۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
افزایش سرعت نقدینگی در کشور
کارشناس مسائل پولی و بانکی عنوان کرد

افزایش سرعت نقدینگی در کشور

مظاهری، کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی در کشور باید در مقابل تسهیلات تکلیفی و اجرایی مقاومت کند.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری کارشناس مسائل پولی و بانکی درباره موضوع رکورد نقدینگی در کشور و پیامدهای آن افزود: امسال شانزدهمین سال است که با رشد و چاپ پول به نقدینگی بیشتر دامن زده ایم.

وی گفت: ابتدای سال تذکراتی دادیم که امسال رشد نقدینگی از ۳ هزار میلیارد عبور می‌کند.

کارشناس مسائل پولی و بانکی تصریح کرد: وقتی رشد نقدینگی سرعت می‌گیرد موجب افزایش تورم در قیمت‌ها می‌شود.

مظاهری افزود: اگر تفاوت تورمی دو یا سه درصد باشد مردم تحمل می‌کنند، اما اگر این فاصله زیاد باشد که الان شاهد هستیم؛ اثر تورمی شدیدی می‌گذارد و این موجب افزایش قیمت کالاها می‌شود.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: دولت و بانک مرکزی باید اقداماتی انجام بدهند و کنترل نقدینگی به عهده اینهاست. سرمنشا رشد نقدینگی بانک مرکزی است که نقدینگی ایجاد می‌کند. ایجاد نقدینگی و انتشار پول از طریق چاپ اسکناس انجام نمی‌شود؛ باید بدانیم که چاپ اسکناس قدرت پولی ایجاد نمی‌کند.

مظاهری افزود: تکلیف بالادستی به عهده بانک مرکزی، حفاظت از رشد نکردن نقدینگی است و این فراتر از تکلیف حرف شنوی از رئیس جمهور است.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی می‌تواند در مقابل هیئت وزیران مقاومت و قانع کند که برخی اقدامات پولی به ضرر اقتصاد است و نباید بی محابا به رشد نقدینگی دامن زد.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: ۵۰ درصد مشکلات رشد نقدینگی به عهده بانک مرکزی است و ۵۰ درصد مابقی به عهده دولت و دیگران است. دولت رکورد گوش نکردن به حرف و توصیه اقتصاددانان را در این باره شکسته است.

وی افزود: بانک مرکزی باید به تسهیلات ارائه شده در تمام بانک‌ها نظارت کند و رابطه نظارت بانک مرکزی اخیراً خیلی بهتر شده است.

کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه با تدابیر نظارتی بانک مرکزی، خیلی از مشکلات رفع می‌شود گفت: بانک مرکزی باید در مقابل تسهیلات تکلیفی و اجرایی مقاومت کند.

کامران ندری دیگر کارشناس مسائل پولی و بانکی نیز گفت: رشد نقدینگی عامل اصلی تورمی در جامعه است.

وی افزود: بانک مرکزی از چند طرف تحت فشار است و عملاً نمی‌تواند رشد نقدینگی را کنترل کند و یکی از آن‌ها کسری بودجه است و یکسری تعهدات بانکی و تصمیمات فرا بودجه‌ای هم عامل رشد نقدینگی شده است.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: ناترازی در بانک‌ها و نبود تعادل بین ورودی و خروجی بانک‌ها هم عامل رشد نقدینگی در جامعه شده است.

وی افزود: حوزه سوم عامل رشد نقدینگی که سال ۹۹ اضافه شد؛ از ناحیه بازار سرمایه است که به بانک مرکزی فشار می‌آورد تا کاهش قیمت‌ها اتفاق نیافتد.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: حوزه چهارم به بحث حمایت از تولید بر می‌گردد. به بهانه حمایت تولید، تسهیلات ارزان قیمت به نظام پولی و نقدینگی فشار وارد می‌کند.

وی افزود: تسهیلات و پول قدرت، فقط تقاضا را بیشتر می‌کند و به تولید کمک نمی‌کند.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: خود تورم انتظار تورمی را بالا می‌برود. رشد نقدینگی بالا و افزایش تورم خود عامل تورمی بیشتر است و میزان تورم نقطه به نقطه از رشد نقدینگی بالاست.

وی افزود: هدایت نقدینگی واژه غلطی است و نقدینگی موجب رونق تولید نمی‌شود.

کامران ندری گفت: سیاست پولی ما سیاست انبساطی است؛ و این کمکی به تولید نمی‌کند تنها تورم را بیشتر می‌کند.

وی افزود: همه این‌ها به عهده دولت نیست، تحریم، کسری بودجه و ناترازی پولی در نظام بانکی و بازار سرمایه در این اوضاع رشد نقدینگی موثر است، اما ریشه اصلی، داخلی است.

کد خبر: ۷۸٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha