۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
زنجیره تولید «طلای سبز» مسیری رو به گردشگری کشاورزی
یادداشت؛

زنجیره تولید «طلای سبز» مسیری رو به گردشگری کشاورزی

همدان- «پیش‌روی به سمت ایجاد زنجیره تولید گردو در همدان گامی محکم در مسیر شکل گیری یکنواختی محصول، ارتقای سطح کیفی و بازارپسندی آن و در نهایت ورود این طلای سبز به چرخه بسته‌بندی، سورت و کسب بازارهای صادراتی است به نحوی که می‌توان این مسیر را دریچه‌ای به روی اشتغال‌زایی، ارزآوری، گردشگری کشاورزی و روستایی برشمرد.» این جملات بخشی از یادداشت شکیبا کولیوند؛ فعال حوزه گردشگری برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

شکیبا کولیوند؛ بازاربر اساس آمار رسمی ۱۴ درصد گردوی دنیا در ایران تولید می‌شود و ایران رتبه سوم در تولید گردو در دنیا را به خود اختصاص داده است ضمن اینکه در ایران نیز گردوی شهرستان تویسرکان از نظر کیفیت رتبه نخست را دارد و زبانزد خاص و عام است.

استان همدان با تولید مناسب گردو به لحاظ کیفیت در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد ضمن اینکه پیش‌روی به سمت تولید مناسب گردو به لحاظ کمی و کیفی می‌تواند علاوه بر کمک به حوزه تولید و فروش این محصول، ما را در مسیر اشتغال‌زایی و عرضه این محصول در سطح بین‌المللی نیز یاری کند.

تیرماه سال گذشته بود که طرح زنجیره تولید نهال گواهی‌شده گردوی پیوندی با حضور وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان تویسرکان بهره‌برداری شد؛ اقدامی که نخستین قدم در مسیر توجه به توسعه زنجیره گردو در استان همدان بود.

سپس در امتداد این روند شاهد پا گرفتن باغ های مادری و ورود به عرصه تولید پیوندک گواهی شده و نهال ها گردوی پیوندی بودیم و هستیم موضوعی که در این جای ماجرا می تواند ما را به آینده گردشگری کشاورزی در همدان خوشبین کند.

نباید از رونق گردشگری کشاورزی به واسطه گردو که عنوان دار طلای سبز است غافل ماند

مزایای این طرح ها را شاید بتوان در کاهش دوره نونهالی باغ‌های گردو، افزایش چشمگیر کیفیت محصول، یکنواختی محصول تولیدی، کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید، افزایش ضریب مکانیزاسیون باغبانی، ایجاد زمینه صادرات محصول و تأمین نیاز کشور به پیوندک و نهال گردوی پیوندی ذکر کرد اما در این مسیر، نباید از رونق گردشگری کشاورزی به واسطه گردو که عنوان دا طلای سبز است غافل ماند.

بزرگ‌ترین باغ مادری گردوی خاورمیانه در همدان جای خود را باز کرده است
موضوع آن جا جالب تر می شود که بزرگ‌ترین باغ مادری گردوی خاورمیانه در همدان جای خود را باز کرده که علاوه بر اینکه اصالت و سلامت محصولات تولیدی آن را شاهد هستیم می توان این مسیر را گامی در راه ارتقاء کیفیت تولید نهال پیوندی و پیوندک گردو در کشور دانست و از طرفی امیدوار بود به اینکه قطب تولید طلای سبز ایران برنامه ریزی های همه جانبه ای روی تولید این محصول دارد.

به راستی باید دانست که پیش‌روی به سمت ایجاد زنجیره تولید گردو در همدان گامی محکم در مسیر شکل گیری یکنواختی محصول، ارتقای سطح کیفی و بازارپسندی آن و در نهایت ورود این طلای سبز به چرخه بسته‌بندی، سورت و کسب بازارهای صادراتی است به نحوی که می‌توان این مسیر را دریچه‌ای به روی اشتغال‌زایی، ارزآوری، گردشگری کشاورزی و روستایی برشمرد.

باید استان همدان را نه‌تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی به‌واسطه طلای سبزش شناساند

اما حال دراین‌بین، جای بیان یک نکته است و آن این‌که در این مسیر توجیه کشاورزان و باغداران یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های رشد است بدین‌سان، امید است تا در زمینه ترویج کشاورزی و توجیه کشاورزان شاهد پیش‌روی مناسب طرح سرشاخه‌کاری و استفاده از پیوندک‌های گواهی‌شده و نهال‌های مناسب باشیم تا بتوان در مسیری که هدف‌گذاری شده به نحوی مناسب گام برداشت و استان همدان را نه‌تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی نیز به‌واسطه طلای سبزش شناساند.

حتی می توان سرمایه‌گذاری‌ها را در مسیر استفاده از پوست گردو، فرآوری و صنایع وابسته و تبدیلی مؤثر در این عرصه هدایت کرد و در نهایت، توسعه پایدار را برای استان به ارمغان آورد.

از سویی دیگر، نیاز است تا زمینه های توسعه کشاورزی استان در این بخش به صورت طولی با بحث های گردشگری کشاورزی و گردشگری روستایی گره بخورد چراکه این روزها همه می دانیم حال و روز گردشگری خوب نیست و نیاز به طرح های منعطف دارد؛ از جهتی دیگر به دلیل آنکه دلالان و واسطه ها دنیای کشاورزی را در دست گرفته اند می توان در این زمینه اقداماتی انجام داد که گردو از انحصار عده ای خاص خارج شود.

بدین ترتیب، حال می توان این دو نقطه را به هم گره زد و از تهدیدهای دو حوزه گردشگری و کشاورزی در مسیر تبدیل به فرصت استفاده کرد.

دنیای گردشگری می تواند به حوزه کشاورزی کمک کند و برعکس این ماجرا نیز شدنی است، بدین ترتیب، حال که از سوی بسیاری از اساتید حوزه گردشگری، نسخه یاری بخش تن نحیف گردشگری کرونا زده در غرب کشور، گردشگری کشاورزی و روستایی است آیا زمان آن نرسیده تا به این سمت گام های جدی برداشته شود؟

استان همدان به عنوان قطب تولید گردو با برداشت ۶۴ هزار تنی می تواند حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد

به راستی با حمایت از کشاورزان نه تنها چرخ‌های اقتصاد در این حوزه به حرکت در می‌آید بلکه خودکفایی، اشتغال‌زایی، صادرات، گردشگری کشاورزی و روستایی و درآمدزایی نیز رونق می‌گیرد.

گردو با عنوان طلای سبز این روزها در استان همدان به عنوان قطب تولید این محصول با برداشت سالانه ۶۴ هزار تنی می تواند حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد، از نهال های گردو گرفته تا چوب درخت گردو و حتی صنایع دستی مرتبط با آن و بحث های تولید زغال از پوست گردو همه و همه می توانند یاری گر روشن ماندن چراغ گردشگری همدان و صنایع مرتبط با آن باشند. اما در یک صورت و آن هم اینکه همتی همراه با برنامه ریزی در این بین وجود داشته باشد!

کد خبر: ۷۹٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha