۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
فراز و نشیبهای بزرگترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد؛ صادرات ۵۰ درصدی سیمان
بازار گزارش می دهد؛

فراز و نشیبهای بزرگترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد؛ صادرات ۵۰ درصدی سیمان

یاسوج- کارخانه سیمان مارگون بزرگترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد بوده که با وجود فراز و نشیبها، ۵۰ درصد محصولات خود را صادر می‌کند و در افزایش صادرات استان نقش مهمی داشته است.

بازار؛ گروه استان ها؛ صدیقه امیدی: مجتمع صنعتی تولید سیمان مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد، سالانه بیش از یک میلیون تن سیمان تولید می کند.

همه سهام داران شرکت بین المللی توسعه گستر هلال خاورمیانه به نام سیمان مارگون خارجی بوده و در ۵۰ کیلومتری یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه سردسیری مارگون قرار داشته و این کارخانه در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری رسید.

۵۰ درصد محصولات تولیدی این کارخانه به کشورهای عراق، کویت و نیز شمال آفریقا صادر می‌شود.

فراز و نشیبهای بزرگترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد؛ صادرات ۵۰ درصدی سیمان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: این کارخانه برای ۴۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است.

۹۵ درصد خوراک و مواد اولیه سیمان مارگون از معدن نزدیک کارخانه تامین می شود
حسین کلانتری افزود: کیفیت سیمان تولیدی کارخانه مارگون بسیار مطلوب بوده و وجود معدن نزدیک به این کارخانه سبب شده  ۹۵ درصد خوراک و مواد اولیه کارخانه سیمان مارگون از این معدن تامین شود.

وی با بیان اینکه این کارخانه دو هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است، گفت: کارخانه سیمان مارگون با تلاش متخصصان ایرانی ساخته شده و کارکنان و کارگران این کارخانه بومی استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین با اشاره به نقش مهم فرا روی محصولات معدنی در توسعه اقتصادی و لزوم توجه به معادن استان تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی، می تواند با بهره برداری از این معادن اشتغالزایی بسیاری برای استان ایجاد کند.

فراز و نشیبهای بزرگترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد؛ صادرات ۵۰ درصدی سیمان

کلانتری افزود: در حال حاضر، عملیات اکتشاف در سه هزار کیلومتر از مساحت این استان انجام شده است.

سرمایه گذاری در بخش معدن از محورهای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و در این راستا باید زمینه تحقق و اکتشاف معادن بیش از گذشته در استان فراهم و زیرساخت‌ها نیز ایجاد شود

وی اظهار داشت: سرمایه گذاری در بخش معدن از محورهای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و در این راستا باید زمینه تحقق و اکتشاف معادن بیش از گذشته در استان فراهم و زیرساخت‌ها نیز ایجاد شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ایجاد کارخانه سیمان یکی از کارهای مهم با مشارکت بخش خصوصی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود، گفت: مشارکت بخش خصوصی در توسعه بخش معدن در استان می تواند استفاده از این ظرفیتها در راستای توسعه اقتصادی را تحقق بخشد.

فراز و نشیبهای بزرگترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد؛ صادرات ۵۰ درصدی سیمان

حشمت الله صمیمی دوست افزود: یکی از مهمترین مزایای کارخانه سیمان مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد اشتغالزایی و افزایش میزان صادرات غیر نفتی استان است.

در بخش معدن در حوزه تولید سیمان استان کهگیلویه و بویراحمد به یکی از قطبهای تامین سیمان کشور تبدیل شده است

وی بیان داشت: در بخش معدن در حوزه تولید سیمان استان کهگیلویه و بویراحمد به یکی از قطبهای تامین سیمان کشور تبدیل شده و دو کارخانه مهم سیمان یاسوج و سیمان مارگون در استان در زیر بخش معدن، اقتصاد معدنی را توسعه داده است.

صمیمی دوست بیان داشت: کارخانه سیمان مارگون بزرگترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد بوده که با سرمایه گذاری خارجی در راستای توسعه استان و استفاده از ذخایر معدنی ایجاد شد.

یکی از مهمترین مشکلات کارخانه سیمان مارگون حمل و نقل محصولات تولیدی است
‌مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه گستر هلال خاورمیانه «سیمان مارگون» نیز در گفتگو با خبرنگار بازار یکی از مهمترین مشکلات کارخانه سیمان مارگون را حمل و نقل عنوان کرد و گفت: نبود سیستم حمل و نقل در استان، سیمان مارگون را با مشکل مواجه کرده است.

فراز و نشیبهای بزرگترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد؛ صادرات ۵۰ درصدی سیمان

کیوان سلیمی افزود: در راستای حمل و نقل سیمان، ظرفیت لازم برای پشتیبانی سیمان مارگون وجود ندارد.

تنها ۲۰ درصد محصولات کارخانه توسط کاموینهای استان حمل و نقل می شود و ۸۰ درصد محصولات این کارخانه توسط کامیون‌های استان‌های همجوار جابه‌جا می‌شود

وی با بیان اینکه این کارخانه روزانه به حداقل ۱۲۰ تا ۱۵۰ دستگاه کامیون نیاز دارد، اظهار داشت:  تنها ۲۰ درصد محصولات کارخانه توسط کاموینهای استان حمل و نقل می شود و ۸۰ درصد محصولات این کارخانه توسط کامیون‌های استان‌های همجوار جابه‌جا می‌شود.

سلیمی تصریح کرد: بخش زیادی از نقدینگی جریان تولید در این کارخانه، در حوزه حمل‌ونقل محصولات کارخانه هزینه می شود تا این صنعت بتواند پا بر جا بماند.

وی با بیان اینکه کارخانه سیمان مارگون توانسته ۳۲ دستگاه کامیون ویژه حمل سیمان خریداری کند، اظهار داشت: زیرساخت‌های حمل و نقل در منطقه برای صادرات محصولات تولیدی کارخانه فراهم نیست و چنانچه این زیرساختها مهیا شود، صادرات کارخانه نیز افزایش خواهد یافت.

تقاضا برای تحویل محصولات صادراتی معادل ۱۰۰ درصد تولید کارخانه 
سلیمی تاکید کرد: بازار فروش برای محصولات کارخانه و صادرات آنها وجود دارد و تقاضا برای تحویل محصولات صادراتی معادل ۱۰۰ درصد تولید کارخانه است.

وی افزود: این امر محقق نمی شود مگر اینکه زیرساختهای حمل و نقل برای این امر فراهم شود.

فراز و نشیبهای بزرگترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد؛ صادرات ۵۰ درصدی سیمان

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: برای صادرات محصولات این کارخانه همچنان از گمرک استان بوشهر صادر می‌شود.

در سال ۹۹ دنسبت به سال ۹۸، تولید در این کارخانه، ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است

جبار کیانی پور افزود: در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تولید در این کارخانه ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه این کارخانه با ظرفیت اسمی ‌یک میلیون تن در سال راه‌اندازی شد، اظهار داشت: کارخانه سیمان مارگون در سومین سال احداث ۸۰ درصد ظرفیت خود تولید دارد و بخش صادرات این کارخانه نیز در سال ۹۶ فعال شد.

کیانی پور افزود: در شش ماه ابتدای سال۹۶، ۱۰۰ هزار تن از محصولات کارخانه به خارج از کشور صادر شد.

۲۶۲ هزار تن سیمان مارگون صادر شد
وی بیان داشت: میزان صادرات سیمان کارخانه مارگون هر ساله با افزایش همراه بوده و در ۹ ماهه سال جاری نیز ۲۶۲ هزار تن سیمان از این کارخانه به خارج از کشور، صادر شده است.

فراز و نشیبهای بزرگترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد؛ صادرات ۵۰ درصدی سیمان

کارخانه سیمان مارگون که در استان کهگیویه و بویراحمد با سرمایه گذاری خارجی فعال است، سازنده سیمان پرتلند مدرن و پیشرفته خاکستری و کلینکر با ظرفیت تولید روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن در روز است.

این کارخانه در زمینی به مساحت ۵۵۰ هزار مترمربع واقع شده و بزرگترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد بوده که نیازمند دسترسی سریع به بنادر جنوب کشور است که با افتتاح جاده پاتاوه - دهدشت این امر محقق خواهد شد.

خوراک این کارخانه از معدنی به مساحت شش میلیون متر مربع که در نزدیکی کارخانه است، تامین می شود.

با این حال، با آنکه تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی در استان  کهگیلویه و بویراحمد، شناسایی شده اما تا بالفعل شدن این ظرفیتها راه بسیاری در پیش رو مانده و این مهم با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی راه پیشرفت را در پیش گرفته و به توسعه و بهره وری نزدیک خواهد شد.

کد خبر: ۷۹٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha