۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
بزریل شریک مهم تجاری ایران در آمریکای لاتین
یک رسانه عربی مطرح کرد؛

بزریل شریک مهم تجاری ایران در آمریکای لاتین

شهر برزیلی فوز دو ایگواسو در این نقطه میزبان شمار قابل توجه ای از مسلمانان است که ایران در میان آنها نفوذ دارد.

به گزارش بازار به نقل از «عرب نیوز»، برزیل از مدت ها قبل شریک تجاری مهم و راهبردی  برای ایران در امریکای لاتین بوده است. گزارش تازه از سوی واحد پژوهش و مطالعات عرب نیوز به بررسی اوج و فرودهای این پیوند و عوامل احتمالی ژئوپلتیکی آن پرداخته است.

ایران افزون بر همکاری های اقتصادی و سیاسی، به دنبال روش های نفوذ  مختلف در امریکای لاتین بوده است و با توسل به عوامل خود به ویژه حزب الله لبنان، فعالیت های خود را در این قاره انجام داده است. نوع این روابط نیز متاثر از شخصیت رهبران این دو کشور و تعالیم عقیدتی و نوع نگاه آنها به غرب بوده است. به عنوان مثال، لوئیز داسیلوا، رئیس جمهور چپ گرا، در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ ارزش بالایی را برای رابطه با ایران قائل بود، زیرا سیاست خارجی خود را به دوری از کانادا و امریکا و توسعه روابط با کشورهای امریکای لاتین، افریقا و خاورمیانه معطوف کرده بود.

این گرمی روابط در دوره ریاست جمهوری دیلما روسف کمرنگ شد. او اولویت خود را بر رابطه با امریکا و حمایت از حقوق بشر معطوف کرده بود.

«ژائیر بولسونارو»،رئیس جمهور راستگرای کنونی، نیز روابط نزدیکی با ترامپ برقرار کرد و درحالی که کشورهای زیادی خواستار تنش زدایی در خاورمیانه بودند، از جمله معدود رهبرانی بود که از ترور سلیمانی آشکارا حمایت کرد.

اکنون بار دیگر ممکن است بخت و اقبال ایران با پیروی «لولا داسیلوا» در انتخابات ۲۰۲۲  تقویت شود. ولی بی توجه به این که چه کسی رئیس جمهور خواهد شد، روابط اقتصادی وتجاری میان دو کشور به ویژه در زمینه نفت و گاز و تولیدات معدنی وکشاورزی همچنان از اهمیت برخوردار خواهد بود.

دستورکار ایران برای امریکای جنوبی را نمی توان بدون درنظر گرفتن منطقه میان سه مرز برزیل، آرژانتین و پاراگوئه درک کرد. شهر برزیلی فوز دو ایگواسو در این نقطه میزبان شمار قابل توجه ای از مسلمانان است که ایران در میان آنها نفوذ دارد.

ایران برای گسترش نفوذ خود و خارج شدن از انزوا تعداد ۳۶ مرکز فرهنگی شیعیان را در ۱۷ کشور جهان تاسیس کرده است. این مراکز فرهنگی در امریکای جنوبی برای ایجاد حمایت مردمی از ایران به کار می روند.

 روابط با کشورهای امریکای لاتین همچنان عامل اصلی مبارزه ایران با تاثیر تحریم های بین المللی  است. ایران از این طریق می خواهد چهره یک قدرت جهانی را از خود ترسیم کند. یکی دیگر از اهداف ایران  تسهیل جابجایی  حزب الله و دیگر عوامل خود در کشورهای منطقه است و به این شکل، ورود قانونی و غیرقانونی عوامل ایران به خاک امریکا  امکان پذیر می شود.

کد خبر: ۷۹٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha