۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
ورود موتورسیکلت سازان به بورس در سال ۱۴۰۰ | جانشین ۱۲۵ سی سی سال آینده به بازار می‌آید
مدیر عامل کویر موتور در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

ورود موتورسیکلت سازان به بورس در سال ۱۴۰۰ | جانشین ۱۲۵ سی سی سال آینده به بازار می‌آید

خداپسند، مدیرعامل کویر موتور، گفت: مهم‌ترین برنامه‌های ما برای سال ۱۴۰۰ این هست که به بورس برویم، موتورسیکلت طرح کلیک و اسکوتر به بازار عرضه کنیم.

بازار؛ گروه خودرو: کویر موتور به عنوان بزرگترین تولید کننده موتورسیکلت در کشور که حدود ۵۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است، به تازگی این شرکت توانمندی ساخت داخل دو موتورسیکلت بنزینی و یک موتورسیکلت برقی را به دست آورده است. این شرکت تولیدی با عرضه ۶۰ محصول در بازار به دنبال جایگزینی طرح کلیک به جای موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی در بازار است. موتورسیکلت‌ کلیک می‌تواند رفتار رانندگی و فرهنگ آن را در کشور تغییر دهد. از سویی این موضوع منجر به افزایش رقابت در توسعه و تولید موتورسیکلت مشروط بر ثبات نرخ ارز در بازار خواهد شد. 
با این تفاصیل به سراغ «رحیم خداپسند» مدیرعامل این شرکت رفتیم تا با برنامه و استراتژی کویر موتور برای سال ۱۴۰۰ و ورود به قرن جدید بیشتر آشنا شویم.

* به عنوان پرسش نخست بفرمایید امسال چه میزان موتورسیکلت تولید کردید و برنامه تولید شما برای سال آینده چیست؟
امسال ۴۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کردیم و برنامه داریم تا در سال آینده ۶۰ هزار موتورسیکلت تولید و روانه بازار کنیم. همچنین باید ذکر کنم که ظرفیت تولید ۲۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سال را داریم.

* یکی از مشکلاتی که موتورسیکلت‌های برقی در کشور دارند، باتری آن‌ها است. برای حل این مشکل چه اقدامی انجام دادید؟
باتوجه به مشکلات باتری موتورسیکلت‌های برقی، اقدام به احداث کارخانه باتری و پیشرانه کردیم.

ورود موتورسیکلت سازان به بورس در سال ۱۴۰۰ | جانشین ۱۲۵ سی سی سال آینده به <a class=بازار می‌آید" height="338" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/03/10/4/70939.jpg" width="600" />

* باتوجه به حجم داخلی سازی قطعات توسط گروه تولیدی شما، اگر برجام دیگری در راه باشد، محصولاتی که توسط شما داخلی سازی شده با چه مشکلی مواجه خواهند شد؟
ببنید، آن‌ها مشتریان خاص خود را دارند، بحث بومی سازی را در محصولات پرمصرف که اقتصادی نیز هست، پیش بردیم. طبعیتا قیمت محصول که اکنون به صورت سی کی دی وارد می شود نمی تواند از محصول بومی سازی بیشتر باشد. محصولی که ما بومی سازی کردیم، اکنون در بازار در حال فروش و مشتری آن در بازار وجود دارد. به طور مثال محصول بومی سازی شده روزانه ۲۰۰ دستگاه فروش دارد و محصول سی کی دی ۲ دستگاه در روز فروش دارد. بنابراین واردات مناسب است. مگر اینکه هوندا، کاوازاکی یا کی تی ام به ما محصول دیگری جهت تولید دهند. پیشتر نیز همین مساله را داشتیم با کاوازاکی و کی تی ام موافقت کردیم، نتیجه آن نصب و مشارکت در راه اندازی خط تولید نسل چهارم شد. قرار بود قطعاتی از کی تی ام و کاوازاکی را در ایران تولید کنیم و به شرکت مادر ارائه دهیم. با برهم خوردن توافق برجام از کشور رفتند، به محض اینکه مجدد بتوانند اسم ما را در سایت خود قرار دهند، همکاری را شروع خواهیم کرد. دوم آن روز ما تجربه بومی سازی را نداشتیم اما امروز به دنبال تغییر جنس  بدنه هستیم که این مورد نشان از افزایش توانایی ما دارد.

ورود موتورسیکلت سازان به بورس در سال ۱۴۰۰ | جانشین ۱۲۵ سی سی سال آینده به بازار می‌آید

* باتوجه به افزایش توانایی در خصوص بومی سازی قطعات موتورسیکلت، به دنبال توسعه پلت‌فرم هستید؟
این موضوع متفاوت است، نمی‌توان آن را با بحث بومی سازی یکسان فرض کرد. روی محصولات پرفروش داریم کار می کنیم، مگر اینکه کاوازاکی و کی تی ام یا سایر برندها بگویند زین، بدنه یا قطعات را بسازید. ما تلاش داریم تا روی محصولات ارزان قیمت، تجربه کافی کسب کنیم. براین اساس باید بگویم ما یک مونتاژ کار خوب هستیم.

* چرا قیمت موتورسیکلت‌های شما نسبت به سایر برندها گران تر است؟
این مساله به دو دلیل ایجاد شده، نخست کیفیت بالا قطعات و دوم مونتاژ بهتر محصولات ما است. سال ها است که موتورسیکلت های ورزشی به بازار عرضه کردیم، این موتورسیکلت‌ها به پیست رفتند و در مسابقات شرکت کردند، تا کنون موردی نداشتیم که اعلام شود موتور کویر در پیست به مشکل خورده است. زمانی که توانایی تولید موتورسیکلت ۱۸۰۰ سی سی یا ۱۰۰۰ سی سی با همان کیفیت ژاپن داریم که در بازار هم  توانایی خود را نشان دادیم.

* چه برنامه‌ای برای سال جدید و قرن جدید دارید؟
مهم‌ترین برنامه ما این هست که گفتیم کویر از این بیشتر جایی برای بزرگ شدن ندارد و باید به بورس برویم. تا سال ۱۴۰۱ حتما وارد بورس خواهیم شد و این مورد سبب رشد کویر و بزرگ شدن می شود.

* برای توسعه و رشد مجموعه تلاش در افزایش سبد محصولات دارید؟
برای توسعه سبد محصولات تولید موتورسیکلت بومی سازی برقی، افزایش محصولاتی که بتواند در خشکی و دریا مورد استفاده قرار گیرد را داریم.

* برخی از تولید کنندگان کاتالیست معتقد هستند که تولید کنندگان موتورسیکلت نسبت به استفاده از این قطعه مقاومت دارند، این  موضوع چقدر صخت دارد؟
نسبت به استفاده از کاتالیست ما هیچ مقاومتی نداریم و هر روز به دنبال افزایش کیفیت و کاهش آلایندگی هستیم. متاسفانه مشتریان در بازار به این قطعه علاقه نداشته و سالها پیش اگزوزی ساختیم که صدای آن بالا نمی آمد. پس در توسعه و کاهش آلایندگی کار کردیم.

ورود موتورسیکلت سازان به بورس در سال ۱۴۰۰ | جانشین ۱۲۵ سی سی سال آینده به بازار می‌آید

* چرا در بازار مالکان اقدام به بازکردن انژکتور و نصب کاربراتور به جای آن می‌کنند؟
اگر اجازه ندهیم پیشرانه با ساختار کاربراتور وارد شود این مساله ایجاد نخواهد شد. افرادی وجود دارند که به بهانه بومی سازی موتورسیکلت یورو ۲ را تهیه و قطعات سیستم سوخت رسانی را تغییر می‌دهند و اقدام به نصب انژکتور می‌کنند. از آنجایی که سیستم انژکتور با این پیشرانه‌ها هماهنگ نیست، مالکان اقدام به نصب کاربراتور می‌کنند. وزرات صمت و ارگان ها نباید اجازده دهند موتورسیکلت پایه کاربراتوری در بازار عرضه شود. این بحث  سازمانی است و استاندارد باید آن را حل کند.

* در شاخص رضایت مندی مشتریان فعالیتی داشتید که سبب توسعه سهم بازار شما شود؟
۵ سال متوالی بهترین تولیدکننده در خدمات پس از فروش با ۶۰ نوع محصول هستیم که سایرین با ۱۰ محصول یا ۵ محصول چنین جایگاهی دارند. در تلاش هستیم که خدمات پس از فروش را برای سال آینده توسعه دهیم.

* آیا به سمت توسعه سهم بازار در خارج از کشور و صادرات پیش خواهید رفت؟
در مقطعی از زمان به بازار عراق ورود کردیم اما به دلیل مسائل سیاسی عقب نشینی کردیم.

کد خبر: ۷۸٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha