۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
برنامه دولت برای تنظیم بازار شب عید چیست؟ | مشکل اصلی نحوه توزیع و عدم نظارت
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با «بازار»:

برنامه دولت برای تنظیم بازار شب عید چیست؟ | مشکل اصلی نحوه توزیع و عدم نظارت

عسگری، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در خصوص تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: با توجه به اینکه کالا به اندازه کافی در بازار موجود است مشکل اساسی در نحوه توزیع است که به دلیل عدم نظارت صحیح دستگاه های نظارتی به صورت عادلانه صورت نمی گیرد؛ لذا متولیان توزیع کالا باید در این خصوص محاکمه شوند.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار شب عید یکی از پرتلاطم ترین بازارها در کل طول سال است و همه ساله علیرغم آنچه مسئولان ذی ربط اذعان می دارند با آشفتگی بازار، گرانی محصولات، کمبود کالا و دیگر مواردی روبه رو هستیم. در این راستا «بازار» گفتگویی با محمد جواد عسگری، نماینده مردم داراب و عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.  

*با نزدیک شدن به ایام عید نوروز از اصلی ترین دغدغه های مردم بحث مایحتاج و به خصوص میوه است شما به عنوان یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در این راستا چه اقداماتی انجام داده اید؟
یکی از موضوعاتی که از سوی کمیسیون با جدیت پیگیری شده و می شود در رابطه با تنظیم بازار شب عید است؛ به طوری که هفته گذشته جلسه ای با معاون بازرگانی وزارت صمت، معاون امور دام وزارت جهاد، مسئول امور اقتصادی وزارت جهاد و همچنین تنی چند از مسئولان امنیتی کشور جلسه ای برگزار کردیم و در این خصوص صحبت هایی عنوان شد. بر اساس آنچه که در این جلسه عنوان شده، در بخش میوه شب عید ۶۰۰ هزار تن سیب و ۵۴۸ هزار تن پرتقال در سردخانه ها ذخیره شده است و به این ترتیب برای ۴ ماه دیگر هم میوه داریم. از سوی دیگر برای گوشت هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار جوجه در هر دوره جوجه ریزی صورت می گیرد و همچنین در بخش گوشت قرمز هم مشکلی نداریم.

در بحث تنظیم بازار شب عید ایراد اصلی عدم نظارت است و ما برای حل این مساله پیشنهاد دادیم که وزیر کشور در استانها استانداران و در شهرها فرمانداران را فعال کنند و فضایی ایجاد کنند تا با همکاری دستگاه قضایی، تعزیرات حکومتی، سازمان های جهاد کشاورزی و چند ارگان دیگر بر نحوه توزیع نظارت جامع داشته باشند

*با وجود تمام این اقدامات و ذخیره سازی هرسال در ایام نوروز غالبا مصرف کنندگان با مشکل تامین و گرانی کالا و محصولات کشاورزی مواجه هستند. این مساله از کجا نشات می گیرد و در این راستا چه کار کرده اید؟
مشکل اصلی در بحث توزیع است هم نظارت ضعیف است و هم توزیع عادلانه نیست؛ یعنی اگر یک سیستم نظارتی قوی بر توزیع میوه، تخم مرغ، مرغ و گوشت حاکم شود هیچ گونه مشکلی در این زمینه ها نداریم. در واقع ایراد اصلی در بحث عدم نظارت است و ما برای حل این مساله پیشنهاد دادیم که وزیر کشور در استانها، استانداران و در شهرها، فرمانداران را فعال کنند و فضایی ایجاد کنند تا با همکاری دستگاه قضایی، تعزیرات حکومتی، سازمان های جهاد کشاورزی و چند ارگان دیگر بر نحوه توزیع نظارت جامع داشته باشند. به عبارت دیگر چون مشکل تولید نداریم و کمبود کالا نداریم لذا دولت باید با همکاری این سازمانها حلقه های مفقودی نظارتی را حل کند.

برنامه دولت برای تنظیم بازار شب عید چیست؟ | مشکل اصلی نحوه توزیع و عدم نظارت

*یکی از مشکلات فعلی چند قیمتی بودن محصولات موجود در بازار است. در این رابطه کم کاری از جانب کیست؟
مسلما دستگاه های اجرایی کم کاری می کنند و ما نیز بابت این نوع کم کاری های به شدت از مسئول سازمان تنظیم بازار گلایه مندیم چون قدرت مدیریت ندارد. به عبارت ساده تر وقتی کالا به میزان کافی باشد اما نمی توانند آن را به درستی توزیع کنند دو حالت دارد؛ یا متولی امر نمی تواند این کار را به درستی انجام دهد یا نمی خواهد که به نظر بنده در هر صورت چه نمی تواند و چه نمی خواهد باید محاکمه شود.

 *یعنی منظور شما این است که کل این مشکلات به یک شخص بر می گردد؟
منظور من این است که امثال این آقایان نمی توانند کار کنند و توان کار کردن ندارند و به عبارتی ناکارآمد هستند.

وزیر شخصا سالم است و علاقمند به کار کردن است، اما مساله اینجا است که بدنه وزارتخانه همکاری نمی کنند؛   در حقیقت این عدم همکاری از سوی عده ای به دلیل ناکارآمدی شان است و عده ای هم در کل قصد همکاری با شخص وزیر را ندارند

*نمایندگان مجلس بجز تذکر دادن چه کاری دیگری می توانند انجام دهند؟
ما به عنوان نماینده مردم تنها می توانیم تذکر بدهیم و یا از وزیر سوال کنیم.

*با این تفاسیر عملکرد وزارت جهاد کشاورزی را در سال جاری چگونه ارزیابی می کنید؟
خود وزیر شخصا سالم است و علاقمند به کار کردن است، اما مساله اینجا است که بدنه وزارتخانه همکاری نمی کنند. در حقیقت این عدم همکاری از سوی عده ای به دلیل ناکارآمدی شان است و عده ای هم در کل قصد همکاری با شخص وزیر را ندارند. البته ما تاکید داشتیم که واگذاری اختیارات بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی زودتر صورت بگیرد تا این وزارتخانه بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. با این وجود یکی از کارهای مثبت وزارتخانه همین دپوی ۶۰۰ هزار تن سیب و ۵۴۸ هزار تن پرتغال در سردخانه های است که به کمک صمت انجام داده است.

*به نظر شما برای خروج از شرایط فعلی در سال آینده چه باید کرد؟
دولت در این چند ماه باقی مانده از عمر کاری اش تنها کاری که می تواند بکند نظارت دقیق بر توزیع نهاده ها و واردات به موقع انواع نهاده ها است. همچنین باید بحث واردات و توزیع نهاده ها را طوری مدیریت کند که به دست دلالان نیفتد.

کد خبر: ۷۸٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha