۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
روزهای سبز در انتظار بورس/ حمایت از شاخص‌سازان ادامه دارد

روزهای سبز در انتظار بورس/ حمایت از شاخص‌سازان ادامه دارد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نمادهای کوچک بازار به دلیل کاهش نقدینگی در بورس، قفل شده‌اند، مطرح کرد: سهامداران حقوقی همچنان در حال حمایت از شاخص‌سازان هستند.

فاطمه میرزایی؛بازار: امروز سهم‌های شاخص‌ساز بورس جان و نفس تازه‌ای گرفتند چراکه باز هم سهامداران حقوقی به حمایت از این سهم‌ها پراختند تا بتوانند اعتماد سهامداران حقیقی را هم به بازار بازگردانند تا وضعیت بازار از قرمز مطلق به تعادل برسد، با این حال نظرات کارشناسان درباره اعتماد به بورس متفاوت است، اما اکثر آن‌ها سر این مسئله اتفاق نظر دارند که شاخص کل با این وضعیت برای گذشتن از یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحدی آماده شده است.

در معاملات روز جاری، اکثر سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بورس که روز گذشته مورد بی توجهی و بی مهری سهامداران حقوقی قرار گرفته بودند، وضعیت دیگری داشتند و اکثراً وضعیت خود را به رنگ سبز تغییر دادند به طوری که شاخص کل بازار سرمایه از همان ابتدا، با شیب تند، راه صعودی بازار را پیمود، اما گاهی اوقات هم بود که فشار فروش وارد شده بر برخی سهم‌ها آن را پایین می‌کشید. به طور کلی، بازار امروز سبز بسته شد و شاخص کل بورس با رشد ۱۵ هزار و ۷۶۳ واحدی، امروز به یک میلیون و ۲۴۵ هزار و ۱۴۰ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز، سیر صعودی شبیه شاخص کل داشت که کمی کجدار و مریز و افتان و خیزان حرکت می‌کرد، اما در پایان معاملات رشد خود را حفظ کرد و امروز هزار و ۲۷ واحد افزایش یافت تا روی خانه ۴۳۴ هزار و ۲۸۶ واحدی بایستد. در این میان، شاخص فلزات اساسی نیز رفتاری شبیه دو نماگر اصلی بازار سرمایه داشت به نحوی که در برخی دقایق، سر خود را پایین می‌انداخت و گاهی اوقات هم قامت خود را به سمت قله‌های بعدی راست می‌کرد و در پایان معاملات، این شاخص با رشد ۶ هزار و ۳۶۵ واحدی، رقم ۹۲۱ هزار و ۶۷۸ واحد را نشان داد.

امروز، نمادهای «اپال»، «خودرو»، «خساپا»، «شپنا»، «شستا»، «خگستر» و «برکت» بیشترین تراکنش را در بازار داشتند، اما نمادهای «فارس»، «کچاد»، «کگل»، «خودرو»، «پارسان»، «وبملت» و «ومعادن» بیشترین تأثیر را روی حرکت شاخص کل داشتند و به این ترتیب، می‌توان گفت خبرهای خوش درباره معادن ایران باعث شده است تا کانه‌های فلزی هم سر و سامانی بگیرند.

با این حال، سهم‌های فولادی امروز در بورس سرخ و سبز بودند. نمادهای «فخوز»، «فولاژ» و «کاوه» شرکت‌هایی بودند که در معاملات امروز رشد خوبی را پشت سر گذاشتند، اما دیگر نمادهای فولادی ضرر کردند. در گروه کانه‌های فلزی هم امروز رشد خوبی را تجربه کردند و نماد «ذوب» هم در بازار فرابورس رشد خوبی داشت.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با نوسانات امروز بورس اظهار کرد: بسیاری از نمادهای کوچک در صف فروش قفل هستند و با توجه به شرایطی که در بازار موجود است، شاخص کل روند فرسایشی خود را ادامه می‌دهد و با توجه به قفل بودن بسیاری از نمادها در صف فروش، تنها صعود شاخص موجب برگشت روند تعادلی بازار نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: قیمت سهام شاخص‌ساز به حداقل خود رسیده است و این ثبت تقاضا برای این سهم‌ها قابل پیش‌بینی بود و حتی انتظار می‌رفت زودتر از هفته پایانی حجم تقاضا افزایش پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه برخی از سیاست‌گذاری‌های سازمان بورس باعث شده است که مشکلاتی در بازار به وجود بیاید، افزود: در چند وقت اخیر، اعمال سیاست‌های اشتباهی همچون فروش اوراق از سوی دولت در بازاری که به تزریق نقدینگی نیاز دارد موجب افزایش روند فرسایشی در بازار شد و بازار در شرایطی بود که نیاز تزریق پول داشت اما دولت به جای تزریق نقدینگی به فروش اوراق پرداخت و بازگشت بازار به روند تعادلی را به تاخیر انداخت.

شفیعی ناطق درباره روند حرکت شاخص کل تصریح کرد: روند شاخص در این هفته به صورت نوسانی ادامه دارد و با توجه به این نکته که بیش از ۲۰۰ نماد قفل در صف فروش هستند و حمایتی از آن‌ها دیده نمی‌شود، روند شاخص نوسانی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های موجود درباره روند قیمت دلار در سال آینده، احتمال دارد برخی از نمادهای غیر دلاری در کوتاه مدت بازدهی مثبتی داشته باشند، اما باید توجه داشت که بازار سرمایه در طولانی‌مدت روند مثبت خود را نگه خواهد داشت و در این میان، می‌توان به آینده بورس امیدوار بود.

کد خبر: ۷۹٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha