۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
هدایت نقدینگی به سمت تولید با ابزارهای تشویقی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

هدایت نقدینگی به سمت تولید با ابزارهای تشویقی

مصطفی پور، کارشناس اقتصادی گفت: کاهش نرخ مالیات، کاهش هزینه‌های بانکی در ارائه تسهیلات و استفاده از سیاست‌های انبساطی در تسهیلات بانکی، می‌تواند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند.

به گزارش بازار، غلامرضا مصطفی پور افزود: اگر سیاستگذار پولی و مالی به صورت هماهنگ عمل کرده و از ابزارهای تشویقی برای سرمایه گذار استفاده کند، می‌تواند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند.
وی ادامه داد: در صورتی که برخی از قوانین دست و پاگیر و همچنین مالیات‌هایی که به تولید اختصاص داده می‌شود کاهش یابد نقدینگی به جای اینکه به بازارهای مخربی، چون طلا و سکه و یا مسکن خودرو وارد شود به سمت بازارهای تولیدی که سبب شکوفایی اقتصادی می‌شود هدایت می‌شود.

مصطفی پور با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر افزایش نقدینگی سهم کمی در تولید و سرمایه گذاری داشته گفت: نقدینگی وارد شده به جامعه سهم کمی در سرمایه گذاری داشته و سبب ایجاد تورم شده است البته نباید نقش تحریم را در این میان نادیده گرفت.

وی افزود: متأسفانه تحریم‌ها سبب شده تا سرمایه گذار نتواند ماشین‌های تولیدی وارد و در بخش تولیدی سرمایه گذاری کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر سرمایه گذاری در بخش تولیدی نباشد، اقتصاد به سمت رکود می‌رود.

مصطفی پور گفت: در صورت هدایت نقدینگی به سمت تولید و سرمایه گذاری در این زمینه، شاهد شکوفایی اقتصادی خواهیم بود و با عرضه کالا و خدمات، تورم در جامعه مهار می‌شود.

وی افزود: رشد نقدینگی یک شمشیر دو لبه است که در صورت هدایت نادرست، اثرات مخرب و هدایت صحیح آن شکوفایی اقتصادی به همراه دارد.

مصطفی پور در خصوص عوامل رشد نقدینگی افزود: نقدینگی از دو روش در جامعه زیاد می‌شود نخست انتشار پول توسط سیاستگذار پولی و یا تکرار پرداخت تسهیلات که سبب افزایش نقدینگی می‌شود و روش بعدی عدم رعایت مقررات سیاستگذاری پولی در رعایت نرخ سپرده قانونی سبب افزایش نقدینگی می‌شود.

کد خبر: ۷۹٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha