۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
ترکیه سرمایه گذاری در حوزه مسئولیتهای اجتماعی را شروع کرده است
مسئولیتهای اجتماعی در سالهای بحرانی ضروری است؛

ترکیه سرمایه گذاری در حوزه مسئولیتهای اجتماعی را شروع کرده است

در کشورهای صنعتی مفهوم مسولیتهای اجتماعی قدمت زیادی دارد ولی در کشورهای در حال توسعه کمتر از دو دهه است که این مفهوم مد نظر قرار گرفته است. ترکیه از طریق ایجاد اتحادیه و اطلاع رسانی در مورد ضرورت انجام مسئولیتهای اجتماعی در نظر دارد منابع مالی بیشتری را به سمت اهداف توسعه کشور هدایت کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در کشورهای صنعتی مفهوم مسولیتهای اجتماعی و ضرورت انجام انها در سالهای اخیر بسیار تاکید شده است ولی در کشورهای در حال توسعه این مفهوم سابقه زیادی ندارد.

طبق گزارش ارایه شده توسط  وب سایت csr.ir کشور ترکیه  یکی از کشورهایی است که در زمینه آگاه سازی کشور در مورد این مفهوم و وظیفه تازه برنامه ریزی های زیادی کرده است. از جمله سیاستهای اجرا شده در این کشور  ایجاد اتحادیه انجام مسولیتهای اجتماعی در ترکیه است.

این اتحادیه در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شد  و هدف از شکل گیری آن توسعه مفهوم مسولیتهای اجتماعی و اگاه سازی شرکتها در این زمینه است. از طرف دیگر جمع اوری اطلاعات در حوزه مسولیتهای اجتماعی در حوزه ملی و بین المللی هم در حوزه وظایف این اتحادیه عنوان شد که طبق گزارشهای رسمی موفقیت زیادی هم کسب کرد.

تلاش ۱۵ ساله ترکیه در حوزه آگاه سازی در مورد مسولیتهای اجتماعی سبب شد تا شمار شرکتهایی که در این حوزه فعالیت می کنند بالغ بر ۷۰ درصد رشد کند. این رشد در کشوری که ۱۵ سال گذشته اصلا اطلاعی در مورد این مفهوم نداشت و فرهنگ انجام مسئولیتهای اجتماعی در شرکتها و کسب و کارهای این کشور وجود نداشت، به معنای موفقیت بزرگی محسوب می شود.

اطلاع رسانی کلید افزایش سرمایه گذاری شرکتها در حوزه مسولیتهای اجتماعی
در وب سایت رسمی  اتحادیه انجام مسئولیتهای اجتماعی در ترکیه آمده است: «با وجود اینکه ما شرکتها را ترغیب می کنیم تا در حوزه توسعه اقتصادی پایدار و توسعه اجتماعی در ترکیه فعالیت کنند ولی هدف اولیه و اصلی خود را اطلاع رسانی در این حوزه می دانیم. از یک طرف با جمع آوری اطلاعات روز دنیا در حوزه مسولیت های اجتماعی، مطالعه تحقیقات تازه ای که در این زمینه انجام شده است و قرار دادن این اطلاعات به صورت خلاصه روی وب سایت و در گزارشهای رسمی اتحادیه، در واقع تصویری از تلاشی که در دنیا در این حوزه انجام می شود، ارایه می دهیم. باید در نظر داشته باشیم رمز حرکت در این مسیر و موفقیت در ان، دریافت اطلاعات صحیح ، استفاده از تجربیات کشورها و شرکتهای پیشگام در این حوزه و در نهایت ارایه اطلاعات در مورد تاثیر فعالیت شرکتها در حوزه مسولیتهای اجتماعی روی عملکرد خودشان است.»

 این اتحادیه در ادامه نوشت: «باید به این نکته توجه داشت که انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در واقع ابزار، منابع و روشهای لازم را در اختیار شرکتها قرار می دهد تا ضمن تجربه رشد اقتصادی و رشد سودآورد، تاثیرات منفی خود را روی اجتماع  و محیط زیست به حداقل برسانند. شرکتها دریافتند که در مقابل جامعه ای که در آن کار می کنند مسوول هستند و نباید در ازای ایجاد شغل و کسب درآمد، آسیبهای ماندگار به محیط زیست وارد کنند و این گام بلند و مهمی است.»

ژاپنی ها هم در این حوزه فعال هستند
از اوایل قرن بیست و یکم میلادی شفافیت شرکتها در حوزه انجام مسولیتهای اجتماعی در کشور ژاپن بیشتر شد. البته باید در نظر داشت که در فرهنگ ژاپن توجه به دیگران به عنوان یک اصل وجود داشت و همه شرکتها در مورد منافع مشترک ناشی ازکار صحبت می کردند.

با تاکید روی انجام مسولیتهای اجتماعی در شرکتهای ژاپنی حمایت شرکتها از جامعه بیشتر شد و زمینه برای افزایش استاندارد زندگی مردم و توسعه اقتصادی در این کشور  فراهم شد.بخش اعظم بودجه های مسولیت اجتماعی در این کشور برای توسعه زیر ساختهای شهری و اقتصادی و حفاظت از محیط زیست و ارایه خدمات بهتر به مردم صرف شد و سهم کمی از این بودجه ها در بخش های خیریه استفاده شد. اما سوال این است که چرا در ژاپن شرکتها تمایلی به فعالیت در حوزه های خیریه به عنوان بخشی از مسولیتهای اجتماعی خود نداشتند؟

طبق گزارش ژورنال مطالعات  در حوزه مسولیتهای اجتماعی، مردم در این کشور اعتماد  زیادی به دولت دارند و بر این باورند که دولت از طریق سیاستها و ابزارهایی که دارد می تواند رفاه و امنیت غذایی مردم را تامین کند.

این دیدگاه در کشوری که دادن انعام به گارسون ها در رستوران به عنوان بی احترامی به فرد معرفی می شود و در سطح شهر متکدی  و دستفروش دیده نمی شود، باعث شد تا شرکتها هم در زمینه ارایه کمک انسان دوستانه فعالیت زیادی نداشته باشند.

این مساله مهمترین تفاوت انجام مسولیتهای اجتماعی شرکتها در ژاپن با دیگر کشورهای دنیا است. در این کشور هیچ بخشی از بودجه مسولیتهای اجتماعی شرکتها برای انجام کارهای خیریه و انسان دوستانه صرف نمی شود و به جای آن بودجه ها ضروت آموزش و ارایه خدمات انسانی به مردم کشور می شود و بستر برای توسعه انسان ها فراهم می کند.

کد خبر: ۷۹٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha