۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
حمایت‌ها تمام شد!| بی‌تأثیری قیمت‌های جهانی در بورس
تحلیل روزانه بورس؛

حمایت‌ها تمام شد!| بی‌تأثیری قیمت‌های جهانی در بورس

کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه با اتمام حمایت‌های سهامداران حقوقی باعث ورود مجدد بازار به فاز منفی شد، مطرح کرد: نقدینگی کم و عرضه‌های زیاد باعث شده است که قیمت‌های جهانی بی‌اثر شده باشد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بر خلاف تصور همگان که پیش‌بینی از ادامه حمایت‌ها از بورس می‌شد، بازار سرمایه دوباره وارد فاز منفی شد و نشان داد که حمایت‌ها از جهتی چندان سنگین هم نبود و نشان از این بود که بازار چندان با تحلیل پیش نخواهد رفت. به گفته کارشناسان بورس، یکی از عوامل تأثیرگذاری که می‌تواند این روزها بورس را درگیر خود کرده باشد، علاوه بر مسائل درگیری دولت و مجلس و کشمکش‌های بودجه، روزهای پایانی سال و همچنین کاهش نقدینگی در بازار باشد.

در معاملات روز جاری شاخص کل بورس پس از گذشت سه روز، ۳ هزار و ۳۶۵ واحد افت کرد و مجدد وارد فاز منفی شد. افت ۰.۲۸ درصدی شاخص کل کاری کرد تا این شاخص روی یک میلیون و ۲۰۶ هزار و ۷۸۱ واحدی بایستد. این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۰.۱۲ درصدی، ۸۷۷ واحد پایین‌تر از روز گذشته آمد و روی خانه ۴۳۱ هزار و ۸۰۸ واحد قرار گرفت.

با وجود اینکه قیمت‌های جهانی فلزات اساسی از جمله طلا، فولاد، مس و نقره در جهان افزایش پیدا کرده است، فشار عرضه‌های این گروه باعث شده است که شاخص فلزات اساسی در مدار نزولی خود حرکت کند. امروز، این شاخص با افت ۷ هزار و ۹۱۲ واحدی، به ۹۰۲ هزار و ۱۰۲ واحد رسید.

نمادهای «اپال»، «برکت»، «شپنا»، «شستا»، «فملی»، «فولاد» و «وتجارت» بیشترین تراکنش را در بین نمادهای بازار سرمایه داشتند و از همه مهم‌تر این نمادهای «فملی»، «شستا»، «فولاد»، «شبندر» و «شپنا» بودند که بیشترین اثر منفی و نمادهای «کچاد» و «پارس» بودند که بیشترین اثر مثبت را روی روند حرکت شاخص کل گذاشتند.

در معاملات روز جاری، همه نمادهای فولادی روی هم رفته ارتش سرخ سازمان بورس و اوراق بهادار تهران را تشکیل دادند و نمادهای «فجر»، «فخوز»، «فولاد»، «فولاژ» و «کاوه» بیشتر از بقیه افت قیمت را در سهام خود داشتند، اما نمادهای معدنی یعنی «کگل» و «کچاد» وضعیت خوب و سبزی را تجربه کردند. در این میان، «ذوب» در فرابورس افت ۲- درصدی را تجربه کرد.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند نوسانی و کاهش بورس اظهار کرد: این روند نوسانی و کاهش شاخص قابل پیش‌بینی بود چراکه در حال حاضر، نقدینگی بازار بسیار کاهش یافته است و با ایجاد صف‌های فروش در نمادهای شاخص‌ساز، حقوقی‌ها دیگر از نمادها حمایت نمی‌کنند و همین مسئله موجب افت شاخص شده است.

وی اعمال سیاست‌های غلط در بورس را یکی از عوامل افت شاخص معرفی کرد و گفت: سیاست‌های غلطی در بازار به وجود آمده است که باعث روند فرسایشی بازار شده و در ادامه این سیاست‌های غلط، دولت نیز حمایت‌های خودش را از بازار به حداقل رسانده است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با سیر نوسانی شاخص بازار تصریح کرد: با توجه به اینکه در روزهای گذشته صعود شاخص حتی به ۲۰ هزار واحد هم رسید، اما حدود ۴۰۰ نماد قفل در صف فروش بودند و این موضوع نشان می‌دهد که شاخص به نوعی در حال دستکاری شدن است. حقوقی‌ها با ایجاد حجم تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز به سمت حمایت از آن نماد می‌روند و در مقابل اگر صف فروش ایجاد شود حقوقی‌ها حمایتی نمی‌کنند و همین مساله موجب روند فرسایشی و نوسانی شاخص می‌شود.

شفیعی ناطق با اشاره به کوتاه‌بینی در اعمال سیاست‌ها و عملکرد حقوقی‌ها مطرح کرد: با توجه به حجم معاملاتی که در بازار و روند ثبت عرضه و تقاضا برای نمادها وجود دارد، می‌توان گفت این نوع فعالیت از سوی سیاست‌گذارها و حقوقی‌ها کوتاه مدت است و در بلندمدت به ضرر بازار تمام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش یا کاهش قیمت جهانی فلزات و نفت، با توجه به جوی که در بازار وجود دارد و روند فرسایشی که بازار طی می‌کند تاثیر چندانی در روند معاملات ندارد زیرا نقدینگی کم و از طرفی حجم عرضه بالا در نمادها، تغییر قیمت‌های جهانی را تا حدودی بی‌اثر کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی روزهای پایانی سال برای بورس اظهار کرد: بورس در حال حاضر، از هیچ اثر بنیادی تأثیر نمی‌پذیرد و با توجه به اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران این بازار در تلاش هستند تا در واپسین روزهای سال نقدینگی خود را از بازار خارج کنند، روند بورس به همین صورت نوسانی و فرسایشی باقی خواهد ماند.

کد خبر: ۷۸٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha