۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
اطمینان به ایمن بودن واکسن ایرانی کرونا

اطمینان به ایمن بودن واکسن ایرانی کرونا

برای هر کشوری ضروری است که واکسیناسیون خود را از روش هایی انجام بدهد که خطرات و مضرات کمتری دارد در همین راستا با توجه به انجام همه مراحل تولید واکسن ایرانی کرونا تحت نظر متخصصان ایرانی، این اطمینان وجود دارد که این واکسن ایمن خواهد بود.

نصرالله پژمانفر؛ واکسن آنلاین: در ماه های گذشته بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای از تولید واکسن کرونا توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و موسسات علمی و دانش بنیان حمایت کردند و از دولت خواستند واردات واکسن های ساخت آمریکا، انگلیس و فرانسه را ممنوع کند.

واکسن کرونای ایرانی از سال ۱۴۰۰ به تولید انبوه می رسد؛ بعد از بررسی واکسن های مختلف توسط سازمان های غذا و داروی کشورها، مشخص شد که واکسن کرونای ایرانی جایگاه خوبی در منطقه و جهان دارد و جمهوری اسلامی ایران از نظر علمی توانسته پیشرفت های خوبی را رقم بزند.

تولید واکسن یکی از اقدامات موثر در طی این ۴۲ سال بوده است لذا واکسن سازی در ایران از  قدمت طولانی بر خوردار است و واکسن کرونای ایرانی هم از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی است؛ این جمله بخشی از یادداشت شفاهی «نصرالله پژمانفر » رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی است که متن کامل آن در ادامه می آید:

پاندمی یکساله کرونا کاری کرد که سرعت و میزان ساخت واکسن برای این بیماری رکورد بزند، به طوریکه با گذشت یک سال از به وجودآمدن این بیماری، ساخت و تولید واکسن کرونا در کشورهای مختلف و همچنین کشور ما آغاز شد.

کشور ما جزء ۱۱ کشور نخست در تولید واکسن است که تیم های مختلف از بخش های مختلف علمی کشور در حال تحقیق، پژوهش و ساخت واکسن هستند. شرکت های دانش بنیان بار دیگر ثابت کردند که توانایی انجام کارهای علمی بزرگ را دارند.

نکته مهم در خصوص ساخت واکسن ایرانی این است که ایران با وجود داشتن شرایط سخت تحریمی، پا به پای کشورهای مختلف درباره کرونا تحقیقات انجام داد و در نهایت موفق به ساخت واکسنی شد که نه تنها چیزی از واکسن های دنیا کم ندارد بلکه اثربخشی آن در مقابل انواع جدید ویروس کرونا مانند کرونای انگلیسی هم ثابت شده است.

برخی از کشورها اکنون دغدغه خرید واکسن را داشته و حتی علیرغم پرداخت هزینه های سنگین به شرکت های واکسن سازی هنوز نتوانسته اند واکسن خود را تحویل بگیرند، اما ایران واکسنی مطمئن و قابل اطمینان برای مردم خود و سایر مردم دنیا ساخته است.

متاسفانه تبلیغات سوء در رسانه های اپوزیسیون و برخی از جریان های همصدا با آنها مردم کشور را روی موضوع واکسن حساس کرد. اما آگاهی مردم از سابقه ساخت واکسن در کشور می تواند آنها را مجاب به استفاده از آن کند هرچند در شرایط فعلی غالب مردم ایران به واکسن ایرانی اعتماد دارند.

برای هر کشوری ضروری است که واکسیناسیون خود را از روش هایی انجام بدهد که خطرات و مضرات کمتری دارد در همین راستا با توجه به انجام همه مراحل تولید واکسن ایرانی کرونا تحت نظر متخصصان ایرانی، این اطمینان وجود دارد که این واکسن ایمن خواهد بود.

خودکفایی در همه مسائل به عنوان یک اصل برای همه کشورها مد نظر قرار می گیرد در مورد واکسن هم باید توجه داشته باشیم که خودکفایی می تواند علاوه بر تامین پایدار نیاز کشور به واکسن، از بسیاری از هزینه ها و کارشکنی ها در مورد واردات واکسن به کشور بکاهد.

با توجه به اینکه نتایج واکسن ایرانی بسیار خوب بوده و آزمایش ها و تست انسانی آن هم با موفقیت پشت سر گذاشته شده است، می توان انتظار داشت که به زودی این واکسن برای بر طرف کردن نیاز داخلی تولید شود.

برخی از کشورها هم سفارش واکسن به ایران داده اند که در مراحل بعدی می توان برای تامین واکسن مورد نیاز آنها نیز برنامه ریزی کرد؛ به این ترتیب علاوه بر تامین نیازهای داخلی، نیاز کشورهای خواهان واکسن کرونای ایرانی هم تامین می شود.

مشخص نیست کرونا تا چه زمانی در جهان گسترش پیدا کند و از همین جهت نمی توان برای طولانی مدت بر واکسن های خارجی تکیه کرد؛ همانگونه که اخبار منتشر شده ثابت می کند، سازندگان واکسن علیرغم دریافت هزینه واکسن ها، هنوز محموله واکسن کشورهای مختلف را به طور کامل تحویل نداده اند و از همین جهت بار دیگر ثابت شد که نمی توان نسبت به وعده کشورهای غربی امیدوار بود.

واکسن کرونای ایرانی نشانه ای از خودباوری و عزم و اراده دانشمندان داخلی است که توانستند در اوج محرومیت و تحریم، مهمترین نیاز این روزهای مردم را برطرف کنند و از همین جهت مطمئن هستیم مردم قدر این زحمات را خواهند دانست.

کد خبر: ۷۸٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha