۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
قلب کاغذی ایران؛ از ورشکستگی تا ورود به بورس
بازار گزارش می‌دهد؛

قلب کاغذی ایران؛ از ورشکستگی تا ورود به بورس

ساری- صنایع چوب و کاغذ نماد تولید و اشتغال در مازندران بوده که می تواند ایران را از واردات بی رویه کاغذ بی نیاز کند اما این کارخانه قدیمی با ظرفیت اندک روزگار می گذراند.

بازار؛ گروه استان ها: کارخانه چوب وکاغذ از صنایع قدیمی و پرپیشینه مازندران که نقش قابل توجهی در اقتصاد استان دارد و این کارخانه در سال های اخیر با ظرفیت پایین فعالیت کرده است.

فعال شدن تمامی ظرفیت های کارخانه چوب و کاغذ مازندران نیازمند همراهی برای رفع مشکلات فراروی این صنعت است، در حال حاضر ظرفیت اسمی این کارخانه تولید سالانه ۱۷۵ هزار تن بوده که از این میزان ۹۰ هزار تن کاغذ تحریر و روزنامه و ۸۵ هزار تن کاغذ فلوتینگ است.

۴۰ درصد ظرفیت چوب وکاغذ بهره برداری می شود
احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۸۰ درصد تولیدات چوب وکاغذ کشور اعم از کاغذ سفید و قهوه ای در این کارخانه تولید می شود، افزود: در تامین کاغذ تحریر و کتب نباید به خارج وابسته باشیم زیرا فرایند صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد نیاز در کشور و استان وجود دارد.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد ظرفیت چوب و کاغذ استان بهره برداری می شود، افزود: یکی از دلایل این است که نرخ ارز واردات ترجیهی بود بنابراین تولید این واحد دارای توجیه نبود.

حسین زادگان یادآور شد: واردات با نرخ ترجیهی از جمله موانع فراروی کاغذ بوده که امسال نرخ ارز کاغذ از نرخ ترجیحی خارج و به نرخ نیمایی مبدل شده است و این مسئله منجر به تغییر تقاضا شده است.

قلب کاغذی ایران؛ از ورشکستی تا بورس

وی تامین مواد اولیه را از دیگر نیازمندی های چوب وکاغذ بیان کرد و گفت: باید نسبت به تامین واردات چوب با پوست تمهیداتی اندیشیده شود تا این مشکل دیرینه برطرف شود، همچنین دستگاه هایی مانند آموزش وپرورش نیز باید تقاضای خود را از کارخانه هایی نظیر چوب وکاغذ تامین کنند.

باید نسبت به تامین واردات چوب با پوست تمهیداتی اندیشیده شود تا این مشکل دیرینه برطرف شود، همچنین دستگاه هایی مانند آموزش وپرورش نیز باید تقاضای خود را از کارخانه هایی نظیر چوب وکاغذ تامین کنند

وی توسعه سرمایه درگردش را از نیازهای دیگر صنایع چوب وکاغذ بیان کرد.

چوب وکاغذ مازندران که در سال های گذشته به دلیل مشکلات فراروی تا مرز ورشکستگی و ماده ۱۴۱ پیش رفته بود، در سال جاری دوباره برای تولید خیز برداشت و با رفع موانع فراروی به توسعه می اندیشد.

تامین نقدینگی نیاز اصلی چوب وکاغذ است
عباس صفری سرپرست چوب وکاغذ مازندران نقدینگی را از مهترین نیازهای این کارخانه بیان کرد و گفت: هشت طرح توسعه در این کارخانه در دست اجرا است که هدف آن کاهش ضایعات و کاهش مصرف وتولید آب و پساب است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه برای رفع گروه های خط تولید و افزایش تولید طرح های مختلفی در دست اقدام داریم، یادآور شد: بایدد این شرکت را دوباره به قطب تولید کاغذ در کشور تبیدل کنیم.

وی نقدینگی مورد نیاز را یک صد میلیون یورو برای اجرای طرح های مختلف بیان کرد و گفت: با اجرای طرح های متعدد، ظرفیت تولید کاغذ به ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.

صفری درباره تامین نقدینگی شرکت گفت: سال قبل بخشی از نقدینگی در قالب وام از بانک ها و یا ال سی داخلی و فروش اموال راکد و مازاد تامین شده است.

سرپرست چوب وکاغذ از این کارخانه به عنوان بزرگترین تولیدکننده کاغذهای روزنامه، چاپ وتحریر، روتوگراور وفلوتینگ یاد کرد و گفت: این کارخانه در احیای جنگل های شمال و کاهش وابستگی کشور به واردات کاغذ و جلوگیری از خروج ارز نقش بسزایی داشته است.

در سال جاری با رفع موانع فراروی، رکورد بیشترین میزان تولید در صنایع چوب وکاغذ مازندران شکسنه شد و این میزان تولید با بومی سازی مواد وارداتی، ممنوع شدن خروج ارز برای واردات کاغذ، تلاش برای خروج از ماده ۱۴۱ و کیفیت بالای تولیدات حاصل شد.

برای پرداخت مطالبات چوب وکاغذ رایزنی شده است
در حالی که  چوب وکاغذ گامی جدید برای تولیدات را آغاز کرده اما همچنان تامین مواد اولیه و وصول مطالبات آن از سازمان جنگل ها دغدغه اساسی است. اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای پرداخت مطالبات صنایع چوب وکاغذ مکاتبه شده است، افزود: در ازای آن باید این شرکت تعهداتش را در زمینه طرح های جنگلداری اجرا کند.

قلب کاغذی ایران؛ از ورشکستی تا بورس

وی افزود: برای پرداخت مطالبات مشکلی نداریم اما این مطالبات باید متناسب با تعهداتی باشد که شرکت چوب وکاغذ انجام داده و این طرح در حال بررسی است.

وی با اشاره به ممنوعیت بهره برداری از جنگل در قالب طرح طرح تنفس گفت: جمع آوری درختان شکسته وافتاده در کف جنگل از جمله روش هایی است که می تواند نیازهای چوبی صنایع از جمله چوب وکاغذ را تامین کند و منتظر تصمیم گیری کلی در این بخش هستیم.

تاکید رئیس دستگاه قضا برای حل مشکلات چوب وکاغذ
آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه در بازدید سرزده از کارخانه چوب وکاغذ، کارخانه چوب و کاغذ را از مصادیق جهش تولید بیان کرد و گفت: در سال جهش تولید باید به تولید توجه خاص شود و اکنون سرمایه‌های عظیم موجود در این کارخانه معطل‌مانده درحالی‌که با تأمین مواد اولیه، کارخانه قادر به تولید ۹۰ هزار تن محصول است و می‌تواند از واردات بی‌رویه کاغذ جلوگیری کند.

صنایع چوب وکاغذ مازندران از ورشکستگی تا تولید
صنایع چوب وکاغذ مازندران که طی سال های گذشته تا مرز خودکفایی پیش رفته بود با تلاش نیروهای متخصص و کارگرانی که زندگیشان به چرخ های این کارخانه گره خورده است،توانسته دوباره سر پا بایستد.

ابتدای سال جاری شوک واگذاری این کارخانه با قیمت ناچیز به بخش خصوصی  بر پیکره این صنعت وارد شد که سرانجام با اعمال فشارهای وارده این طرح منتفی شد و سرانجام حضور شرکت چوب وکاغذ در بورس روی میز قرار گرفت.

اکنون که چوب وکاغذ در مرحله گذار از مشکلات ورفتن به بورس است، این صنعت بزرگ وپرپیشینه نیازمند توجه بیشتر برای نیل به خودکفایی ایران در زمینه کاغذ است تا از خروج ارز وسرمایه های کشور جلوگیری شود.

کد خبر: ۷۹٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha