۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
حوزه اقتصاد از نبود سیاست گذاری ارزی رنج می برد
پژوهشگر حوزه اقتصاد:

حوزه اقتصاد از نبود سیاست گذاری ارزی رنج می برد

شهبازی، پژوهشگر حوزه اقتصاد بیان کرد: نگاه به نرخ ارز در کشور یک نگاه اقتصادی_سیاسی شده است، درحالی‌که نرخ ارز یک متغیر اقتصادی صرف است.

به گزارش بازار، موسی شهبازی از وجود یک چالش ساختاری در اقتصاد ایران گفت و بیان کرد: متأسفانه نگاه به نرخ ارز در کشور یک نگاه اقتصادی_سیاسی شده است، درحالی‌که نرخ ارز یک متغیر اقتصادی صرف است و می تواند متأثر از سیاست های اقتصادی، کاهش یا افزایش پیدا کند.

وی با تصریح بر اینکه سیاست های ارزی مشخص می کنند نرخ ارز چه میزان باید باشد، اظهار کرد: اگر تورم در کشور وجود داشته باشد، علی القاعده نرخ ارز نیز باید به تناسب افزایش یابد. در طول سالیان گذشته دولت ها همواره تلاش می کردند نرخ ارز به هر بهانه ای که شده است، افزایش پیدا نکند و اصطلاحا فنر نرخ ارز را فشرده قرار می دادند. البته شاهد بوده ایم هر چند یک بار این فنر باز می شود و با شوک ارزی مواجه می شویم.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد از نبود سیاست گذاری ارزی در کشور انتقاد و تصریح کرد: دلیل این مسئله متأسفانه مستقل نبودن بانک مرکزی از دولت است درحالی‌که همه دنیا بانک های مرکزی سیاست گذار ارزی هستند و نرخ ارز بر اساس بنیان های اقتصادی و مولفه های بازار، تنظیم می کنند.

وی از تلاش دولت برای ارزپاشی جهت پایین نگه داشتن نرخ ارز گفت و اظهار کرد: این موضوع در اواخر دولت ها خیلی جدی تر می شود. در دو سال اخیر که دکتر همتی به ریاست بانک مرکزی منصوب شد، یک تغییر رویکردی اتفاق افتاد و برخلاف گذشته، بانک مرکزی اسکناس ارز در بازار بیرون نمی دهد. در گذشته به کرات شاهد بودیم اسکناس ارز از طریق نمایندگان بانک مرکزی در بازار توزیع می شد و در مقاطع زمانی مختلفی اقدام به ارزپاشی های جدی در بازار می کرد.

شهبازی از حرکت بانک مرکزی به سمت مداخله غیر مستقیم در بازار خبر داد و گفت: از این جهت می توان اقدام بانک مرکزی را یک گام مثبت ارزیابی کرد. البته کماکان نرخ رسمی ارز کشور ۴۲۰۰ تومان است و این نظر دولت است تا واردات کالاهای اساسی را با این نرخ انجام دهد.

وی با اشاره به منابع ارزی آزاد شده در کشورهای دیگر اظهار کرد: این شائبه وجود دارد که این منابع ارزی نگه داشته شده است تا دولت در ماه های پایانی با استفاده از این منابع قیمت ها را کاهش دهند.

کد خبر: ۷۸٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha