۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
۳۰ درصد سهم های بازار ارزنده هستند
کارشناس بازار سهام مطرح کرد

۳۰ درصد سهم های بازار ارزنده هستند

میرمعینی می گوید: شاید ۳۰ درصد بازار فعلی ارزندگی دارند اما این مقدار نیز تحت فشار سایر سهم ها هستند و زیر ارزش ذاتی معامله می شوند. اکنون بازار راه خود را گم کرده است و باید ببینیم چه زمانی راه خود را پس می گیرد.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار «بازار» درمورد سهم هایی که P به E  آن ها بسیار بالاتر از حد معمول است گفت: واقعیت این است که P به E برخی سهم ها در آن دوره ای که به شکلی افسارگسیخته در حال رشد بود به صورت حبابی رشد کردند و قیمت ها نیز مبتنی بر برخی مدل های ارزش گذاری رشد کردند. از زمانی که دوره رشدبازار بود و قیمت ها حباب گونه شد مبتنی بر پارادایم حاکم و ارزش گذاری دارایی ها شکل گرفتند.

وی افزود: نهایتا با فروکش کردن التهابات بازار ارز و با ورود بایدن به کاخ سفید دوباره این پارادایم تغییر کرد و ما طبق مدل های ارزش گذاری بر اساس سودآوری شرکت ها حرکت کردیم. اما مسئله ای که اکنون مطرح است این است که دوباره پارادایم ارزش گذاری که براساس سودآوری بود درحال تغییر است و درآمد محور شده است. این با پارادایم قبلی تطبیق پیدا نمی کند زیرا دو جریان به شدت مختلف هستند و هیچکدام نمی توانند در زمانی که یک پارادایمی حاکم است، موثر باشد.

میرمعینی ادامه داد: آن زمانی که پارادایم دارایی ها تغییر کرد ما همچنان هشدار می دادیم که اینها معاملاتی پربازده نخواهد بود و نمی تواند با P به E هایی که به شرکت ها اختصاص داده شده بازدهی داشته باشد بلکه ریزش خواهد داشت. بنابراین آن زمان بازار دچار اشتباه محاسباتی شد و برخی نیز در این جریان ضررهای کلانی کردند.

متاسفانه سهم هایی با P به E بسیار بالا کم نیستند!
این کارشناس بازار سهام تاکید کردکه این سهم ها تعدادشان کم نیست و یکی از آن ها حکشتی است. این سهم ها به لحاظ دارایی ارزشمند هستند اما آن دارایی تا زمانی که بازده مورد انتظار را پوشش ندهد یک دارایی ناکارآمد است و در پارادایم های ارزش گذاری قرار نمی گیرد. به طورمثال اگر یک سهمی داشته باشیم و بخواهد سالانه فقط یک میلیون تومان بازدهی داشته باشد به این معناست که بد ارزش گذاری شده است و دارایی که قرار است سودش سالی یک میلیون تومان باشد اصلا به سمت ارزش گذاری نمی رود.

او بیان کرد: به همین واسطه زمان رشد شارپی بازار این سهم ها دچار ارزش گذاری حبابی شدند. تقریبا یکی از مهم ترین دلایلی که بازار این اوضاع را تجربه می کند عمدتا ناشی از همان دورانی است که دچار اشتباه تحلیلی و ارزش گذاری بودیم که بی جهت و بدون پشتوانه قیمت ها رشد پیداکردند و شرایط نیز نتوانست تداوم رشد را تضمین یا تثبیت کند و ما به این روز دچار شدیم. اما همه بازار را نمی توان به یک نگاه دید.

میرمعینی درانتها گفت: شاید ۳۰ درصد بازار فعلی ارزندگی دارند اما این مقدار نیز تحت فشار سایر سهم ها هستند و زیر ارزش ذاتی معامله می شوند. اکنون متاسفانه علی رغم اینکه همه فکر می کنند که بازار باید همیشه رو به رشد باشد اینطور نیست اما اکنون بازار راه خود را گم کرده است و باید ببینیم چه زمانی راه خود را پس می گیرد.

کد خبر: ۷۸٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha