۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
اصلاح اخلاق تجارت بین الملل باید جایگزین بهره کشی از کارگران شود
گفتگوی بازار با استاد دانشگاه کمبریج؛

اصلاح اخلاق تجارت بین الملل باید جایگزین بهره کشی از کارگران شود

دکتر «برونون ایوریل» استاد دانشگاه کمبریج اخیرا کتابی با عنوان «ساخته نشده توسط بردگان: سرمایه داری اخلاقی در عصر فسخ» به رشته تحریر درآورده است.

بازار؛ گروه بین الملل: دکتر «برونون ایوریل» استاد دانشگاه کمبریج اخیرا کتابی با عنوان «ساخته نشده توسط بردگان: سرمایه داری اخلاقی در عصر فسخ» به رشته تحریر درآورده است.

وی در این کتاب نشان می دهد چگونه مشاغل خشم شدید اخلاقی را نسبت به برده داری را جهت شکل دادن به اخلاقی جدید در تجارت بین الملل به وجود آوردند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با دکتر «برونون ایوریل» استاد دانشگاه کمبریج انگلستان تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*هدف اصلی شما از نوشتن کتاب «ساخته نشده توسط بردگان: سرمایه داری اخلاقی در عصر فسخ» چه بود؟
علاقه اصلی من به نوشتن کتاب «ساخته نشده توسط بردگان: سرمایه داری اخلاقی در عصر فسخ» کشف راه هایی بود که تجارت بین الملل به ویژه با آفریقای غربی، به شکل دادن ایده هایی در مورد هنجارها و ارزش های اخلاقی حاکم - یا توجیه - سرمایه داری قرن نوزدهم کمک می کرد.

برای این کار، من به چندین شرکت آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی که با مشاغل و بازرگانان آفریقای غربی پس از پایان تجارت قانونی بردگان اقیانوس اطلس درگیر بودند؛ توجه کردم. این شرکت ها ایده هایی در مورد انواع جدید تجارت داشتند که می توانستند جایگزین تجارت برده شوند و تعاملات تجاری بین بازرگانان و مصرف کنندگان آفریقای غربی و بازرگانان اروپایی و آمریکایی قلب تحقیقات من بود.

*پرسش اصلی کتاب شما «ساخته نشده توسط بردگان: سرمایه داری اخلاقی در عصر فسخ» چیست؟
این کتاب به توسعه استدلال های مربوط به فعالیت های تجاری و اقتصادی در طی مبارزه با تجارت برده اقیانوس اطلس از اواخر قرن هجدهم تا اواخر قرن نوزدهم می پردازد. مشاغل تحت مدیریت لغو در این دوره سعی در استفاده از منافع شخصی مصرف کننده برای هدایت بازار داشتند - از طریق تعدیل در عرضه و تقاضا نسبت به شیوه های تولید قابل قبول تر از نظر اخلاقی.

باید گفت بحث اصلی این کتاب این است که تمایل فعالان ضد برده داری به استفاده از بازار برای اصلاح اخلاق تجارت بین الملل و در نهایت متقاعد کردن مصرف کنندگان برای خرید اخلاقی کالاهای تولید شده توسط روش های آزاد، به جای بردگی، به نفع آنها است.

آنها امیدوار بودند که بتوانند مردم را در مورد نقش برده داری در زنجیره تأمین جهانی روشن کنند و رفتار خرید آنها را تغییر دهند، که نتیجه آن تغییر تقاضای مصرف کننده از کالاهای تولید شده با نیروی کار برده به کالاهایی که توسط نیروی کار آزاد تولید می شود بود.

اما با نگاهی به چگونگی درگیر شدن لغو کنندگان قانون فروش برده- و مشاغل اخلاقی ایجاد شده – در تجارت در غرب آفریقا و  همچنین در سایر مناطق امپراتوری های در حال رشد آنها، روشن می شود که تکیه بر بازارهای مصرف کننده داخلی برای تغییر کار و تولید، منجر به مشکلات اخلاقی دیگری در انجام مشاغل آنها شده است. من فکر می کنم استدلال کتاب مهم و به موقع است زیرا بسیاری از رویکردهای مشابه در سرمایه داری اخلاقی مدرن استفاده شده است - چه در جنبش تجارت عادلانه و چه در میان کسانی که با تغییر آب و هوا می جنگند.

فعالان امیدوارند که آگاهی مصرف کنندگان در مورد شرایط ناعادلانه کار یا تأثیر خرید آنها بر سایر افراد در زنجیره تأمین جهانی، مردم را به تقاضای گزینه های متناسب با موقعیت اخلاقی آنها در مورد این مسائل ترغیب کند. اما مثال قرن نوزدهم نشان می دهد که صرف اتکا به تقاضای اخلاقی بیشتر مصرف کننده نمی تواند کاملاً یک سیستم سرمایه داری اخلاقی ایجاد کند که به نفع همه باشد.

اما تجارت اخلاقی خالی از لطف نبود. جستجو برای کالاهای ساخته شده توسط بردگان - از جمله قند هند شرقی - امپراتوریهای استعماری را در پیگیری بی وقفه کار ارزان اما آزاد واداشت. این کتاب سالهای اولیه جامعه جهانی مصرف کننده را روشن می کند، در حالی که سیاست ضد بردگی را در تاریخ سرمایه داری قرار داده است. همچنین یادآوری جدی است که مبارزه برای اطمینان از تجارت و شرایط کار عادلانه همچنان ادامه دارد.

*پیرامون کدام مضامین تصمیم گرفتید کتاب را ساختار ببخشید و به چه منظور؟
فصل ها مسائل مختلفی را بررسی می کنند که در زنجیره تامین بوجود می آیند - همانطور که مشاغل و مصرف کنندگان سعی در ایجاد سرمایه داری اخلاقی تر دارند: مشکلات مربوط به تعریف اخلاقی کالاهای مختلف؛ با تعیین سطح قابل قبول سود؛ با تقلب؛ با بدهی با استفاده از نفوذ دولت و .. سپس نشان داده می شود که چگونه ایجاد این استدلال ها در مورد آنچه اخلاقی بوده و نبوده است، بر گسترش ایده های سرمایه داری جهانی به طور گسترده تر تأثیر داشته است.

کد خبر: ۷۸٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha