۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
صنعت هتل‌داری در برزخ مشکلات؛ افزایش نرخ‌نامه مشکلی را حل نمی‌کند
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

صنعت هتل‌داری در برزخ مشکلات؛ افزایش نرخ‌نامه مشکلی را حل نمی‌کند

مشهد- درحالی‌که قریب به‌اتفاق تمامی کالاها در طی یک سال گذشته افزایش پنج برابری داشته و نرخ خدمات نیز به‌تبع آن باید افزایش یابد اما در برخی مشاغل مانند صنعت گردشگری و هتل داری ظاهراً افزایش نرخ خدمات محلی برای اعراب ندارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: قریب به‌اتفاق صنوف و مشاغل در مشهد مقدس با صنعت گردشگری این شهر گره‌خورده است و از هنگامی‌که به دلیل شیوع کرونا این شهر از جمعیت ۳۰ میلیون نفری زائر و  گردشگر محروم شده است حالا بسیاری از مشاغل و صنوف ضرر داده و به تعطیلی کشیده شده‌اند.

در این میان جامعه هتلداران ازجمله صنوفی هستند که در آستانه ورشکستگی کامل قرار داشته و افزون بر یک سال است که دو سوم هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های این شهر به‌طور کامل تعطیل هستند.

اگرچه با نزدیک شدن به آغاز سال جدید و کورسوی امید برای حضور انگشت‌شمار مسافران و گردشگران شاید چراغ برخی از اتاق هتل‌های مشهد روشن شود اما افزایش نرخ خدمات و قیمت‌ها هتل‌ها نیز یکی از موضوعاتی است که این روزها بنا بر گفته جامعه هتل داران محلی برای اعراب ندارد.

صنعت هتل‌داری در برزخ مشکلات؛ افزایش نرخ‌نامه مشکلی را حل نمی‌کند

قیمت هتل‌ها در ایران نیمه دوم هرسال تعیین می‌شود، امسال باوجود شیوع ویروس کرونا، کاهش حجم سفرها، تعطیلی و بیکاری گسترده هتل‌ها و مراکز خدمات گردشگری، دامنه افزایش قیمت‌ در هتل‌ها تا ۳۰ درصد در نظر گرفته‌شده است و این در حالی است که در همین شرایط برخی از هتل‌های مشهد با تخفیف‌های ۶۰ درصدی مسافر پذیرش می‌کنند.

شرایط اقتصادی مزید بر علت شده است
علی رحمتی متصدی یکی از مراکز اقامتی مشهد در خیابان نواب در این رابطه به بازار می‌گوید: تمامی کالاها از مصرفی تا خوراکی حدود ۶ برابر شده است اما در عمل نمی‌توان این افزایش ۳ تا ۶ برابری را بر روی خدمات منظور کرد.

وی به ما می‌گوید: قیمت یک اتاق در یک هتل بسته به ستاره‌های آن از ۲۵۰ تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است اما آیا این امکان وجود دارد که همکار ما هزینه اتاق را دو برابر کند؟

وی اظهار می کند: ابتدای سال ما بهترین برنج ایرانی را برای رستوران کیلویی ۱۸ هزار تومان و مرغ را کیلویی ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم و یک پرس چلومرغ را به قیمت ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان می‌فروختیم اما در حال حاضر همان برنج را باید کیلویی ۳۶ هزار تومان و مرغ را به کیلویی ۲۷ هزار تومان خریداری کنیم یعنی مواد اولیه دو برابر شده است اما ما فقط توانستیم ۵ هزار تومان بر روی یک پرس غذا بیفزاییم.

وی بابیان اینکه حامل‌های انرژی، هزینه کارگر، نرخ حمل‌ونقل و تمامی مواد مصرفی برای هتل‌ها افزایش‌یافته است اما همکاران ما بازهم حاضر ضرر بدهند ولی افزایش قیمتی را در نظر نگیرند زیرا با این اقدام برای همیشه چراغ اقامتگاه‌های این شهر خاموش خواهد شد.

افزایش قیمت بی‌منطق است
رئیس اتحادیه هتلداران مشهد  و کارشناس هتلداری در گفت‌وگو با بازار و در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت اسکان و نرخ هتل‌ها در نوروز ۱۴۰۰ تغییر خواهد کرد به ما کمی گوید: از طرف جامعه به هتلداران اعلام‌شده است که هرکسی علاقمنداست که افزایش نرخ داشته باشد و نرخ پیشنهادش را اعلام کند اما این موضوع با استقبال چندانی تاکنون مواجه نشده است .

صنعت هتل‌داری در برزخ مشکلات؛ افزایش نرخ‌نامه مشکلی را حل نمی‌کند

محمد قانعی اظهار می‌کند: همکاران ما نیز به دلیل شرایط اقتصادی پیش رو چندان مایل به افزایش نرخ‌ها نیستند و به اعتقاد من بازار فعلی نیز کشش این افزایش قیمت را نخواهد داشت.

 مدیر هتل رفاه مشهد هم‌چنین در پاسخ به این سؤال که با توجه به نرخ خدمات در تمامی هزینه‌ها به نظر شما چقدر باید به نرخ هتل‌ها افزوده شود تا برای این صنف صرفه اقتصادی داشته باشد اظهار می‌کند: برخی از همکاران تقاضای افزایش نرخ داشته‌اند و این رقم بین ۲۵ الی ۳۵ درصد مطرح شده است.

وی به ما می گوید: این رقم به نظر من کشش لازم را ندارد و هتل‌ها  امسال با ظرفیت کامل بازنخواهند شد و شاید با حدود ظرفیت ۴۰ الی ۵۰ درصدی در این ایام به کار خود ادامه دهند.

قانعی می افزاید: نرخ آزاد به این معنی نیست که هر قیمت پیشنهادی موردقبول واقع شود درواقع فرایند به این صورت است که هتل‌ها نرخ مدنظر را به جامعه خود پیشنهاد می‌کنند، جامعه با سازمان هماهنگ ‌کرده و برای نرخ تأییدیه می‌گیرد و سپس اعلام می‌کند.

وی ابراز می کند: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که تقریبا هیچ یک از همکاران ما رغبتی برای افزایش قیمت نداشته و مشاهده می شود که حتی با تخفیف های بیش از 30 درصد زیر قیمت های تعیین شده به گردشگران خدمات ارائه می کنند!

سبقت عرضه از تقاضا
در این راستا رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی نیز افزایش نرخ هتل‌ها در این شرایط را کمی غیرمنطقی دانسته و به ما می‌گوید: افزایش قیمت‌ها خسارات این صنف را جبران نمی‌کند.

امیر سزاوار اظهار می‌کند: برای جبران خسارت‌ها سرمایه‌گذاران این بخش انتظارات به‌حق و گسترده‌ای دارند ازجمله بخشودگی حق بیمه،  مالیات‌ها و وام‌های بلندمدت با بهره کم و استفاده از ظرفیت رسانه ملی برای فرهنگ‌سازی و ایجاد اعتماد  افزایش نرخ‌ها از اختیارات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است .

وی در این رابطه اذعان می‌کند: افزایش نرخ در شرایط فعلی نتیجه عکس دارد زیرا موضوع اصلی عرضه تقاضای این صنعت است.

پاک کردن صورت مسئله
رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی خاطرنشان می کند: مسائل را می‌توان با پاک کردن صورت‌مسئله به‌راحتی حل کرد، زمانی که برخی توان مدیریت مسائل را ندارند به پاک کردن صورت‌مسئله می‌پردازند و شاهد هستیم که در حال حاضر جامعه ما درگیر چنین اتفاقی است.

صنعت هتل‌داری در برزخ مشکلات؛ افزایش نرخ‌نامه مشکلی را حل نمی‌کند

سزاوار اظهار می کند: در حال حاضر شاهد آن هستیم که با سفر در حوزه گردشگری مخالفت می‌شود و مسئولین در اولین قدم به بستن جاده‌ها اقدام می‌کنند اما به عقیده من باید سفر مسئولانه و هوشمندانه تبلیغ و از مردم خواسته شود تا سفر خود را با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی ادامه دهند.

رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی ادامه می دهد: در غیر این صورت پاک کردن صورت‌مسئله کار راحتی است که مسئولین ما به‌جای همفکری با بخش خصوصی، دولتی، کارشناسان خبره این حوزه و تجربه سایر کشورها صورت‌مسئله را پاک و سفر را ممنوع می‌کنند؛ این مورد نیز در حال حاضر باعث اتفاقات گفته‌شده و بیکاری عده زیادی در این حوزه خواهد شد.

وی عنوان می کند: به عقیده من مسئولین می‌توانند با بررسی دقیق‌تر راهکارهایی را پیدا کنند و برای عدم سفر تا این اندازه تبلیغ منفی نکنند.

افزایش هزینه هتل داری
سزاوار در خصوص هزینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هتل‌های مشهد نیز بیان می کند: در حال حاضر حدود سه‌چهارم هتل‌ها تعطیل هستند و هیچ هزینه‌ای ندارند، اما یک‌چهارم باقی هتل‌ها که فعال هستند بیشتر به دلیل باقی ماندن برند خود ادامه فعالیت می‌دهند و اغلب پذیرش مسافر بسیار پایینی دارند، برای مثال در هتل‌های چهار و پنج ستاره اشغال تخت ها زیر ۵۰ درصد ضرر به‌حساب می‌آید.

وی می افزاید: با توجه به پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌ای که گذاشته‌شده نیز بار هزینه‌های زیادی برای هتل‌ها از حداقل‌ها مانند مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک گرفته تا فاصله‌گذاری اجتماعی به همراه داشته است.

در حال حاضر در مشهد  تغییر نرخ‌ خدمات هتلداری با توجه به نبود مسافر بی‌معنی است ضمن اینکه افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی خدمات در برابر تورم ۱۵۰ درصدی جایگاهی ندارد

رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی اذعان می کند: اگر زمانی درصد اشغال هتل‌ها به ۵۰ درصد برسد و مخارج و درآمد سربه‌سر شود بازهم کافی نیست و این درصد حداقل باید ۶۰ درصد برسد تا حداقل ۱۰ درصد این افزایش برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شود و در راستای آن هتل‌ها هم‌چنین به سوددهی برسند.

وی خاطر نشان می کند: در حال حاضر در مشهد عرضه بیشتر از تقاضا  است و لذا تغییر نرخ‌ها با توجه به نبود مسافر بی‌معنی است ضمن اینکه افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی خدمات در برابر تورم ۱۵۰ درصدی چه جایگاهی دارد؟

کلاف سردرگم
دولت زیرپوستی می‌خواهد در نوروز ۱۴۰۰ تا حدودی مشکلات هتل داران را حل کند برای همین سفر به هواپیما، قطار و اتوبوس به مشهد را باز گذاشته است و حتی شرط سفر را منوط به رزرو هتل و مراکز اقامتی می‌داند اما از آن‌طرف راه‌های زمینی را بستهِ است و بنا بر اعلام ستاد کرونا اگر وضعیت قرمز شود اصلاً اجازه سفر را نخواهد نداد و لذا همین ضدونقیض‌ها موجب شده تا بسیاری از هتل داران حسابی برای تعطیلات پیش روباز نکنند.

بنا بر اظهارات رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی بسیاری از هتل‌ها در این شرایط حاضر به روشن کردن چراغ هتل‌ها نیستند و لذا به نظر می‌رسد امسال بیشترین ضرر و البته کمترین حمایت از طرف دولت شامل همین صنف شود!

کد خبر: ۷۸٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha