۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
زیان چند برابری به دلیل تاخیر در اعطای تسهیلات| شریک ترکیه‌ای ما عطای سرمایه‌گذاری را به لقایش بخشید
گفتگو با مدیرعامل یک شرکت صنایع پلاستیکی؛

زیان چند برابری به دلیل تاخیر در اعطای تسهیلات| شریک ترکیه‌ای ما عطای سرمایه‌گذاری را به لقایش بخشید

کرج- سلمانی مدیرعامل شرکت پاک فرم البرز با اشاره به تاخیر دو ساله در راه اندازی واحد جدید این شرکت به دلیل مشکلات بانکی، گفت: کجا و در کدام بخشنامه آمده که در وام اقتصاد مقاومتی برای سرمایه در گردش که به تولید کننده داده می شود، بانک از آن هم ۲۰ درصد پیش پرداخت و هم ۱۰ درصد سپرده نقدی بگیرد؟

خدیجه ستارزاده؛ البرز: شرکت پاک فرم البرز حدود ۴۰ سال است با داشتن ماشین آلات بادی و تزریقی و لوازم جانبی با تکنولوژی روز دنیا و با استفاده از نیروهای متخصص و فنی در حوزه صنایع پلاستیکی و تولید ظروف مورد نیاز شرکت های بزرگی چون نفت بهران، نفت پارس، شرکت نفت سپاهان، ایرانول، شرکت توتال و غیره فعالیت می کند.

«قنبر سلمانی» مدیرعامل شرکت پاک فرم البرز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از سال ۱۳۶۰ در حوزه صنایع پلیمری فعالیت خود را شروع کردیم. با این تفکر که بسته بندی در ایران نیازمند کیفیت خوب و اکثر صنایع نیز نیازمند بسته بندی با کیفیت است، تولید محصول مرغوب و باکیفیت سرلوحه کار ما قرار گرفت.

سلمانی با بیان اینکه شرکت پاک فرم البرز در شهرک صنعتی سیمین دشت بیش از ۴۰ سال در حوزه تولید ظروف دارویی، روغن های ماشین و صنعتی و همچنین قطعات صنعتی فعالیت دارد، افزود: واحد جدید این شرکت ۳ ماه آینده در شهرک صنعتی هشتگرد افتتاح می شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت توتال فرانسه چندین سال پیش ظروف خود را از دبی وارد می کرده و باور نداشت که در ایران این ظروف تولید شود، گفت: اکنون ۱۴ سال است این ظروف را در شرکت پاک فرم البرز تولید می کنیم.

از ابتدای شیوع کرونا ۳۰ درصد افزایش نیرو و اشتغال داشتیم
سلمانی با تاکید بر اینکه تفکرمان بیشتر اشتغالزایی و به ثمر رساندن زحمات همکاران در شرکت است، افزود: از ابتدای کرونا و حتی پیش از آن اکثر واحد ها به دلیل شرایط تحریم با افت تولید مواجه بوده اند اما ما با کوشش نه تنها تعدیل نیرو نداشتیم بلکه با وجود مشکلات ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش نیرو و اشتغالزایی داشتیم.

مدیرعامل شرکت پاک فرم البرز اظهار کرد: در حال حاضر با ۷۲ نفر نیرو به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم و در مجموع با ۲ هزار نفر که از فعالیت این شرکت ارتزاق دارند، همکاری داریم.

سلمانی در پاسخ به این پرسش که برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند یا نه، گفت: حدود۹۷ درصد مواد اولیه مان داخلی است و به صورت قانونی از بورس خرید می کنیم و تا کنون دچار مشکل نشده ایم.

وی با بیان اینکه در کشور مشکلاتی پیش پای تولید وجود دارد، اضافه کرد: من اعتقاد دارم که حق گرفتنیست و ما این کار را انجام می دهیم و تا به حال با مشکلی مواجه نشده ایم. اگر کارشکنی هایی وجود داشته باشد ما اِبایی نداریم و با آن برخورد جدی می کنیم چون خودمان در کارمان صداقت داریم و تا کنون نیز ۹۵ درصد مسئولان استان با ما همکاری کرده اند.

مدیرعامل شرکت پاک فرم البرز در خصوص وضعیت بازار فروش محصولات شرکت گفت: هیچ وقت مشکل بازار کار نداشته ایم زیرا کیفیت برتر باعث فراوانی مشتری می شود.

سلمانی با بیان اینکه پاک فرم البرز ۸۰ درصد سفارشی و ۲۰ درصد فروشی کار می کند، افزود: به یاد ندارم هیچ وقت از کارخانه ای خواسته باشم به من سفارش بدهد. مشتری ها را دیگر مشتری های ما معرفی می کنند. شرکت های بزرگی مثل نفت بهران، نفت پارس، شرکت نفت سپاهان، ایرانول، شرکت توتال جزو مشتریان ما هستند و به دلیل خدمات با کیفیت ماست که این شرکت ها با ما همکاری می کنند.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار بازار که ارزش افزوده نفت خام تا صنایع پلاستیکی چند درصد است، گفت: ثبات درقیمت وجود ندارد و نمی توان پیش بینی دقیقی داد.

عواملی که باعث شد شریک ترکیه ای ما از ایران برود
سلمانی با اشاره به توانایی و ظرفیت شرکت به غیر از تولید بطری و ظروف پلاستیکی گفت: ما دنبال کار جدید در صنایع ساختمانی بودیم که در این زمینه با ترکیه ای ها وارد همکاری شدیم ولی عدم همکاری بعضی مسئولان استانی در زمینه اختصاص زمین، باعث شد شریک ترکیه ای من از ایران برود. برای این کار جواز تاسیس هم دریافت کرده بودیم اما آنقدر در این مسیر کارشکنی شد که نتوانستیم به نتیجه برسانیم.  

وی در توضیح این امر گفت: ضایعات بطری نوشابه را به ترکیه می فرستند و در آنجا فراوری صورت گرفته و با چندین برابر قیمت وارد کشور می شود ولی من ۴ سال در ترکیه تحقیق کردم. برای انجام کار تکنولوژی و شریک را به ایران آوردم و کارهای شرکت را انجام دادم ولی انقدر سنگ اندازی و دوندگی ایجاد کردند که کنار کشیدم.

مدیرعامل شرکت پاک فرم البرز در پاسخ به این پرسش که استفاده از پسماندها چقد در تولید این شرکت کاربرد دارد، گفت: برای برخی ظروف از محصولات فرآوری شده و بازیافتی استفاده می کنیم اما حدودا ۹۹ درصد از مواد اولیه نو استفاده می کنیم. چرا که ما ظروف دارویی و بهداشتی تولید می کنیم و پروانه بهداشت، ایزو و پروانه بهره برداری داریم. علاوه بر اینها به دلیل صادرات ظروف از مواد اولیه بسیار با کیفیت استفاده می کنیم.

وی در خصوص تمهیدات شرکت در زمینه آسیب صنایع پلاستیکی به محیط زیست و بازآفرینی آن، گفت: صنایع پلاستیک انواع مختلف دارد. بازیافت پلاستیک پت مشکل است اما نوع پلیمر و پلی اتیلن قابل بازیافت است. وقتی ظروف پت در اروپا جمع آوری شد من نیز خط تولید آن را جمع آوری کردم. اما یکی از مشکلات ما در ایران این است که روی مسائل محیط زیست تاکید زیادی وجود ندارد.

سلمانی در پاسخ به اینکه پاک فرم البرز آیا قابلیت صادرات هم دارد یا خیر، گفت: اکثر تولیدات ما بسته بندی و به طورغیر مستقیم از طریق شرکت ها صادر می شود. در حال حاضر بازار فروش ما در داخل به حدی است که به صادرات مستقیم فکر نمی کنیم ولی در آینده به صادرات هم فکر خواهیم کرد. از لحاظ استانداردهای کیفی لازم برای صادرات، کیفیت بسته بندی ما از اروپا کمتر نیست و نتیجه های آن توتال و اکیا هستند. اکیا شرکتی ایتالیایی است که ظرف آن در ایتالیا تولید می شد و از من دعوت کرده که با آن ها برای تولید و پخش ظرف هایشان در خاورمیانه همکاری کنم. با شرکت توتال نیز به همین صورت همکاری داشتیم که متاسفانه تحریم ها باعث شد توتال از ایران برود و اکنون بهران جایگزین آن شده است.

بانک وام ۱۲ میلیارد تومانی مصوب را بعد از ۴ سال ۶ میلیارد تومان پرداخت کرد
وی در خصوص چگونگی راه اندازی واحد جدید شرکت، با بیان اینکه در رابطه با خرید ماشین آلات مشکلاتی را بانک برای ما ایجاد کرد، توضیح داد: این شرکت باید ۲ سال پیش راه اندازی می شد ولی بانک تسهیلات را با تاخیر زیاد پرداخت کرد. درحالی که آبان سال ۹۶ طرح را نوشته و تحویل شعبه دادیم.

سلمانی اضافه کرد: طرح بیش از ۲۰۰ یا ۳۰۰ صفحه ضمائم داشت که با کش و قوس های صورت گرفته فروردین ۹۹ از این تسهیلات استفاده کردیم و دلاری که با ۲۵۰۰ تومان می توانستیم خریداری کنیم با ۲۵ هزار تومان خریداری کردیم و طرحی که با کمتر از ۲۰ میلیارد به اتمام می رسید با ۴۰ میلیارد تمام می شود و این نتیجه سرعت کند بانک است.

مدیرعامل پاک فرم گفت: زمانی که وام را درخواست دادیم ۱۲میلیارد مصوب شد که بانک ۶ میلیارد را قبول کرد ولی ۴ سال برای پرداخت آن تاخیر کرد. استانداری و صنعت و معدن در این راستا همکاری کردند ولی بانک همکاری نداشت. نیمی از مشکلات ما به دلیل ساختار بانکی است. اینکه چرا مسئولان حمایت نمی کنند و با بانک ها برخورد قاطع نمی کنند جای سوال دارد.

سلمانی تاکید کرد: اکنون تولید و کار صنعت، درحالی که بسیاری به دلالی روی آورده اند، خیلی شجاعت می خواهد.

وی اظهار کرد: کجا و در کدام بخشنامه آمده که در وام اقتصاد مقاومتی برای سرمایه درگردش که به تولید کننده داده می شود، بانک از آن هم ۲۰ درصد پیش پرداخت و ۱۰ درصد سپرده نقدی بگیرد؟

کد خبر: ۷۸٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha