۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
مرغ در اوج؛ گرانی همچنان می‌تازد
بازار گزارش می‌دهد؛

مرغ در اوج؛ گرانی همچنان می‌تازد

اردبیل- قیمت مرغ در اردبیل همچنان بالا است. نه از وفورش در بازار خبری هست و نه از ارزان شدنش. مردم هم حالا نه رغبتی و نه وضعیت اقتصادی خوبی دارند که بخواهند سراغی از مرغ بگیرند.

نرگس محمدی؛ بازار: قیمت مرغ در اردبیل همچنان بالا است. نه از وفورش در بازار خبری هست و نه از ارزان شدنش. مردم هم حالا نه رغبتی و نه وضعیت اقتصادی خوبی دارند که بخواهند سراغی از مرغ بگیرند.

مرغی که روزی به قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رفت حالا در آسمان گرانی می‌تازد و کیلویی ۲۶ هزار تومان به فروش می رسد و از قضا، هوای پایین آمدن را هم ندارد.

اگر مرغ مازاد در استان داریم چرا قیمت‌ها هرروز بالاتر می‌رود
علی مصفا شهروند اردبیلی می‌گوید؛ روزگار سختی شده است. گرانی‌های اخیر بی‌سابقه است و هیچ‌کس هم به درد مردم نمی‌رسد.

این شهروند اردبیلی با اشاره به گرانی گوشت قرمز و ماهی، به خبرنگار بازار می‌گوید: دلمان خوش بود که حداقل توان خرید مرغ را داریم و از اهل‌وعیالمان شرمنده نمی‌شویم که این دل‌خوشی هم از ما گرفته شد.

مصفا با خنده‌ای می‌گوید: البته این گرانی‌ها شاید تدبیر مسئولان برای سلامتی ما بوده است که به‌جای استفاده از گوشت قرمز و سفید به گیاهخواری روی بیاوریم.

مرغ در اوج؛ گرانی همچنان می‌تازد

این شهروند با انتقاد از مسئولان استانی و کشوری می‌گوید: من اخبار سایت‌ها و رسانه‌ها را دنبال می‌کنم. نکته قابل تامل و عجیب این است که هر یک از آقایان مسئول که پشت تریبون می‌روند از مازاد مواد غذایی در بازار سخن می‌گویند.

علی مصفا ادامه می‌دهد؛ اگر مرغ مازاد در استان داریم چرا قیمت‌ها هرروز بالاتر می‌رود.

این شهروند اردبیلی بابیان اینکه مرغداران هزینه سنگین نگهداری مرغ را دلیل گرانی معرفی می‌کنند گفت: خوب اگر درد این هست مسئولان به‌جای تحمیل قیمت فروش، تلاش کنند تا هزینه کرد این فعالان کاهش یابد.

مصفا ادامه می‌دهد؛ وقتی نهاده دامی گران به دست مرغدار می‌رسد قطعاً انتظار برای کاهش قیمت مرغ، انتظاری نامعقول و نابجا است.

این اظهارات و درد و دل‌های شهروندان در حالی است که مرغ مسئولان و متولیان امر همچنان یک پا دارد و اصرار دارند که نیاز استان در داخل استان تأمین می‌شود و قیمت‌ها باید به نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش برسد.

عدم تأمین واکسن و نهاده‌های دامی برای مرغداری که قیمت مصوب را در نظر نگیرد
محمدابراهیم محمدی معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: با تأکید وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان استانی باید اهالی استان مرغ را به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان از فروشگاه‌ها خریداری کنند.

وی تصریح کرد: قیمت مرغ درب واحدهای مرغداری ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان است که لاشه آن به قیمت ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان تحویل واحدهای توزیع می‌شود تا به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان گوشت سفید وارد چرخه مصرف شود.

مرغ در اوج؛ گرانی همچنان می‌تازد

معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: هرگونه افزایش قیمت از مبلغ اعلام‌شده تخطی از قانون و تخلف صنفی محسوب می‌شود و در صورت مشاهده با عوامل و عناصر آن برخورد خواهد شد.

محمدی افزود: چنانچه مرغداری قیمت مصوب را در نظر نگیرد، امکان تأمین واکسن و نهاده‌های دامی برای این واحدها وجود نخواهد داشت و ما هیچ‌گونه همراهی و همکاری لازم را با این‌گونه واحدهای صنفی متخلف شاهد نخواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: همشهریان در صورت مشاهده قیمت‌های غیرمصوب در بازار عرضه گوشت سفید می‌توانند گلایه‌ها و اعتراض خود را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند تا از طریق سازمان صمت و اکیپ‌های بازرسی نظارت‌ها تقویت‌شده و با واحدهای صنفی متخلف برخورد شود.

محمدی به تولید روزانه ۱۳۰ تن گوشت سفید در استان و کشتار بهداشتی در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: ۹۰ تن مصرف استان اردبیل به‌صورت روزانه است و مازاد این تولید به رقم ۴۵ تن به سایر مناطق ارسال می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل بیان کرد: با توجه به افزایش فروش مرغ در ایام پایانی سال، مرغداری‌ها باید مطابق قیمت مصوب عرضه محصول را انجام داده و از هرگونه افزایش بی‌رویه در این زمینه جلوگیری کنند.

واسطه‌ها و دلال‌ها مانع آرامش بازار مرغ شدند
در این میان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل در خصوص وضعیت مرغ و پر کشیدن قیمت‌ها در روزهای اخیر به خبرنگار بازار گفت: با توجه به تقاضای بیش‌ازحد بازار در این ایام پایانی سال، وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تأمین نهاده‌ها برای مرغداری‌ها تلاش می‌کند تا باعرضه مناسب در این محصول تنظیم بازار را انجام دهد.

مرغ در اوج؛ گرانی همچنان می‌تازد

صادقی قیمت مصوب مرغ را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: عده‌ای از مغازه‌داران مرغ را در بازار ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان به فروش رساندند که این قیمت مغایر با نرخ مصوب در این زمینه است و جهاد کشاورزی موظف شده در نشست با مرغداری‌ها از تأمین نیاز بازار به‌صورت داخلی حمایت کند.

وی با اشاره به ممنوعیت خروج مرغ از استان اظهار کرد: بدون مجوز دامپزشکی هیچ مرغداری حق ندارد مرغ تولیدی خود را به خارج از استان بفروشد درحالی‌که تقاضا برای خرید مرغ مازاد استان از سایر مناطق وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تولید روزانه مرغ را بیشتر از مصرف استان اعلام کرد و گفت: ما حتی در بسیاری از ایام سال با افزایش تولید توسط مجتمع‌های مرغداری روبه‌رو هستیم ولی به نظر می‌رسد دست واسطه‌ها و دلال‌ها مانع آن شده که در ماه‌های اخیر آرامش بازار مرغ پابرجا بماند.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد:‌ در صورت نیاز و با تصمیم ستاد تنظیم بازار، ما آمادگی داریم تا مرغ منجمد را در میادین و فروشگاه‌های مختلف عرضه کنیم تا تعادل قیمت در این محصول اتفاق افتاده و دغدغه‌ای از بابت تهیه آن در بین خانواده‌ها وجود نداشته باشد.

باهمه این اظهارنظرها، آن چیزی که این روزها در بازار مشهود هست نبود نظارت و ثبات در قیمت مرغ است. هرچند با توجه به اینکه در روزهای گذشته هیات دولت به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تُن گوشت مرغ را با استفاده از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی خریداری و وارد کشور کند، شاید مردم حداقل امیدی برای کاهش قیمت مرغ داشته باشند.

کد خبر: ۷۹٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha