۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳
آغاز جنگ‌های بیولوژیک یا حادثه ای گذرا؟!

آغاز جنگ‌های بیولوژیک یا حادثه ای گذرا؟!

کوایدو ۱۹ معروف به کرونا فعلا در بین عموم به عنوان یک ویروس واگیر دار برای بیماری شناخته شده و نقل محافل است ولی اگر یک قدم جلوتر از وضعیت امروزی برویم، این ویروس آیا نمی تواند آغازگر نظم نوینی در عرصه سیاست بین الملل و موازنات بین المللی باشد؟ حجت پیری، روزنامه نگار در یادداشتی برای بازار، به این موضوع پرداخته است.

حجت پیری- ویروسی که تا به امروز ۴ قاره از ۵ قاره جهان را درنوردیده، قریب به ۶۰ کشور را درگیر خود کرده و میلیاردها دلار به اقتصاد کشورهای درجه یک زیان زده، آنقدر مهم است که در آینده شاهد شکل گیری نظم نوینی در عرصه های بین المللی با توجه به شیوع کرونا باشیم.

فارغ از ضایعه مرگ هزاران نفر در سراسر جهان، از هم اکنون سناریو های مختلفی درباره اپیدیمی کوایدو ۱۹ به گوش می رسد و برخی آن را تا حد یک جنگ بیولوژیکی بالا برده و تبعات مترتب به آن را سناریویی دست ساخته قدرتها می دانند.

در کنار این تصورات تعداد کسانی که کرونا را زائیده تناول خفاش دانسته و اتفاقی فراموش شدنی پس از گرمای هوای تلقی می کنند، هم کم نیستند. آنها پدیده کرونا را نهایتا به رژیم غذایی نامناسب در میان چینی ها نسبت داده و به دنبال این هستند که در این آشفته بازار، با رعایت نکات بهداشتی و تقویت ایمنی بدن کلاه خود را محکم بچسبند و اگر خیلی از این وضعیت ناراحت و دلخور باشند، هنگام ورود به تخت خواب دشنامی نصیب مسببان این اوضاع می کنند.

اما به نظر می رسد قضایای اپیدمی این ویروس فراتر از اتفاق و تناول خفاش باشد. عقل سلیم هم نمی پذیرد که این موضوع با پدیده ای به این سادگی رخ دهد چرا که در کشورهایی مثل چین یا هند که با فوران جمعیت مواجه بوده و تامین مواد غذایی با دشواری صورت می گیرد، رژیم های غذایی عجیب و قریب از حیوانات و نباتات وجود داشته و دارد ولی تاریخ اپیدمی مشابه یا حتی خیلی کمتر از این را هم به یاد ندارد.

بنابراین بسیار مضحک خواهد بود که یک بیماری به یک باره و از طریق موجودی که سالهای سال در چین خورده می شد، عامل بیماری خطرناکی مثل کرونا معرفی و از طرف عقلا هم پذیرفته شود.

اما ۲ سناریو اصلی درباره شیوع این ویروس در محافل علمی و اندیشکده های جهان مطرح شده که هر دو این سناریو ها به جنگ تجاری قدرت ها برمی گردد و هرکدام از این سناریو ها صحت داشته باشد، خطرناک بوده و آینده جهان را با چالشی جدی مواجه می کند.

سناریو های شیوع ویروس کرونا

در سناریو اول مسبب شیوع این ویروس را امریکا دانسته و معتقدند که به واسطه رشد حیرت آور و غیر قابل کنترل چین، کرونا را به این کشور وارد کرده اند تا ضربات اقتصادی مهلکی به این کشور بزنند و مانع رشد بیش از پیش چین شوند. سناریو دوم اما می گوید چین این ویروس را خود شیوع داده است تا به نوعی سرمایه گذارن اروپایی و آمریکایی در چین را زمین گیر کرده و سهام شرکت هایشان را با قیمت نازلی از چنگ آنها خارج کند. بعد از جمع آوری گسترده سهام این شرکت ها هم واکسن و یا شیوه درمان کرونا را رونمایی کرده و از درآمد ناشی از فروش واکسن و داروهای درمان کرونا این نقصان اقتصادی را جبران کند.

اما خطرناک بودن این سناریو ها باز شدن باب بازی با زندگی مردم جهان برای مطامع اقتصادی است. بی شک آزمایشگاه های پنتاگون و دیگر قدرت های جهان مملو از سلاح های بیولوژیکی است که هر کدام از آنها تهدیدی جدی برای بشریت به حساب می آید و اگر بنا باشد هر کشوری برای منفعت اقتصادی جان مردم را با این گونه تسلیحات غیر مجاز به خطر اندازد، آینده ای تیره و تار در دوره آغاز جنگ های بیولوژیکی خواهیم داشت.

در این شرایط اگر این گونه تسلیحات خطرناکتر از بمب های هسته نباشد، کمتر از آن نخواهد بود و در این میان ساز و کارهای بین المللی برای مهار این گونه رفتار های پر خطر باید فعاتر شود.

حال می طلبد ایران نیز به عنوان عضوی از جامعه بین الملل خواستار پیگیری کشف ریشه های واقعی این بیماری و تشکیل کارگروهی تحت نظارت سازمان ملل برای بررسی همه ابعاد شیوع کرونا شود تا اگر سازمانهای بین المللی توان مقابله با این گونه منفعت طلبی ها را نداشته باشند، حداقل موج افکار عمومی در دنیا مانع از رفتار های غیر انسانی قدرتها در جهان شده و در عین حال نام ایران به عنوان پرچمدار این حرکت انسانی در جهان به ثبت برسد.

کد خبر: ۷٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha