۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
تقاضا برای رفوگری فرش در لرستان افزایش یافت
رئیس اتحادیه قالیشویی لرستان:

تقاضا برای رفوگری فرش در لرستان افزایش یافت

لرستان- سبزواری، رئیس اتحادیه قالیشویی لرستان گفت: تقاضا برای قالیشویی و رفوگری فرش، نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده چون با توجه به کاهش قدرت خرید مردم توان تعویض اجناس کهنه را ندارند بنابراین ترجیح می‌دهند آن را تعمیر و رفو کنند.

آذرخش سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: حدود ۶۰ واحد در حوزه قالیشویی فعالیت می‌کنند که بسیاری از آنها یا مجوز ندارند که حتما باید جواز بگیرند و یا زمان جواز آنها به پایان رسیده که باید حتماً تمدید کنند کمااینکه ما به بسیاری از آنها اخطار پلمب داده‌ایم.

وی افزود: از آنجایی که کارگران قالیشویی به خانه‌های مردم ورود پیدا می‌کنند، به منظور حفظ امنیت و جلوگیری از خسارت، خانواده‌ها از واحدهایی که مجوز فعالیت دارند برای شستشوی فرش های خود استفاده کنند.

رئیس اتحادیه قالیشویی لرستان با اشاره به گران شدن مواد شوینده، عنوان کرد: وقتی قیمت مواد شوینده از دو هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان رسیده است، ما مجبوریم قیمت‌ها را افزایش دهیم که این روند توسط کمیسیون هم تایید شده است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از واحدهای قالیشویی برای جذب مشتری، هزینه کمتری از افراد می‌گیرند البته به تناسب آن کیفیت کار خود را هم پایین می‌آورند که این رفتارهای سلیقه‌ای از نظر ما مورد تأیید و قانونی نیست.

کاهش قدرت خرید مردم
سبزواری تصریح کرد: همانگونه که گرانفروشی جرم است، ارزان‌فروشی هم جرم است؛ چون این قبیل خدمات به صورت دستمزدی است و اگر کسی کمتر از نرخ مشخص، دستمزد بگیرد  قطعاً از کیفیت کار می‌کاهد چون با وجود هزینه‌های کارگر، اجاره محل و استهلاک دستگاه‌ها اصلا برای آنها به صرفه نیست.

وی بیان کرد: کسانی که مجوز قالیشویی ندارند ممکن است فرش را تحویل بگیرید اما آن را به مشتری برنگردانند و چون شرکت آنها ثبت شده نیست امکان پیگیری از طریق نیروی انتظامی هم وجود ندارد؛ بنابراین مردم برای اطلاع از قالیشویی‌های معتبر با ما تماس بگیرند و در این رابطه سهل‌انگاری نکنند.

رئیس اتحادیه قالیشویی با بیان اینکه سال گذشته قیمت شستشوی هر فرش ۱۲ متری ۴۰ هزار تومان بوده است، گفت: امسال نرخ هر متر مربع فرش ماشینی برای شستشو، پنج هزار تومان است یعنی شستشوی فرش ۱۲ متری، ۶۰ هزار تومان هزینه دارد ولی این دستمزد برای هر متر مربع فرش دستباف، ۷۰۰ هزار تومان است و هزینه حمل برای هر طبقه نیز ۸۰۰ تومان است.

تقاضا برای رفوگری فرش افزایش یافت
وی افزود: با توجه به گران شدن بسیار زیاد مواد شوینده قائدتا باید ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت لحاظ می‌شد ولی ما میزان آن را کمتر کردیم و در کمیسیون سازمان صمت با حضور نیروهای استانداری، نیروی انتظامی و بسیج شهرستان، این مبلغ را تصویب و تایید کردیم؛ این افزایش قیمت بسیار زیاد نیست و نسبت به استان‌های همجوار هم بسیار کمتر است.

سبزواری عنوان کرد: تقاضا برای قالیشویی و رفوگری فرش، نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده چون با توجه به کاهش قدرت خرید مردم توان تعویض اجناس کهنه را ندارند بنابراین ترجیح می‌دهند آن را تعمیر و رفو کنند.

کد خبر: ۷۹٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha