۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
فراز و نشیب بازار فلزات| پیش بینی افزایش قیمت مس تا مرز ۹ هزار دلار
بازار گزارش می‌دهد؛

فراز و نشیب بازار فلزات| پیش بینی افزایش قیمت مس تا مرز ۹ هزار دلار

بازار فلزات در سال جاری تحت تاثیر شرایط اقتصادی و میزان عرضه و تقاضا است.یکی از این بازارها، بازار مس است که انتظار می رود قیمت ان تا مرز ۹ هزار دلار برسد و رکورد تازه ای را در بازار ثبت کند.

بازار؛ گروه بین الملل: مس یکی از فلزات ارزشمند و بسیار مهم در اقتصاد دنیا است و تحولات قیمتی این فلز تاثیر بزرگی در عملکرد بازارهای کالایی دارد. این فلز که در بورس های بزرگ کالایی از جمله بورس فلزات لندن مبادله می شود معیاری برای نشان دادن عملکرد اقتصادی کشورها است.

طبق گزارش منتشر شده در وب سایت فورکس  با شروع روند بازسازی اقتصاد دنیا، قیمت مس در بازار جهانی رشد کرد. در این وب سایت با اشاره به تسریع روند واکسیناسیون در دنیا و سیاستهای مالی و پولی مختلفی که در کشورها استفاده می شود پیش بینی کرد روند افزایش قیمت فلز قرمز در دنیا ادامه خواهد داشت و تا انتهای ماه جاری میلادی رکورد تازه ای در قیمت فلز مس در دنیا ثبت می شود.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به این مطلب که هم اکنون قیمت مس در بازار جهانی بالاترین قیمت  از اواسط سال ۲۰۱۱ تاکنون است نوشت: «شرایط کنونی عرضه و تقاضای مس در بازار جهانی زمینه را برای رشد قیمت این کالای مهم فلزی در دنیا فراهم کرده است. باید در نظر داشت که حمایتهای مالی دولتها از اقتصاد در این روزهای کرونایی عامل بسیار مهمی در تداوم روند افزایش قیمت این فلز  است. در نتیجه این کمک های مالی و اجرای پروژه های زیر ساختی در کشورهای بزرگ مانند چین و امریکا، تقاضای مس در بازار با سرعت بیشتری نسبت به روند رشد عرضه افزایش پیدا می کند و نتیجه این مساله هم شدت گرفتن روند افزایش قیمت خواهد بود. با  توجه به این گزارشها انتظار می رود ظرف ماه های آتی قله دیگری در قیمت مس در دنیا ثبت شود و رکورد تازه ای در تاریخ این صنعت به جای گذاشته شود.»

کاهش ذخایر مس در دنیا، چالش تازه ای است
به گزارش بورس فلزات لندن هم اکنون میزان ذخایر مس در دنیا به پایین ترین سطح طی ده سال اخیر رسیده است و دلیل آن هم حجم بالای استفاده از معادن مس است. از طرف دیگر برای توسعه یک معدن مس و بهره برداری از آن بین ۸ تا ۱۰ سال زمان مورد نیاز است. به همین دلیل است که انتظار می رود ظرف سه سال آتی عرضه مس همچنان کمتر از میزان تقاضا باشد و توان افزایش میزان عرضه وجود نداشته باشد.

ازطرف دیگر دولتها برای تقویت نرخ رشد اقتصادی اقدام به سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی کرده اند که شاخص ترین انها دولت چین است. اجرای این پروژه ها زمینه را برای رشد سریع تقاضا برای مس فراهم می کند که بستر ساز ایجاد عدم توازن در بازار و تشدید سرعت افزایش قیمت مس خواهد بود.

در ماه فوریه سال جاری قیمت هر تن مس در بازار جهانی برابر با ۸۴۷۱ دلار امریکا بود که نسبت به ماه اول امسال با رشد همراه بود. در ژانویه سال جاری هر تن مس با قیمت ۷۹۷۲ دلار مبادله شد. پیش بینی می شود تا انتهای ماه مارس قیمت هر تن مس در بازار به مرز ۹۰۰۰ دلار برسد.

قیمت فلزات مهم در دومین ماه سال جاری
در دومین ماه سال جاری میلادی قیمت هرتن آلومینیوم در بازار جهانی با قیمت۲۰۷۹ دلار مبادله شد که نسبت به اولین ماه سال جاری میلادی با افزایش همراه بود. طبق این گزارش در آخرین ماه سال قبل هر تن آلومینیوم در بازار جهانی با قیمت ۲۰۱۵ دلار مبادله شده بود. در دومین ماه سال جاری میلادی قیمت هر تن سنگ آهن خشک در بازار برابر با ۱۶۴.۸ دلاربود که نسبت به ماه اول با کاهش ۵ دلاری همراه بود. اما  متوسط قیمت هر تن سنگ آهن خشک در بازار جهانی در دومین ماه سال ۲۰۲۱ نسبت به آخرین ماه سال قبل با افزایش همراه بود.

در دسامبر سال ۲۰۲۰ هر تن سنگ اهن خشک در بازار جهانی با قیمت ۱۵۵.۴ دلار مبادله شده بود. بررسی روند تغییرات قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۰ هم حکایت از افزایش قیمت آن دارد . در فصل اول سال قبل هر تن سنگ آهن خشک به قیمت ۹۰.۸ دلار مبادله شد و در فصل دوم به ۹۳.۹ دلار رسید. این روند افزایشی قیمت به دلیل محدودیتهای تولید در معادن دنیا به دنبال همه گیری کرونا زمینه را برای رشد قیمت سنگ آهن فراهم کرد.

در دیگر بازارهای فلزی هم تحولات زیادی اتفاق افتاده است که اغلب متاثر از کرونا بود. به عنوان مثال در دومین ماه امسال هر تن روی با تجربه افزایش ۴۰ دلاری قیمت نسبت به ماه اول با قیمت ۲۷۴۵ دلار به فروش رسید ولی قیمت هر تن روی نسبت به دسامبر سال قبل  کاهش یافت. متوسط قیمت هر تن روی در فصل آخر سال ۲۰۲۰ برابر با ۲۶۳۱ دلار بود.

قیمت هر تن نیکل هم در فصل آخر سال ۲۰۲۰ به ۱۵۹۵۷ دلار رسید. البته در آخرین ماه این سال هر تن نیکل با قیمت ۱۶۸۲۳ دلار مبادله شد که رقم بی سابقه ای بود ولی نکته مهم این جاست که روند افزایش قیمت نیکل هم در بازار متوقف نشده است و ما شاهد تداوم این روند افزایشی تا فوریه سال جاری بودیم. متوسط قیمت هر تن نیکل در فوریه سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۸۵۸۴ دلار بود  در حالیکه در ماه ژانویه هر تن نیکل با قیمت ۱۷۸۶۳ دلار مبادله شده بود.

کد خبر: ۷۸٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha