۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
بی‌توجهی به ۸۰ درصد ظرفیت بنادر کشور
رئیس کمیته بنادر کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

بی‌توجهی به ۸۰ درصد ظرفیت بنادر کشور

یوسفی، رئیس کمیته بنادر کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ۸۰ درصد ظرفیت بنادر کشور بدون استفاده مانده است گفت: در حال حاضر که از تمام ظرفیت بنادر استفاده نشده باید در احداث بنادر جدید با احتیاط بیشتری عمل کنیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی یوسفی رئیس کمیته بنادر کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به ضرورت توسعه بنادر کشور، گفت: ایران از نظر اکوسیستم، اقلیم، منابع زیر زمینی و رو زمینی و دسترسی به آبهای آزاد در موقعیت استراتژیکی قرار داشته و کریدور شریان‌های اصلی شرق و غرب جهان را به یکدیگر متصل کرده و از نظر موقعیت غیر قابل کتمان است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز چین در بندر گوادر پاکستان در حال سرمایه گذاری ۲۰ ساله برای دسترسی به آب‌های آزاد است، تصریح کرد: چین اگر بخواهد به خاک اروپا و کشورهای اروپایی شرقی دسترسی داشته باشد باید از طریق بندر گوادر به دریای مدیترانه بروند که طی این مسیر بیش از ۹ روز به طول می‌انجامد؛ در حالی که عبور از طریق بندر چابهار و خطوط ریلی این مسیر را به ۳ روز کاهش داده که یقینا تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. از این رو ایران می‌تواند ظرفیت خوبی برای اتصال بازار شرق اروپا به کشور چین به عنوان اقتصاد برتر جهان ایجاد کند و این مهم در گروی توسعه بنادر و استفاده درست از ظرفیت‌های این مناطق است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، به ظرفیت صادرات ۱۰۰ میلیون تنی بنادر حاشیه دریای خزر اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ میلیون تن ظرفیت جابه جایی این بنادر بوده که در سال ۹۰ صادرات را از این طریق به ۱۱ میلیون تن رساندیم اما متاسفانه امروز به دلایل مختلف ازجمله کم تحرکی معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و تمرکز این وزارت خانه بر مسائل سیاست خارجی که البته در این زمینه هم شرایط مطلوبی نداریم افت کرده و  به ۶ میلیون تن رسیده است.

رئیس کمیته بنادر کمیسیون عمران مجلس، افزود: در حال حاضر که از تمام ظرفیت بنادر استفاده نشده باید در احداث بنادر جدید با احتیاط بیشتری عمل کنیم ؛  معتقدم ایجاد بنادر باید با مطالعه و برنامه ریزی باشد. از طرفی معمولا وجود بنادر در هر شهری موجب رونق آن شهر و استان می‌شود اما متاسفانه در کشور ما استان‌های دارای بنادر مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان نه تنها توسعه پیدا نکرده اند بلکه محروم نیز هستند که ناشی از عدم برنامه ریزی مناسب در این حوزه است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تلاش کردیم با صرفه جویی در منابع جاری و اصلاح بودجه گامی در مسیر توسعه زیرساخت‌های مناطق محروم برداریم. با این حرکت می‌توانیم به سمت توسعه پس کرانها و امکانات لجستیکی حرکت کنیم.

کد خبر: ۷۸٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha