون در کشور بالاست ومردم و فعالان اقتصادی شرایط خوبی را سپری نمی کنند افزود: رشد اقتصادی در کشور باید طوری باشد که مردم نتایج آن را بر فعالیت های اقتصادی و سفره خود ببینند. این در حالی است که قیمت همه کالاها و خدمات در بازار روز به روز بیشتر می شود و مردم توان تامین مایتاج و سبد مصرفی خانوار را ندارند.

نقدینگی جذب تولید نشده است
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: نقدینگی طی چند سال اخیر به دلیل ناکارآمدی های مدیران، رشد سرسام آوری داشته است، و هیچ اقدامی برای هدایت آن به بخش تولید نشده است بنابراین رشد اقتصادی در صورتی افزایش می یابد که نقدینگی افسار گسیخته جذب بخش تولید و بنگاههای اقتصادی کشور شود.  

بنا به این گزارش، طبق گفته کارشناسان اقتصادی؛ بانک مرکزی درحالی از مثبت شدن رشد اقتصادی کشور خبر می دهد که خیلی از بنگاههای اقتصادی کشور همچنان شرایطی مناسب و مساعدی را ندارند. به عقیده خبرگان اقتصادی چنانچه نقدینگی سیل آسا با برنامه ریزی دقیق جذب بخش تولید شود اقتصاد کشور در مسیر رشد قرار می گیرد.

کد خبر: ۷۹٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha