۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
اقتصاد مردمی از طریق بازار سرمایه درحال پررنگ شدن
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

اقتصاد مردمی از طریق بازار سرمایه درحال پررنگ شدن

دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: با راه اندازی شرکت‌های سهامی عام پروژه محور و کمک گرفتن از مردم برای تامین مالی این شرکت‌ها اقتصاد مردمی پررنگ‌تر خواهد شد.

به گزارش بازار، همایون دارابی، افزود: توسعه بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌ها سبب می‌شود که بنگاه‌ها به سمت بازار سرمایه هدایت شوند و در نظام تامین مالی کشور بانک‌ها به سمت پرداخت تسهیلات خرد هدایت شوند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در نظام تامین مالی کشور ما بیشترین تامین مالی با کمک گرفتن از بانک‌ها بوده در حال حاضر که با نک‌ها با مشکلات خود رو برو هستند باید شرایطی فراهم شود که بانک‌ها به سمت پرداخت تسهیلات خرد هدایت شوند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از طریق توسعه بازار سرمایه، بانک‌ها به وظائف اصلی خود که آرائه تسهیلات خرد است می‌پردازند.

دارابی در خصوص راه اندازی شرکت‌های سهامی عامی پروژه محور افزود: با راه اندازی این شرکت‌ها توسعه منطقه‌ای که در گذشته با بودجه عمرانی مجلس محقق می‌شود، در قالب پروژه‌ها در اختیار مردم قرار گرفته شده و با مشارکت آن‌ها توسعه پیدا می‌کند.

وی گفت: استقبال مردم از بازار سرمایه بدلیل اعتماد آن‌ها به این بازار بسیار پررنگ بوده بطوری که در یکی از عرضه‌های اولیه در سال جاری حدود هفت میلیون نفر حضور پیدا کردند و در صورتی که این شرکت‌های پروژه محور در بازار حضور پیدا کنند به راحتی و با حضور مردم تامین مالی می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اقتصاد مردمی از طریق بازار سرمایه در حال پررنگ شدن است ودر صورتی که این بازار از سیاست‌ها تشویقی استفاده کند باز هم مردم به سمت بازار سرمایه خواهند آمد.

دارابی با بیان اینکه نرخ سپرده‌های بانک و اوراق مشارکت در حال حاضر بالا است ادامه داد: این سپرده‌ها دارای سود مطمئن بوده و به همین دلیل مردم را به سمت بانک‌ها هدایت می‌کند که این امر می‌تواند مشکل زا باشد، زیرا مردم از این سپرده‌ها سود بالای دریافت می‌کنند و کمتر به سمت سرمایه گذاری می‌روند.

وی گفت: نرخ بازدهی واقعی اقتصاد در حال حاضر ۸ تا ۱۲ درصد است، اما مردم سود بالاتری از بانک‌ها دریافت کرده و همین امر سبب می‌شود رشد اقتصادی پایین بیاید.

دارابی با اشاره به رشد نقدینگی در یک سال اخیر افزود: در یک سال اخیر ماهیانه حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان از طریق سود بانکی به نقدینگی اضافه و همین امر سبب ایجاد تورم در کشور شده است.

وی گفت: اگر نقدینگی با همین شدت بالا برود انباشت نقدینگی خود را در افزایش قیمت‌ها و تورم نشان خواهد داد.

دارابی با اظهار امیدواری در خصوص کنترل نقدینگی افزود: امیدواریم سال آینده با کاهش تنش‌های سیاسی و بدنبال آن کاهش هزینه‌های سربار بنگاه‌ها شاهد ایجاد رونق در بازار سرمایه باشیم

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: با کاهش نرخ بهره و همچنین هدایت نقدینگی به بخش‌های مولد، قطعاً می‌توانیم تورم را کنترل کرده و در بازار سرمایه رونق اینجا کنیم.

کد خبر: ۷۹٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha